Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Håveruds slussar som GBC

Startat av andreaseldh, 19 augusti 2017 kl. 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

crowwlime_

MEN, då borde ju problemet flyttas till andra sidan där klaffen går ner... Eller?

andreaseldh

Ja och dessutom måste jag sätta kugghjulen som höjer klaffen på utsidan och det blir inte lika snyggt.

andreaseldh

Rälsbussen måste vara ganska kort för att få rum, eller så den följa med klaffen upp :D

andreaseldh

Med riktig räls och korrekt överhäng utan räls på motvikten måste bropelaren placeras löjligt långt bort från kanalen, så i kväll gjorde jag denna version med tiles och räls på motvikten. Men än har jag inte prövat kombinationen korrekt överhäng och tiles...

andreaseldh

Två andra typer av spår, som bygger mindre höjd och kan anpassas fritt i längd!

andreaseldh

Med hjälp av den övre spårbädden från förra inlägget, och hose rigid, har jag nu kunnat bygga en helt korrekt bro och en riktigt lång rälsbuss!

Emma


andreaseldh

Hose finns i längder upp till 20L (kanske även längre, men det är den längsta jag använder).

andreaseldh

Första provprogrammet! Jag låter motorerna i musikmaskinen representera slussmaskineriet, från vänster:

  • Öppna och stänga nedersta (och översta) slussporten
  • Höja vattnet i första kammaren (och sänka i andra)
  • Öppna och stänga mittersta slussporten
  • Höja järnvägsbron


Hela sekvensen fungerar så här:

  • Öppna nedersta slussporten för att släppa in bollarna från inkorgen till första kammaren
  • Denna gång har vi några båtar med höga master, så samtidigt som vi stänger porten börjar vi höja bron
  • Höj vattennivån i första kammaren
  • Nu är bron fullt uppe, så vi kan öppna mittersta porten och släppa bollarna vidare till andra kammaren
  • Stäng mittersta porten
  • Höj andra kammaren (samtidigt sänker vi nivån i den första tomma kammaren)
  • Öppna översta porten, släpp ut bollarna till nästa modul (samtidigt öppnar vi nedersta porten och släpper vi in nästa omgång bollar till första kammaren)
  • Stäng översta porten
  • Nu har de högmastade båtarna passerat, så samtidigt som vi höjer vattnet i första kammaren börjar vi sänka bron
  • O.s.v. från punkt 4, men nu med sänkt bro några varv
Bortsett från järnvägsbrons rörelser, så är alltså punkterna 7, 8 och 9 kopior av punkterna 1, 2 och 3. Varje varv i sekvensen tar 16 sekunder och slussar alltså genom 16 bollar, åtminstone i idealfallet. Bron höjs i början av det första varvet och sänks i början av det andra och ligger kvar nere under varv tre och fyra, sedan börjar sekvensen om från ett. Filmen visar de första tre varven i sekvensen.

andreaseldh

Hur gör man rättvisa åt en byggnad som är så stor att den inte ens får rum på ett fotografi? Jag försöker i alla fall fånga den arkitektoniska känslan och gör den ungefär fjärdedelen så lång. Kom gärna med synpunkter om detta! Byggtips för taket emottages också tacksamt!

andreaseldh

Det var visst inte så svårt som jag trodde att få till taket, får se om jag bygger ett liknande på tornet?

andreaseldh

Takarbetet fortsätter. I år har ju även plate 2x6 kommit i Cool Yellow (eller Bright Light Yellow på BL), men eftersom jag kör standardinställning på LDD så får jag illustrera dessa med orange istället.

andreaseldh

Sista byggnaden är den lilla vaktstugan. Jag skulle kunna använda orange 24246 som takpannor, men nån måtta får det va!


andreaseldh

Det blev "vita knutar med lite stuga nånstans". Tog bort knutarna och snyggade till takfästet. Vilken version tycker ni bäst om ?

crowwlime_

Citat från: andreaseldh skrivet 26 september 2017 kl. 22:19
Vilken version tycker ni bäst om ?

Tycker att variant 2 är den som är mest hus/stug-aktig. Den första får mig mer att tänka på en liten lekstuga..  ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.