[WIP] ”PlatinumCars Arena” (Idrottsparken i Norrköping)

Startat av Kvarnbacka, 09 juli 2023 kl. 21:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Som några av er vet så har jag under en tid (ca ett år) byggt en del MOC:ar på temat IFK Norrköping. De flesta av dem har jag inte postat här ännu, utan på Instagram ("ifknorrkoping_lego"), men några har följt med på utställningar i Norrköping och Linköping. Nu håller jag på med ett projekt i den lite större klassen, nämligen IFK:s hemmaarena, som numera går under namnet "PlatinumCars Arena" (även om alla vet att den egentligen heter, och alltid har hetat, Idrottsparken). Jag har sneglat på Legos officiella fotbollsarenor, men har valt att bygga planen med plates, bricks och tiles i stället för de stora, tryckta fotbollsplanbitarna, för att skalan ska stämma bättre med bl.a. målen. Sittplatsläktarna bygger jag enligt samma teknik som t.ex. Old Trafford (), medan ståplatserna utgörs av staplade 4865b. Hittills har jag byggt en kortsida och en långsida (invändigt) samt halva planen. Målet är att kunna ställa ut den i höst.

IMG_1432.jpegIMG_1426.jpeg

Skafte


CopMike

Oj! Vilket massivt och härligt bygge! Ska bli kul att se live när det är klart :D!

ColA

Klassiska fina parken där har man stått i bortaklacken många gånger 😎 

Godtfred

Sorry, väcker bara dåliga minnen av idrottslektioner ca 1980 då man tvingades springa runt den där planen med en skrikande idrottslärare, eller om det kanske var en annan bredvid.

Kvarnbacka

Uppdatering!
Hade vägarna förbi Bricks of Sweden och fyllde på med gröna bitar. Planen är därmed färdig, förutom att jag behöver några 87087 för att hålla ihop alla delar. Utöver det har jag även påbörjat den södra läktaren, med bortastå och sittplatser för hemmapubliken (utan tak).

IMG_1447.jpeg

Emma


Kvarnbacka

Grunden är mer eller mindre färdig. Jag testar lite olika lösningar och försöker komma fram till vilka bitar jag behöver införskaffa. En byggnad är klar: den gamla tennishallen (ägs numera av IFK och går under sponsornamnet Holmen-hallen), uppe till höger i bild.
IMG_1461.jpeg

Kvarnbacka

Nu har jag fått det mesta på plats och kan snart gå vidare till att beställa de delar som saknas. Så här ungefär kommer det att se ut:
IMG_1491.jpeg

Överlag är det ganska enkla lösningar och inte speciellt mycket NPU. En lösning som jag länge övervägde var vita fönsterspröjs som pelare bakom östra läktaren:
IMG_1471.jpeg

Dock var jag inte så nöjd med hur spåren som fönstren sitter i sticker ut från byggnaden. Nu lutar det starkt åt att jag i stället använder gråa 2432 för att efterlikna pelarraderna:
IMG_1503.jpeg

byStfn

Superfint och inspirerande (trots att jag inte alls är intresserad av fotboll :P )

Kvarnbacka

Lite närmare slutet nu, men det börjar bli ont om vissa nödvändiga delar. Fortsättning följer efter BL-förstärkning. 

Jag hade en tanke på att fasa av hörnen med 45-gradersvinklar, men det blev fult att göra det på bara två av hörnen och tennishallen ligger i vägen för att göra det på alla fyra, så jag skrotade den idén. Taket över läktarna lägger jag på sen när jag har tiles att täcka det med. 

IMG_1505.jpeg

Entrén till ståplats, inklämd mellan inomhusträningshallen ("teknikhallen") och gamla tennishallen.

IMG_1506.jpeg

Kvarnbacka

De sista bitarna är på plats och bygget är färdigt att visas upp!
50x74 studs blev det till slut, från östra läktaren till kansliet och från berget till Södra promenaden.

IMG_1610.jpegIMG_1606.jpeg
IMG_1607.jpeg
IMG_1609.jpeg

danielbrrssn

Citat från: Kvarnbacka skrivet 23 september 2023 kl. 22:13De sista bitarna är på plats och bygget är färdigt att visas upp!
50x74 studs blev det till slut, från östra läktaren till kansliet och från berget till Södra promenaden.

IMG_1610.jpegIMG_1606.jpeg
IMG_1607.jpeg
IMG_1609.jpeg
Wow! 

mrlind

Så många spännande och bra byggtekniska lösningar. Ska bli spännande att få studera ditt bygge i verkligheten. Hoppas den kommer med på ett event i närtid.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Kvarnbacka

Citat från: mrlind skrivet 24 september 2023 kl. 08:30Så många spännande och bra byggtekniska lösningar. Ska bli spännande att få studera ditt bygge i verkligheten. Hoppas den kommer med på ett event i närtid.
Kommer till Linköping inom kort!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.