Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Stevex

Sorterar efter typ av bit just nu, i framtiden hoppas jag att jag kan och har nog med bitar att både köra färg och bit :D

Tobbe Arnesson

Technicaxlar, pins och kugghjul är sorterat i sortimentlådor. Likaså genomskinliga bitar, bitar med tryck och en del andra specialbitar i mindre kvantiteter.

Resten låg i treliters godislådor som Ras 74 länkade till, de var gratis på butiken men behövde diskas. När det blev för mycket av något delade jag upp det ytterligare, så en del är delat på färg och typ medan annat är lite blandat.

Godislådorna har fördelen att de går att stapla i varandra, så man kan ha en stapel med plattor och en annan med vanliga klossar och en tredje med Technicklossar...

Fast jag slängde alla godislådor och la bitarna i fryspåsar när jag stuvade upp det på vinden. Hoppas kunna ta fram det igen inom kort, då blir det sannolikt godislådor igen.
Blogg: Robotkampen

Stigge72

Sortimentskåp och -lådor verkar vara populärt, och det jag använder mig mest av också.
Angående Lugnet-posten, så kände jag igen en hel del av punkterna, men jag har i stort sett alltid sorterat på sort snarare än färg, men den kompis jag lekte mest med lego med när jag var liten hade sitt sorterat på färg (det fanns inte så många färger på den tiden).
Vissa bitar finns inte så många av, eller... ta minifig-verktyg, de har varit i ett fack, tills för några månader sedan när jag bestämde mig för att byta ut vissa kategorier, så nu finns svärd, yxor, spjut och ett par andra för sig, och "övriga verktyg" för sig.
Sedan händer det ju ganksa ofta att bitar växer ur sina fack, och då får de ett större, och i vissa fall delas de upp efter färg eller något annat attibut, beroende på beståndet hos just den biten (2x2- och 2x4-bitar har de traditionella färgerna och övrigt, 1x1-plattor är runda och platta för sig, och "glas" för sig och "vanliga" för sig.
Sedan har jag "tillverkat" egna sortimentlådor några större lego-lådor (typ 10175, 8860, 8653), som jag fyllt med delade (rena) livsmedelskartonger.
Man har så bra tankar ibland.. jag ska ha alla axlar i den här sortimentlådan... hoppsan... 4:orna blev för många... och 12:orna... och 2:orna (och så fylls de lediga facken med annat)... 16-axlar? men de för ju inte plats här!....
Det blev mycket text, och en del strunt känns det som, men nu vet ni hur jag gör (ungefär)

de Gothia

oj vilken ordning ni har! :)

jag har mitt lego i jättestora backar, huller om buller! :) jag bygger med castle så i backarna har jag "borgrelaterat" medan jag har en byrå med "ickeborg". där ligger bitarna sorterat efter färg...

jag tycker en stor del av legoupplevelsen är att leta efter bitarna! :)

Tobbe Arnesson

Citat från: de Gothia skrivet 29 december 2009 kl. 20:58jag tycker en stor del av legoupplevelsen är att leta efter bitarna! :)

Det är i varje fall en stor del av den kreativa processen! Brukade ibland börja bygga små saker från den osorterade lådan som sedan byggdes färdigt med det sorterade.

För mycket ordning dödar kreativitet...
Blogg: Robotkampen

Rustan

Det går inte att hitta på ett enda sätt att sortera sånt som har olika egenskaper.

Men jag kan nämna en sak jag gör och det är att inte alltid lägga liknande bitar i samma fack. Det är lättare att hitta 1x1x* om de inte ligger tillsammans med 1x2x* och i stället för att lägga 1/3-delsbitar tillsammans kan man lägga 2x2x1/3 tillsammans med 2x2x1.

CopMike

I princip varje olik del i egen låda, ex 1x1, 1x2, 1x3 etc. En djäkla massa lådor blir det :D! Technic axlar och pins oberoende av längd mm i samma. Storlek på låda är från liten 4x8 cm, mellan godislåda 1 & 3 liter, stor och större Ikea.

Mina set står i bokhylla:





Micke


Tommy_la

Jag tycker det verkar som att han har en butik i vardagsrummet, bara att han inte är medveten om det.   ;D
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Igelpiga

Citat från: Tommy_la skrivet 16 oktober 2009 kl. 21:11
Jag får ta och rekommendera ett Lugnet-inlägg som fick mig att skratta så mycket att jag fortfarande minns det så här snart nio år senare och lyckades leta upp det:  http://news.lugnet.com/storage/?n=707 Själv har jag bara nåt ungefär halvvägs in i galenskapen! T.ex. punkt 14 och 16 känns bekanta. :D  Vilka punkter är ni på?


Jag kanske lägger upp en hyfsat detaljerad beskrivning här över mitt sorteringssystem nästa vecka om jag känner mig uttråkad. :)

Haha  ;D Det här har jag missat totalt!
Sjukt att det stämmer in så bra! Jag är på punkt 19 + 23, 23.5 och 24 skulle jag tro..
Igelpiga

AntonYmer

Citat från: Igelpiga skrivet 06 januari 2010 kl. 21:24
Citat från: Tommy_la skrivet 16 oktober 2009 kl. 21:11
Jag får ta och rekommendera ett Lugnet-inlägg som fick mig att skratta så mycket att jag fortfarande minns det så här snart nio år senare och lyckades leta upp det:  http://news.lugnet.com/storage/?n=707 Själv har jag bara nåt ungefär halvvägs in i galenskapen! T.ex. punkt 14 och 16 känns bekanta. :D  Vilka punkter är ni på?


Jag kanske lägger upp en hyfsat detaljerad beskrivning här över mitt sorteringssystem nästa vecka om jag känner mig uttråkad. :)

Haha  ;D Det här har jag missat totalt!
Sjukt att det stämmer in så bra! Jag är på punkt 19 + 23, 23.5 och 24 skulle jag tro..

Ja, det stämmer skrämmande bra. Jag har gjort allt i tur och ordning och har kommit till 24. 25 hade öht inte slagit mig in ... än.

Fredrik



dinskugga

Citat från: freeedrik skrivet 10 februari 2010 kl. 18:17
Någon som vet vad man kan köpa zip påsar?


köper mina på COOP (Toppits - Ziploc , 1L + 3L)

Fredrik

ok, jag skulle behöva några mindre, kanske 6x8 cm eller något sånt, så jag kan sortera mina smådelar, bit för bit

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.