Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] DRG Class 01 Ånglok

Startat av -DoNe-, 02 maj 2023 kl. 19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

Hejsan.

I år har jag återvänt till Lego-hobbyn efter en 9-årig frånvaro. Ser också att det är drygt 9 år sedan mitt senaste inlägg här på detta forumet så en uppdatering kändes rimlig.

Sen jag har återfunnit intresset har jag varit lite överallt gällande teman (Rock Raiders, tåg och Harry Potter) och detta är min senaste MOC.

Ett klassisk tysk ånglok. Närmare bestämt DRG Class 01, som det såg ut 1965. Modellen använder 100% Lego (även om det finns en överhängande risk för att jag beställer BigBenBricks XL-drivers istället) och fungerar på Legos standard-kurvor.
Det har även en Powered Up! L-motor i ångpannan som driver loket och en Powered Up! batteribox i tendern.

Har även byggt till en passagerarvagn. Tanken är att den bas som loket och vagnen står på skall förlängas så de kan vara på en gemensam bas.

Skriv gärna vad ni tycker!
German Class 013.png
German Class 013_2.png
DB passanger car1.png

Magnus den store

Välkommen tillbaka från medeltiden. Gillar din comeback!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

-DoNe-

Citat från: Magnus den store skrivet 02 maj 2023 kl. 19:23Välkommen tillbaka från medeltiden. Gillar din comeback!
Tackar tackar! Känns bra att vara tillbaka.  ;D

Skafte

Välkommen åter! Galet snyggt choo-choo! Det är något särskilt med ånglok, jag väntar otåligt på att gotländska museijärnvägen skall få sitt lagat - diesel är inte samma sak...

Jemanuelson

Oj, läckert! Som gammal modelljärnvägsbyggare när jag en dröm att bygga ett juste ånglok!

Selander

Kul att se dina realistiska tågbyggen i 8-wide  ;D
Hoppas du blir kvar och fortsätter utveckla just denna genre av legobyggandet...eftersom det är min favorit  8)

andreas E

Välkommen tillbaka.
Mycket snyggt klossat.

-DoNe-

Citat från: Skafte skrivet 02 maj 2023 kl. 20:11Välkommen åter! Galet snyggt choo-choo! Det är något särskilt med ånglok, jag väntar otåligt på att gotländska museijärnvägen skall få sitt lagat - diesel är inte samma sak...
Tack så mycket! Visst är det så. De har något väldigt romantiskt om sig.

Citat från: Jemanuelson skrivet 02 maj 2023 kl. 21:00Oj, läckert! Som gammal modelljärnvägsbyggare när jag en dröm att bygga ett juste ånglok!
Bara att börja bygga! För inte verkar Lega själva behaga förgylla våran tillvaro med ångloks-set.

Citat från: Selander skrivet 02 maj 2023 kl. 21:24Kul att se dina realistiska tågbyggen i 8-wide  ;D
Hoppas du blir kvar och fortsätter utveckla just denna genre av legobyggandet...eftersom det är min favorit  8)
Hade en riktig 'revelation' när jag återvände och fick insikten om 8-widens storhet. Inte bara att jag upplever proportionerna som mer tilltalande utan mängden detaljer ökar drastiskt också.  ;D

Citat från: andreas E skrivet 03 maj 2023 kl. 06:04Välkommen tillbaka.
Mycket snyggt klossat.
Tackar tackar!

-DoNe-

Ja jo det fick bli XL-drivers. Vilket lyft det resulterade. Proportionerna överensstämmer påtagligt bättre.

DB BR01 XL.png
BR01 XXL V2.png
BR01 XXL V2_2.png


andreaseldh

Mycket vackert! Gillar snottade wedge plate på tendern och NPU korvar och hinkhandtag.

Ångloksteknikfråga: Vad är funktionen med de båda skärmarna längts fram? Flying Scotsman har dem också, men de finns inte med i teknikbeskrivningen på Wikipedia.

Selander

Citat från: andreaseldh skrivet 22 december 2023 kl. 19:52Mycket vackert! Gillar snottade wedge plate på tendern och NPU korvar och hinkhandtag.

Ångloksteknikfråga: Vad är funktionen med de båda skärmarna längts fram? Flying Scotsman har dem också, men de finns inte med i teknikbeskrivningen på Wikipedia.
Smoke deflectors....

-DoNe-

Citat från: Jemanuelson skrivet 22 december 2023 kl. 12:07Otroligt snyggt! Och maffigt!
Tackar så mycket!

Citat från: andreaseldh skrivet 22 december 2023 kl. 19:52Mycket vackert! Gillar snottade wedge plate på tendern och NPU korvar och hinkhandtag.

Ångloksteknikfråga: Vad är funktionen med de båda skärmarna längts fram? Flying Scotsman har dem också, men de finns inte med i teknikbeskrivningen på Wikipedia.

Korvar och hinkhandtag har oanade användningsområden.  ;D

-DoNe-

Testade att ge BR01:an ett annat färgschema. Historiskt inkorrekt, men rätt visuellt tillfredsställanden.  8)
BR01 Blue.png

Selander

#14
Citat från: -DoNe- skrivet 28 december 2023 kl. 23:14Testade att ge BR01:an ett annat färgschema. Historiskt inkorrekt, men rätt visuellt tillfredsställanden.  8)
BR01 Blue.png
Väldigt snyggt.....!! DkBlue antar jag ?(!) Tänk lite guldfärgade stripes och guldfärgade små detaljer här och var, vilket otroligt fint alternativ till Orient Express loket som många ogillar designen på.

Helsvarta lok, när man bygger IRL, blir inte så bra i mitt tycke....detaljerna försvinner... och att fotografera ett kolsvart lok med legos helblanka ytor är ett projekt i sig.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.