Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Projekt: Tintins Äventyr

Startat av stej123, 10 september 2014 kl. 16:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Citat från: Sollan skrivet 29 september 2014 kl. 20:10
Jättefin rullstol! Hela Tintinkonceptet är jättekul. Ser fram mot mer!

Jag skulle vilja säga detsamma. Dock har jag fortfarande lite svårt att tycka att det där skulle vara "Milou". I den här skalan skulle jag vilja se honom vara en helvit hund med ett något fyrkantigt nosparti. Möjligen om det gick att få till en svart pytte-prick på något vis.

Med svart rund 1x1 plate ser han lite grann ut som "Ratata" från "Lucky Luke". ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

andreaseldh

Enda sättet att få till Milou i rätt storlek är nog att använda Modulex...

Dammtuss

#47
Riktigt härliga byggen - är alltid kul när det är något man känner igen! :)

Citat från: Larry Lars skrivet 29 september 2014 kl. 20:30
Jag skulle vilja säga detsamma. Dock har jag fortfarande lite svårt att tycka att det där skulle vara "Milou". I den här skalan skulle jag vilja se honom vara en helvit hund med ett något fyrkantigt nosparti. Möjligen om det gick att få till en svart pytte-prick på något vis.

Med svart rund 1x1 plate ser han lite grann ut som "Ratata" från "Lucky Luke". ;)
Citat från: andreaseldh skrivet 30 september 2014 kl. 23:33
Enda sättet att få till Milou i rätt storlek är nog att använda Modulex...

Skulle man kanske kunna använda en vit 1x1 med ett sånt där hål i (eller rättade sagt, två) och sedan sätta in en skruvmejsel som då skulle bli en betydligt mindre prick? Kan i och för sig vara så att skruvmejseln är något lång, men då kanske man kan byta själva huvudbiten till en med "studs" på två sidor, så skulle den ju kunna sticka ut på baksidan utan att det skulle behöva synas framifrån.

Baa en fundering dock, osäker på exakt hur det skulle se ut... :)


// Dammtuss

stej123

Milou är väl det stora dilemmat just nu, ska sätta mig och klura på hur man kan göra. Tack för alla förslag :)

Här kommer en preliminär Professor Kalkyl:



Spela apa?! Nä nu får det vara nog!

Sockerbit

Bra kalkyl, snyggt paraply. Jag gillar också det här projektet. Du har fått till snygga porträttlika figurer. När det gäller Milou tycker jag du ska köra på friendsspåret som någon föreslog tidigare.

Joacim

Håller med föregående talare snyggt paraply

cptCalavera

#51
Går det kanske att använda spaken på en 4592c02 till Milous nos? I kombination med någon bit med hål i så klart så att bara toppen sticker ut.

edit: I stort sett samma förslag som Damtuss hade såg jag nu :P
Se mig spela spel och ibland bygga LEGO på twitch.tv/cptcalavera

Larry Lars

Citat från: stej123 skrivet 15 september 2014 kl. 19:56
Idag kom Tintins Medium blue torso med posten så här kommer mitt första minibygge. Flotten från Koks i lasten med Tintin, Milou, Kapten Haddock och Piotr Szut.


Väldigt troget originalet. Bra jobbat! När det gäller Milou tycker jag du skall börja enkelt och kanske ersätta nosens två runda plates med två vanliga fyrkantiga vita 1x1 plates. Tror inte den snövita lilla hunden behöver en svart nos för att vara igenkännlig.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!


stej123

Helikoptern är i allt väsentligt klar:



Citat från: Huvudfoting skrivet 01 oktober 2014 kl. 20:51
Kanske detta ses som fusk?

http://www.ministickers.nl/shop/fantasy-history-future-themes/comics/tintin-minifigs.html

Mvh
/W

Fusk och fusk, men jag föredrar att bygga egna figurer :)

ByggareDan

Gillar ju denna helikopter starkt, bra igenkänningsfaktor, gillar ju dom gamla röda fälgarna också.

/ByggareDan

jalex

Snygg helikopter!

Håller nog med Larry Lars om Milous design, att nosen är lite väl stor.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

andreaseldh

Citat från: ByggareDan skrivet 06 oktober 2014 kl. 18:27
Gillar ju denna helikopter starkt, bra igenkänningsfaktor, gillar ju dom gamla röda fälgarna också.

Men det är väl inte gamla 70-talshjul, utan 4073?

stej123

Citat från: andreaseldh skrivet 08 oktober 2014 kl. 01:09
Citat från: ByggareDan skrivet 06 oktober 2014 kl. 18:27
Gillar ju denna helikopter starkt, bra igenkänningsfaktor, gillar ju dom gamla röda fälgarna också.

Men det är väl inte gamla 70-talshjul, utan 4073?

Yes det är 4073

ByggareDan

Citat från: stej123 skrivet 08 oktober 2014 kl. 10:45
Citat från: andreaseldh skrivet 08 oktober 2014 kl. 01:09
Citat från: ByggareDan skrivet 06 oktober 2014 kl. 18:27
Gillar ju denna helikopter starkt, bra igenkänningsfaktor, gillar ju dom gamla röda fälgarna också.

Men det är väl inte gamla 70-talshjul, utan 4073?

Yes det är 4073

Fattade först inte hur det var gjort med bakhjulen om det varit dom gamla röda fälgarna, men sen tänkte jag det var nån specialare, sen tänkte jag inte längre än så.
Men nu när förklaringen kom så är det ju uppenbart, så får väl säga att jag gillar fälgarna som efterliknar dom gamla hederliga röda.

/ByggareDan

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.