Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mycket opretentiös nano-byggtävling...

Startat av AndersI, 05 december 2012 kl. 14:15

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Det pratas mycket om jättebyggen, Community Builds, superdetaljerat osv. osv. just nu.

Här kommer motsatsen - Bygg minimalistiskt


Bygg något som liknar en valfri förebild, med så få bitar som möjligt. Bidragen lämnas i den här tråden med bild och beskrivning (gärna bild) av förebilden också, så att vi andra kan uppskatta hur bra den har fångats.

Segraren kommer att utses genom en kombination av PM-röster och enfaldig domare (jag), där även antalet bitar kommer att vägas in (om två byggen har samma antal röster kommer det med färre bitar att vinna). Förebildens komplexitet kommer också att spela viss roll (att bygga en planka av en tile 1 x 4 anses fantasilöst).

1:a pris - En Legobit
2:a pris - Två Legobitar
3:e pris - Tre Legobitar

Plus den ofantliga äran att utses till "swebricks minsta byggare 2012"

Alla är välkomna att delta, även swemezza  ;)

Med tanke på att ni ska hinna bricklinka alla delar ni behöver till det här bygget, pågår inlämnandet ända fram till 08:00 måndag morgon den 17:e december, och ni behöver inte vara reggade på forumet före ett visst datum - det är helt OK att komma hit enbart för tävlingen.

Edit: Skriv gärna hur många bitar det är också (inget fusk!)

Edit2: Deadline flyttad en vecka framåt på allmän begäran

Stigge72

Bra initiativ!

Nu ska man bara fundera på vad man skall bygga... :)

Tommy_la

Härligt initiativ Anders!
Jag kastade mig omedelbart över den här uppgiften. Tyvärr svällde bygget efter hand och blev enormt stort jämfört med vad jag tänkt mig från början, vilket konsumerade väldigt mycket bitar. Men i alla fall:


Den 4:e maj 1941 sänkte det tyska slagskeppet Bismarck den brittiska flottans stolthet slagkryssaren Hood i Slaget vid Danmarkssundet. Strax efter sänkningen togs en bild av fartyget från den tunga kryssaren Prinz Eugen. Genom en snabb Bricklinkbeställning som kunde levereras redan efter ett par minuter kunde detta ögonblick förevigas i lego.






(Atlantvädret och havet är skapat med hjälp av baksidorna på två basplattor. Tyvärr smällte Bismarcks torn nästan ihop med bakgrunden på bilden, men ni får titta noga.)











Referensbild från det tyska Förbundsarkivet.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

AndersI

Trots dimman tycker jag du ska försöka få till ett lite skarpare foto  ;)
Och skriv gärna hur många bitar det är!

Tommy_la

Nejnej, det blev inga skarpa foton ute på Atlanten 1941 inte. Det går inte.    :P

Jag har slösat en del med bitar och använt flera smådelar, när jag kunnat använda en större plate/tile istället. Det är 44 inklusive hav, moln och rök. Hade jag varit mer pretentiös hade jag använt större bitar istället för att skarva och då hamnat på 38. Likvän så ryms det i månadens legoinköpsbudget.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Odidoma

Bra tävling! Hoppas jag hinner vara med och tävla.

Superkalle

He, jag trodde först du menade att man skulle bygga med detta: http://www.mynanoblock.com/site/

Köpte faktiskt en sats förra veckan för att prova. Ingen hit tycker jag.

Måns.S


shutter

Citat från: Superkalle skrivet 05 december 2012 kl. 17:36
He, jag trodde först du menade att man skulle bygga med detta: http://www.mynanoblock.com/site/

Köpte faktiskt en sats förra veckan för att prova. Ingen hit tycker jag.

vilka gräsliga bitar! och kass plast. är där någon clutch-power i detta tro?

Roger Brickjet

Citat från: shutter skrivet 06 december 2012 kl. 14:29
Citat från: Superkalle skrivet 05 december 2012 kl. 17:36
He, jag trodde först du menade att man skulle bygga med detta: http://www.mynanoblock.com/site/

Köpte faktiskt en sats förra veckan för att prova. Ingen hit tycker jag.

vilka gräsliga bitar! och kass plast. är där någon clutch-power i detta tro?

De få jag har testat sitter ihop ok, men långt ifrån så bra som 70-tals LEGO :)
Enda fördelen med dem är att de hittat på något semi-eget (bitarna är verkligen pyttesmå!) och inte bara gjutit av LEGOs bitar.

Kul tävling Anders! Ska se om jag lyckas få till något.

marpe

Citat från: AndersI skrivet 05 december 2012 kl. 14:15
Segraren kommer att utses genom en kombination av PM-röster och enfaldig domare (jag), där även antalet bitar kommer att vägas in...
Bra idé. Jag hoppas att komplexiteten viktas in ordentligt av hr. domare. Jag kom på mig själv med att stryka bort bit efter bit tills något mycket trivialt återstod, men ändå ett fullvärdigt tävlingsbidrag  :) Dumt.

Visst är det ok med fler än ett tävlingsbidrag?

AndersI

Citat från: marpe skrivet 06 december 2012 kl. 14:50
Visst är det ok med fler än ett tävlingsbidrag?

Ös på bara - hela tanken bakom tävlingen är att ni ska sätta er ner och bygga något i stället för att prata så förtvivlat mycket i alla dessa forumtrådar - jag hinner knappt läsa allt!

Edit: Och kan vi försöka hålla konversationen till för tävlingen relevanta frågor och inte spåra ur på kloner och annat?

Jonsson

Oh, hade så gärna deltagit i denna lilla tävling - men har inte tiden denna helg. Hoppas på att få en ny chans en annan gång. :)

Skrytsson

Tävlingsupplägget låter väldigt utmanande och roligt. Jag skulle gärna delta med hinner inte med så tight deadline. Eller är det OK med ett LDD-bygge?

AndersI

#14
Vi förlänger deadline en vecka - passar det?
(Första posten ändrad)

Och jag är inte så mycket för LDD-byggen, men det är ju inte jag som röstar, så Shoot! (Almost) everything goes!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.