Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 04 januari 2016 kl. 15:01
Den illegala kopplingen på sidan 10 användes i det officiella setet Frihetsgudinnan
Frihetsgudinnan är från sent 90-tal eller tidigt 2000-tal. Jamies slide är från augusti 2006. Saker kan ha ändrats. Har en känsla av att illegala tekniker var vanligare i min ungdom. Sen borde man kanske använt en Technic Axle i frihetsgudinnan?

Citat från: andreaseldh skrivet 04 januari 2016 kl. 15:01
Osäker på om sidan 22 används i Mini Cooper eller om det är andra bitar?
Fast det står "Possibly Legal...But Not Recommended" med motiveringen att det kan hamna "out of system". Är så fallet i Mini Coopern?

Citat från: andreaseldh skrivet 04 januari 2016 kl. 15:01
På sidan 24 finns en koppling som liknar en minifig som håller en tile i handen, som visas på sidan 32 som laglig. Vad är skillnaden?
Antar att det är olika innerdiameter på honorna men jag vet inte.


Nu glider vi ifrån ämnet lite granna och det var inte min mening att kidnappa o0gers tråd.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Citat från: janho skrivet 04 januari 2016 kl. 13:37
Ja, baserad på det dokumentet undvikade jag också o0gers lösning.
Också? Jag vill bara förtydliga att jag inte haft tid att sitta med helgutmaningen, så jag vet inte om jag hade undvikt o0gers lösning eller ej.  :)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

EpsilonEta

Jag började med o0gers lösning men kom på det som står i dokumentet om legalt bygge och gjorde ett alternativt (men inte lika snyggt) bygge
https://drive.google.com/file/d/0B27cPA50ZSi4a2d1LTdndWdqWnc/view?usp=sharing

Vi är ju här för att lära oss så jag fortsätter lite off topic med att säga att jag använder tekniken med pins på sida 8 när jag gör transformers just för att den lossnar lättare och inte sticker ut lika långt när den tagits isär.

Angående tilen i handen är det för att tiles har en fasning i kanten och saknar studs vilket gör att den går att hålla i utan att skada plasten. Dessutom är plasten i en minifigs hand starkare än den vanliga plasten. Jag tror också formen spelar roll och att det var därför de ändrade formen på 2555 till 15712
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 04 januari 2016 kl. 15:01
Osäker på om sidan 22 används i Mini Cooper eller om det är andra bitar?

Den främsta anledningen till att den anges som tveksam är ju för att plattorna hamnar på olika höjd. I Mini Coopern är det ju en koppling mellan helt olika delar.

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 04 januari 2016 kl. 16:01
Nu glider vi ifrån ämnet lite granna och det var inte min mening att kidnappa o0gers tråd.
Jag uppmuntrar dessa diskussioner som uppstår i tråden mellan utmaningarna!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Citat från: Magnus den store skrivet 04 januari 2016 kl. 16:02
Citat från: janho skrivet 04 januari 2016 kl. 13:37
Ja, baserad på det dokumentet undvikade jag också o0gers lösning.
Också? Jag vill bara förtydliga att jag inte haft tid att sitta med helgutmaningen, så jag vet inte om jag hade undvikt o0gers lösning eller ej.  :)

Aj förlåt, jag läste lite för snabbt.  :)


För övrigt är finns en annan lösning baserad på min tidigare lösning men lite bättre. Det enda nackdelen jämfört med o0gers är att några tiles är kopplad med bara en stud.

