Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

#345
Dags för helgutmaning nr 13!

Den här veckan hoppas jag att vi ska slippa diskutera eventuella avvikelser i längd på olika 4L bars och hål i inverted tiles osv :) Den här veckan blir det istället en... monolit... av nåt slag.


Bygget är symmetriskt, dvs ser likadant ut från baksidan. Innan ni börjar leta bland era olika wedgeplates så kan jag säga att det ska vara vanliga 2x3 wedgeplates. Det måste inte vara en wedge med sten-struktur. Det finns även vanliga wedge med slät yta som funkar. Fast de här bitarna blev lite snyggare :)

OBS! guldbitarna på sidorna är enbart dekoration. Bygget ska sitta ihop utan dem! (men man ska kunna fästa bitarna på sidorna)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- pareriksson
- andreaseldh
- Wuntin
- Lews
- Janho
- Anders67
- Stigge72
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#346
Edit: Lagt till ytterligare förtydligande i utmaningen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag har fått frågor om den där stenbiten. Ni kan använda en vanlig (48933) wedge istället.

Har också fått frågor wedgeplates. Man får inte använda 48183, utan det ska vara 43722 och 43723
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag blir extra impad om ni lyckas få till 4 studs åt alla håll. Det finns minst två lösningar. :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 13 februari 2016 kl. 15:21
Jag blir extra impad om ni lyckas få till 4 studs åt alla håll. Det finns minst två lösningar. :)

Då ska jag fortsätta klura, med andra ord!

o0ger

#350
Nu är det måndag. Helgen är slut, och utmaningen också.

Bra jobbat alla som löste detta!


När jag lade ut utmaningen i fredags så visste jag bara två lösningar. Ingen av dem hade 4 studs åt alla håll. Det är de två i den främre raden. Headlight bricks är inblandad i nästan alla lösningar. De enklaste lösningarna är med brackets, eller bara plates.

Sen tyckte Myko att det MÅSTE finnas en lösning med 4 studs åt alla håll. Så han gav sig inte förrän han fick till det. Eftersom det inte var ett krav i utmaningen att det skulle vara 4 studs åt alla håll så har jag förbättrat och kombinerat de olika lösningarna som kommit in.

Den första från vänster i den bakre raden kom både Myko och andreaseldh på. Den är grymt stabil och pressar eventuellt gränserna för hur hårt man får trycka ihop en bit.

Den andra är Wuntins. Den kräver att man har den äldre sortens plate clips. De nya är för tjocka.

Den tredje är andreaseldhs bidrag. Han hade inte tillgång till sitt LEGO i helgen så han kunde bara bygga digitalt. Jag lade till en liten trapping så att den skulle sitta ihop.

Jag kände att jag var tvungen att komma på en också, så den fjärde är min egen. :)

Imponerande av er som löste 4 studs åt alla håll! Man har verkligen inte mycket utrymme kvar att jobba med därinne när man har placerat alla headlight bricks.

En sak som jag kom på som jag inte kunnat testa är om man kan fästa ihop två headlightbricks rygg mot rygg med ett läppstift. Är det nån som har ett läppstift som kan testa det? LDD säger att det funkar, men man vet aldrig riktigt. Om det går så skulle man kunna använda det på alla lösningarna för att få dem att sitta ihop ännu bättre.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lindyhep

Det går att fästa dem med läppstift. Sitter inte särskilt hårt dock i läppstiftsänden sas.

o0ger

Citat från: lindyhep skrivet 15 februari 2016 kl. 13:08
Det går att fästa dem med läppstift. Sitter inte särskilt hårt dock i läppstiftsänden sas.
Perfekt, tack!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Mycket imponerande! Och det finns så många sätt even med så lite utrymme!

Jag kom på den första 4-studs lösning men trodde att det inte skulle funka. Jag skulle ha försökt lite till...

o0ger

#354
Äntligen fredag! Jag förstår att ni sitter som på nålar och bara väntar på nästa utmaning! Här kommer den! Helgutmaning nr 14!!


Bygget är symmetriskt. Alla bitar sitter fast. Bygget ska hålla ihop.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- pareriksson
- Myko
- Wuntin
- Janho
- andreaseldh
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#355
Så, då var det måndag.

Antingen var det väldigt svårt den här gången, eller så är alla upptagna med annat (Lego World, göra klart allt inför Halmstad). Ska vi hoppa över utmaningen nästa helg kanske?

Minns ni kärnan från Helgutmaning 2 som var byggd av åtta headlight bricks? Det går faktiskt att utgå från den i detta bygge. Lite grand i kombination med kärnan som var byggd av 4 travis bricks. Det går att bygga på två olika sätt:



Utöver detta kan man bygga lösningar baserade på bars också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Jag röstar för att vi hoppar över helgutmaningen på forumet men föreslår en live-utmaning i Halmstad.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 22 februari 2016 kl. 16:53
Jag röstar för att vi hoppar över helgutmaningen på forumet men föreslår en live-utmaning i Halmstad.
:) okej, det skulle vara kul. Men hur skulle det gå till?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 22 februari 2016 kl. 18:46
Citat från: andreaseldh skrivet 22 februari 2016 kl. 16:53
Jag röstar för att vi hoppar över helgutmaningen på forumet men föreslår en live-utmaning i Halmstad.
:) okej, det skulle vara kul. Men hur skulle det gå till?

Ett par stycken (typ fem) "stationer" med diverse snotbitar som man får utgå ifrån. Två byggare per station. Modellen ligger i en glasburk eller nåt, så man inte kan fuska. Bara de som bygger får se modellen, så man inte får möjlighet att tänka ut lösningen i förväg. Så får man en kvart eller så på sig att lösa utmaningen.

Formatet sväljer ju inte så många deltagare. Men med fem stationer med två deltagare styck och 15 min tidsgräns så klarar man 40 deltagare i timmen. Det kanske är rimligt?

Om o0ger väljer ut en utmaning och lägger upp en bitlista på diverse snotbitar så kanske fler kan bidra med "stationer".

o0ger

Det är en rolig idé men jag hinner/orkar inte fixa med detta innan helgen.

Dessutom skulle jag aldrig låta någon annan bygga med mina lego-bitar :P
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.