Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Här finns min lösning (till den blå varianten).



Even om det består av 4 fristående parter sitter det ihop när man bygger det.

Det är intressant att notera att man får också använda lösningen till helgutmaningen 16 för att bygga mitten av den här utmaningen:



Angående 2L technic axel och 1x1 bitar: Det verkar inte funka med alla 1x1 bitar. Det gick inte med de första jag plockade med det funkade med andra. Om man tittar inne ser man att de är lite olika. Jag vet inte från vilka år kommer de som funkar inte...

andreaseldh

Jag prövade med en bit från 1960- eller 1970-talet och det fungerade inte. När jag prövade med en tan troligen från set och alltså troligen tillverkad 2015 fungerade det inte heller. Men när jag prövade med en LBG köpt från Bricks & Pieces (och därför troligen tillverkad) 2016 så gick det. Tan-biten och den äldre har helt slät insida och numret 3005 står centrerat. LGB-biten har en liten inbuktning på varje sida, c:a tre fjärdedels väg in, och numret är uppdelat så att 30 står vid en hörna och 05 vid en annan.

Jag betvivlar starkt att ändringen gjordes så sent som 2016, mer troligt är att TLG fortsätter använda även gamla gjutmaskiner som fortfarande fungerar. I en dagspåse i en adventskalender fick jag en gång två olika (men samma färg) jumper plate 1x2.

Någon som vet om Lennart Nilsson är medlem så han kan fotografera de olika 3005?

jemakrol

Åh, vilken kul tråd! Ska försöka mig på en utmaning om det går. Men jag ville bara ge tummen upp för tråden som helhet nu!

o0ger

Citat från: jemakrol skrivet 22 juni 2016 kl. 11:16
Åh, vilken kul tråd! Ska försöka mig på en utmaning om det går. Men jag ville bara ge tummen upp för tråden som helhet nu!
Välkommen! Hoppas du kan vara med och lösa några av utmaningarna. Du får plugga på de tidigare utmaningarna nu ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 21 juni 2016 kl. 22:34
Jag prövade med en bit från 1960- eller 1970-talet och det fungerade inte. När jag prövade med en tan troligen från set och alltså troligen tillverkad 2015 fungerade det inte heller. Men när jag prövade med en LBG köpt från Bricks & Pieces (och därför troligen tillverkad) 2016 så gick det. Tan-biten och den äldre har helt slät insida och numret 3005 står centrerat. LGB-biten har en liten inbuktning på varje sida, c:a tre fjärdedels väg in, och numret är uppdelat så att 30 står vid en hörna och 05 vid en annan.

Jag betvivlar starkt att ändringen gjordes så sent som 2016, mer troligt är att TLG fortsätter använda även gamla gjutmaskiner som fortfarande fungerar. I en dagspåse i en adventskalender fick jag en gång två olika (men samma färg) jumper plate 1x2.

Någon som vet om Lennart Nilsson är medlem så han kan fotografera de olika 3005?
Jag känner inte igen att jag sett en sådan rundning på 3005, men på 4070 kom ju en liknande ändring för några år sedan (Syns tydligast på att de nyare har en liten springa rakt under sidoknoppen, mitt i vinkeln. Kan det ha varit samtidigt?

o0ger

#485
o0gers Helgutmaning nr 31!

Hoppas ni har haft en bra midsommar. Det har varit en fantastisk kväll här på Sturkö med sol och bad!

Denna utmaning återvänder till utmaning nr två igen, fast inverterad:


Det går inte att få den så tight som på bilden i verkligheten, plupparna tar i varandra. Så ett visst litet glapp är nödvändigt.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och glad midsommar!

De som klarat det:

- Godtfred
- Janho
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#486
Ok, då var det måndag. Jag hoppas ni har haft en bra helg och inte hängt upp er för mycket på denna utmaning.

Dags för lite avslöjanden!

Hur är det nu med plates/tiles mellan studs? Avstånden stämmer ju (?) Men ändå är det inte tillåtet. Eller?





Lösningen till helgens utmaning kräver på nåt sätt att man trycker in saker mellan två pluppar i alla fall. En plate funkar. Eller en tile. Eller... kanske två bitar som är 1/2 plate tjocka? Hmm, vad kan det vara? paneler?