Jimpen

Ah, klurigt. Hittatde lösning där någon1x3 satt med en stud, men utgick från att de skulle sitta med två. Och som Ooger visade, så går det ju också. Kul utmaning, tackar, Ooger!  :D

Roger Brickjet

#232
Men för 17 o0ger! :) Lösningen må vara hur legal som helst men jag tycker inte att den följde de regler och förtydliganden som står i tråden ("Förtydligande: Man ska inte kunna se några glipor eller hål mellan tilesen. Bygget ser likadant ut från alla håll."). Skulle säga att det faktisk blir en liten, om än svårupptäckt, glipa. Se bifogad bild. (Dessutom fick jag inte inte dit tilesen utan att flytta bort någon bit i LDD)

Kul utmaning som vanligt. Jag är bara lite bitter eftersom jag suttit några kvällar extra och försökt hitta en tårdrypande lösning, med 2 pluppar i varje tile, utan travis- och techinc-bricks - just pga glipan! :)

Riktigt sugen på revansch nu!

Dark_Link

Rör sig väl bara om nanometer-justeringen av technic-bricken i LDD?  (De har två lägen)

Roger Brickjet

Citat från: Dark_Link skrivet 05 januari 2016 kl. 09:56
Rör sig väl bara om nanometer-justeringen av technic-bricken i LDD?  (De har två lägen)
Två? Hur gör du då? Fick inte det att funka, tiles gick att sätta dit på rätt nivå om det fanns en temporär stud på rätt nivå att fästa tilen i. Annars var Erlingarna ivägen.

Dark_Link

Min upplevelse är att de "alltid" sätter sig i det vänstra läget när man sätter dit dem, men har man andra bitar att justera mot, eller sätter en plate undertill att sätta fast den i så hamnar de "rätt"/högra läget.

o0ger

Citat från: Roger Brickjet skrivet 05 januari 2016 kl. 00:08
Men för 17 o0ger! :) Lösningen må vara hur legal som helst men jag tycker inte att den följde de regler och förtydliganden som står i tråden ("Förtydligande: Man ska inte kunna se några glipor eller hål mellan tilesen. Bygget ser likadant ut från alla håll."). Skulle säga att det faktisk blir en liten, om än svårupptäckt, glipa. Se bifogad bild. (Dessutom fick jag inte inte dit tilesen utan att flytta bort någon bit i LDD)

Kul utmaning som vanligt. Jag är bara lite bitter eftersom jag suttit några kvällar extra och försökt hitta en tårdrypande lösning, med 2 pluppar i varje tile, utan travis- och techinc-bricks - just pga glipan! :)

Riktigt sugen på revansch nu!
Förlåt :(

Jag tror det rör sig om 0,1 mm eller så. Det går nästan inte se med blotta ögat. Om man skulle bygga det IRL istället för i LDD så skulle du inte kunna se glipan.

Som nämns ovan finns också två "lägen" i LDD. Om du sätter en tile eller plate ovanpå 1x1 technic bricken och sen försöker trycka en ex.vis en Travis brick i den så kommer du se att det går att fästa den i två lägen. Det har dock inget med verkligheten att göra utan snarare med de olika kollisionskroppar och felmarginaler som finns i LDD.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Dark_Link skrivet 05 januari 2016 kl. 10:32
Min upplevelse är att de "alltid" sätter sig i det vänstra läget när man sätter dit dem, men har man andra bitar att justera mot, eller sätter en plate undertill att sätta fast den i så hamnar de "rätt"/högra läget.
Just så
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Det vänstra läget är dock som biten fungerar i verkligheten, och är det som gör builden lite "olaglig". Det går dock alldeles utmärkt att bygga den med riktiga bitar. (När jag först satte ihop den så exploderade hela bygget och spred bitar över hela rummet, så det finns ju en viss poäng med att inte bygga så, i alla fall om man är set designer...)

Roger Brickjet

Citat från: Myko skrivet 05 januari 2016 kl. 11:16
Det vänstra läget är dock som biten fungerar i verkligheten, och är det som gör builden lite "olaglig". Det går dock alldeles utmärkt att bygga den med riktiga bitar. (När jag först satte ihop den så exploderade hela bygget och spred bitar över hela rummet, så det finns ju en viss poäng med att inte bygga så, i alla fall om man är set designer...)
+1 :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.