Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Fiffigt!

Aldrig har jag tänkte på den biten... Men som du sa: nu har jag lärt mig något nytt.

Sollan

Jaha! Är det så där man snottar hörnet! :P

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 07 december 2015 kl. 10:02
Jag fick en snilleblixt (tyckte jag) runt elva, eller så, på söndagkvällen. När jag sedan runt midnatt rotat fram bitar i rätt kvantiteter, så tcket jag fortfarande att det såg rätt ut, men det tyckte inte o0ger... måste erkänna att min läsning var SNOT-baserad och, om inte jätteavancerad, mindre elegant än den här.

Måste komma ihåg att kolla min igen i eftermiddag...
Du litar inte på min bedömning! ;) Jag har mailat en bild till dig.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Roger Brickjet

Ajdå, snyggt! Tyckte det var något skumt med skuggorna i första bilden, lurigt att köra allt i grått i skarven :)
Men samtidigt var det nog den sista bit jag hade försökt klämma dit ändå, har aldrig testat att snotta slopes mot varandra på det sättet. Lärorikt!

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 07 december 2015 kl. 10:14
Citat från: Stigge72 skrivet 07 december 2015 kl. 10:02
Jag fick en snilleblixt (tyckte jag) runt elva, eller så, på söndagkvällen. När jag sedan runt midnatt rotat fram bitar i rätt kvantiteter, så tcket jag fortfarande att det såg rätt ut, men det tyckte inte o0ger... måste erkänna att min läsning var SNOT-baserad och, om inte jätteavancerad, mindre elegant än den här.

Måste komma ihåg att kolla min igen i eftermiddag...
Du litar inte på min bedömning! ;) Jag har mailat en bild till dig.
Mjo.... men det såg ju så bra ut, där och då. ;)

andreaseldh

Alltid trevligt att lära sig något nytt! Jag fick ledtråden på mäjl att det inte skulle vara en SNOT-bit, och började tänka på diverse stänger och klämmor, även kamerabiten 4595 gick genom huvudet. Men precis som Dark_Link så öppnade jag aldrig slopes-lådan i LDD på jakt efter lösningen.






EpsilonEta

Äsch. jag som funderade på två 3665 mot varandra men jag tänkte inte på 4871 eftersom jag använder den så sällan och de ligger inte bland mina vanliga bitar. Nu får jag gräva fram dem eftersom du visat ett nytt användningsområde. Tack för rolig utmaning.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lindyhep

Ah, snyggt!
Två dubbla cheeseslopes har jag tänkt flera gånger men de hade ju inga studs. Och annars kom jag också bara fram till varianten med lösa hörn.


Gideon

Tack för att man fick lära sig nåt nytt! :)
Jag kom så långt att jag byggde kärnan rätt, men 4871 finns inte med i min repertoar alls...
Tycker denna utmaning är bättre och bättre, kommer ju aldrig glömma att det går att sätta två inverted slopes mot varandra nu (vilket jag faktiskt inte hade koll på att det gick att göra, har nog utgått från att de är lite för tjocka eller nåt sånt).

o0ger

Vänta bara tills ni upptäcker vad som händer när man testar med 3676  :o
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 07 december 2015 kl. 14:02
Vänta bara tills ni upptäcker vad som händer när man testar med 3676  :o
Aha! Nu öppnar sig en helt ny värld av SNOT :)
Men då är kanske en ny utmaning att göra en kub av 24 st sådana...? Spontant känns det inte som om någon av teknikerna för 2x2x2 håller ihop en sån, men å andra sidan så är kuben ju inget självändamål i praktisk användning utan det ska nog sitta något utanpå som håller ihop 3676orna i så fall. (I den skalan med sidor på 4x4 kanske det funkar med några andra SNOT-bitar iofs)

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 07 december 2015 kl. 14:02
Vänta bara tills ni upptäcker vad som händer när man testar med 3676  :o
Den tanken slog mig faktiskt när jag såg bilden du visade med olika varianter imorse. :)

Nilseman

HERREGUUD!! Åh morr!

Ja det var då helt nytt för mig (fast det är rätt mycket än så länge :-)) Lego är ej längre fyrkantigt haha.

Kanonbra gjort ni, eller blev det bara en? som klarade det!

o0ger

Citat från: Nilseman link=topic=9281.msg180231#msg180231
Kanonbra gjort ni, eller blev det bara en? som klarade det!

Jag brukar skriva i inlägget med utmaningen vilka som klarade det. I det här fallet var det Myko och Larry Lars som klarade det.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.