Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Citat från: Skafte skrivet 19 juli 2013 kl. 17:32
Satt och micklade med lite allehanda tak och insåg att "Slope 45" är en lögn. Ingen rät vinkel där, inte!

Va'?
Nu är jag trött och jag fattar inte. En rät vinkel är väl 90. Och såna finns det på Slope45 också....i bakkant. Vad menade du Skafte?

Skafte

Jag menar att om man bygger ett konventionellt sadeltak med slope 45 så blir det vinkeln från nocken och neråt 90 grader. Men jag kan ha fel, jag är humanistiskt utbildad. Den känns inte rätvinklig ska jag kanske säga då...

EpsilonEta

#1877
Citat från: Skafte skrivet 19 juli 2013 kl. 17:48
Jag menar att om man bygger ett konventionellt sadeltak med slope 45 så blir det vinkeln från nocken och neråt 90 grader. Men jag kan ha fel, jag är humanistiskt utbildad. Den känns inte rätvinklig ska jag kanske säga då...

Hjälper detta?
En rätvinklig triangel är en triangel med ett 90 graders hörn. Ingen triangel kan ha två 90 graders hörn (överkurs: det går på ett böjt plan, typ en sfär).
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Skafte

Tack, nu förstår jag.  :)

Vinkeln på den lutande delen av slopen ÄR 45 grader, men sätter man ihop flera blir det cirka 47.

Jag tänkte täcka gaveln med t ex en 30504, som definitivt har en 90gradersvinkel - men det passar inget vidare. Får leka ihop något annat.

Tie Fighter

Citat från: Skafte skrivet 19 juli 2013 kl. 17:32
Satt och micklade med lite allehanda tak och insåg att "Slope 45" är en lögn. Ingen rät vinkel där, inte!
Mmmm jag märkte också det!  >:(

MartinAberg

Byggde ihop mina 2 första SuperHeroes-dioraman precis :)

lindyhep

Tack EpsilonEta, då är jag också med på vad Skafte menade. :)
Blev lite förvirrad där ett tag.

shutter


MartinAberg

Citat från: shutter skrivet 21 juli 2013 kl. 09:01
Citat från: MartinAberg skrivet 19 juli 2013 kl. 22:44
Byggde ihop mina 2 första SuperHeroes-dioraman precis :)
Coolt!
Nja, det ena är väldigt simpelt :p
Ska försöka få tid till lite fotning under semestern och lägga upp de :)

Larry Lars

Har tröttnat på tidsmaskiner nu. Satt idag och byggde lite på att modifiera min MOC till en "DeLorean-vanilj".
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

swestar

Citat från: swestar skrivet 15 juli 2013 kl. 00:29
Håller på med ett litet fraktrymdskepp (säger man så?) till en kommande moc  :)
Byggt lite vidare på skeppet.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Majkel

Har suttit och anpassat ett hus för att få det att passa i city-cb, behöver bla flytta det för att få lite mer trädgård mellan hus och trottoar. Inspirationen flöt iväg och jag började på ett nytt husbygge, när jag plockade fram nya bitar sprang jag på tre mörkblå 3308! Hyggligt kilopris på dom!

EpsilonEta

#1887
Inte så mycket byggande men jag justerade några bitar på Optimus innan jag påbörjade en fotografering. Efter lite redigering ska jag lägga upp dem på flickr så att jag kan vissa er lite högupplösta versioner. Tills vidare får ni ett smakprov och en bild på min fotouppställning/legorum.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sisilisko

Jag har haft en ruskigt rolig dag och byggt ett "Friends" zoo.
Ungarna och jag samarbetade så det är mycket hjärta i bygget men den svårflirtade mannen som är barnens far blev djupt imponerad.

Jag gjorde min första riktiga moddning, som inte ser helt ful ut: jag gjorde alla små byggen från Friends Brickmaster-bok och förbättrade dem avsevärt! Bitarna som kommer med boken räcker till 1,5 scener i taget men nu har vi alla scener att tråckla oss igenom tack vare att jag byggde och fixade och skapade. 


swestar

#1889
Kikade runt lite och insåg att oOger´s microscale spaceship http://www.swebrick.se/index.php?topic=5188.0 utblås har likadan bitlösning 4460b + 54200 som mitt lilla fraktskepp som för övrigt är klart till 90% :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.