Min lösning går inte bygga i LDD. Men jag kan bjuda på en sprängskiss:



Längst till höger ser ni en av Godtfreds lösningar. Den använder sig av "The One Ring" för stud-reversal. Man kan också använda två st 1x2-paneler.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

#487
Jag får väl lägga in min bild eftersom den har färre dolda bitar än o0gers...

andreaseldh

Jag provbyggde Godtfreds lösning och kan avslöja en skillnad mellan vita paneler 4865b och glasklara 15714. De glasklara har aningen tunnare vägg, vilket gör att man inte kan fästa något mellan två väggar rygg mot rygg. Den gröna plattan på bilden fäster alltså, men inte den röda. Bygger man hela tärningen så håller den ihop ändå, men skramlar om man använder glasklara paneler.

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2016 kl. 16:57
Jag provbyggde Godtfreds lösning och kan avslöja en skillnad mellan vita paneler 4865b och glasklara 15714. De glasklara har aningen tunnare vägg, vilket gör att man inte kan fästa något mellan två väggar rygg mot rygg. Den gröna plattan på bilden fäster alltså, men inte den röda. Bygger man hela tärningen så håller den ihop ändå, men skramlar om man använder glasklara paneler.

Bitar som görs transparenta har en annan mold än de som tillverkas i solid ABS, då plasternas krympning skiljer :)

bileam

Citat från: Nextuz skrivet 29 juni 2016 kl. 15:07
Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2016 kl. 16:57
Jag provbyggde Godtfreds lösning och kan avslöja en skillnad mellan vita paneler 4865b och glasklara 15714. De glasklara har aningen tunnare vägg, vilket gör att man inte kan fästa något mellan två väggar rygg mot rygg. Den gröna plattan på bilden fäster alltså, men inte den röda. Bygger man hela tärningen så håller den ihop ändå, men skramlar om man använder glasklara paneler.

Bitar som görs transparenta har en annan mold än de som tillverkas i solid ABS, då plasternas krympning skiljer :)
Men målsättningen måste ju vara att de skall krympa till samma mått? Annars är det ju ingen vits med att ha olika formar... ;)

andreaseldh

Den transparenta plasten är även mindre elastisk, vilket troligen är en bidragande orsak till att använda olika gjutformar.

Nextuz

Citat från: bileam skrivet 29 juni 2016 kl. 17:06
Citat från: Nextuz skrivet 29 juni 2016 kl. 15:07
Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2016 kl. 16:57
Jag provbyggde Godtfreds lösning och kan avslöja en skillnad mellan vita paneler 4865b och glasklara 15714. De glasklara har aningen tunnare vägg, vilket gör att man inte kan fästa något mellan två väggar rygg mot rygg. Den gröna plattan på bilden fäster alltså, men inte den röda. Bygger man hela tärningen så håller den ihop ändå, men skramlar om man använder glasklara paneler.

Bitar som görs transparenta har en annan mold än de som tillverkas i solid ABS, då plasternas krympning skiljer :)
Men målsättningen måste ju vara att de skall krympa till samma mått? Annars är det ju ingen vits med att ha olika formar... ;)

Absolut är det de, på de kritiska platserna är det ju viktigt.
Men själva paneldelen är inte kritisk på något vis då den inte används på något vis för sammansättning med andra bitar ;)

o0ger

#493
Fredag. Äntligen. Snart lördag, och dags för o0gers helgutmaning nr 32!


2x3-platen sitter infälld 1/2 plate, på båda sidorna. Bygget ser likadant ut runtom.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#494
Måndag! Dags för avslöjandet!

Ingen klarade det den här helgen. Jag tror inte att det var för svårt. Jag tror snarare att många är på semester osv. Guldstjärna till andreaseldh som åtminstone skickade in ett förslag.

Här är två varianter på lösning:



Den vänstra kan vara lite tveksam. Det är trapping. En plate och en tile vända mot varandra, intryckta i ett 1x1 plupps hål i varje ände. LEGO-texten på platen gör att friktionen blir tillräckligt stor för att bygget ska sitta ihop. Vad tror ni? Är det lagligt?

Den andra lösningen innehåller en 1x1 technic brick, några ihåliga 1x1 round plates och ett läppstift.

Denna teknik kan kanske användas till snygga mönster av cheese slopes?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.