Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skatteregler 2024 för Bricklink?

Startat av BeardedNerd, 21 mars 2024 kl. 22:06

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Hej! Jag har haft min Bricklink-affär inaktiverad i några år och förrådet börjar vara fullt med diverse set och figurer som bara dräller. Det är betydligt smidigare att ha allt tillgängligt på Bricklink-butiken och bara skicka iväg allt eftersom det säljer, än att hålla på och lägga upp Tradera-auktioner eller på Blocket. Däremot är jag osäker på hur skattereglerna fungerar numera.

Enligt Skatteverket behöver man inte deklarera vinster på mindre än 50.000, men bara om man säljer vid "enstaka tillfällen". Räknas det som "regelbunden försäljning" om man har en butik uppe? Då blir det ju bökigare för då måste jag hålla koll på vad grejer kostade för att kunna veta vinsten, eller? Är det något som säljer i begränsad skala som har koll på hur det fungerar?

Det står så här på Skatteverket:
Från och med den 1 januari 2023 ska företag som tillhandahåller vissa digitala plattformar lämna uppgifter till Skatteverket om din uthyrning eller försäljning. Men för dig som säljer eller hyr ut gäller samma regler som tidigare om hur inkomsterna ska beskattas.
Uppgifterna ska lämnas första gången i början på 2024 och avser ersättning för försäljning eller uthyrning under 2023.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.