Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

#420
Så här ungefär pareriksson?



Här är en annan variant som några av er skickade in:

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pareriksson

Citat från: o0ger skrivet 12 april 2016 kl. 19:24
Så här ungefär pareriksson?



Här är en annan variant som några av er skickade in:


Ja, nästan. Jag tryckte dit en Technic pin 1/2 i korsets ena ände för att få lite mer stadga.

janho

Citat från: o0ger skrivet 12 april 2016 kl. 19:24
Här är en annan variant som några av er skickade in:



Ja, det är ungefär hur jag gjorde. Tack, o0ger, för så slippar jag ladda min dålig bild. :-)

Pärerikssons lösning är mycket intressant, faktiskt, och helt annorlunda!


MattiasKr

Citat från: janho skrivet 12 april 2016 kl. 22:08
Citat från: o0ger skrivet 12 april 2016 kl. 19:24
Här är en annan variant som några av er skickade in:



Ja, det är ungefär hur jag gjorde. Tack, o0ger, för så slippar jag ladda min dålig bild. :-)

Pärerikssons lösning är mycket intressant, faktiskt, och helt annorlunda!

Jag gjorde också på det sättet, det var det första som dök upp i huvudet.

o0ger

#424
Fredag! Dags för Helgutmaning nr 21!


Det är en 2x2 tile som sticker ut 1/2 plate. Likadant på baksidan. Ja, det måste vara 2 st 1x3 plate eller tile på ovansidan, och likadant på undersidan.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Lews
- Myko
- Etzel
- pareriksson
- andreaseldh
- MattiasKr
- Janho
- Wuntin
- Dark_Link
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#425
Bonusutmaning!

Ni som klarat utmaningen kan försöka klara den här också:

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#426
Då var det måndag igen. Dags att avslöja lösningarna:



Den vänstra är lösningen på utmaningen, de två ändra är bonusutmaningen. Den i mitten var min lösning på bonusutmaningen, men både Etzel och Janho hittade den andra lösningen. Den är riktigt snygg tycker jag. På gränsen till legal. :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

99206... den hade jag helt glömt bort... eller snarare kanske att jag inte riktigt hunnit bekanta mig tillräckligt med den än.
Jag hade en tanke från början som var lite drag åt den vänstra, men jag fick inte till det.

o0ger

#428
Helgutmaning nr 22



Undersidan är slät. Alltså inga studs, hål eller antistuds.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Janho
- Myko
- Etzel
- Dark_Link
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Etzel

Du har fått till en riktigt klurig utmaning den här helgen. Jag har suttit i över tre timmar utan att lyckas få till det. Jag får se om jag gör ett nytt försök imorgon eller om jag får erkänna mig besegrad. ;)

o0ger

#430
Måndag igen. Dags för avslöjandet! Jag hoppas att ni var flera som försökte lösa utmaningen men som inte klarade det, för då kommer ni förhoppningsvis lära er något idag.

Lösningen ser ut så här:



Det är två tekniker som är intressanta att känna till här:



och

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Jag hade en idé med en par clip-bar-kopplingar, men de var vända på en annan ledd, och gick inte riktigt ihop med resten.

Dark_Link

Gjorde lite annorlunda:

andreaseldh

#433
Om jag hade fått använda denna tredjepartsbit mellan panelen och den gröna biten, hade jag klarat veckans utmaning  ;D


o0ger

#434
Jasså! Ni vill ha mer? ... VILL NI HA MER!!?!?

ok :)

Helgutmaning nr 23! (ledsen permafrost, jag kan helt enkelt inte hålla mig till kl 19)




Bygget ska sitta ihop ordentligt. Det ser likadant ut på baksidan. Det är en 2x4 slope på över- och undersidan. Det är inte viktigt. Det kan lika gärna vara en 2x4 plate eller tile. Gäller såklart även för 1x4-bitarna.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- MattiasKr
- Janho
- Lews
- Wuntin
- Myko
- andreaseldh
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.