Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Duchessa

Citat från: Skafte skrivet 02 november 2011 kl. 23:13
Följde ett tips i "Var kan man köpa"-tråden och gick till Leklust i Uppsala. och hyfast nedsatta. Sa i kassan att jag hade hört att man kunde få extrapåsar så jag gick därifrån med två också.

Skafte: Hade de 7253 (Battle of Alamut) också? Är intresserad av det setet till vettigt pris, och har kompisar i Uppsala som jag kan skicka på uppdrag... :)

Skafte

Citat från: Duchessa skrivet 02 november 2011 kl. 23:50
Skafte: Hade de 7253 (Battle of Alamut) också? Är intresserad av det setet till vettigt pris, och har kompisar i Uppsala som jag kan skicka på uppdrag... :)

Nej tyvärr. Och hade det funnits hade det varit risk för att det inte hade funnits, dvs jag hade köpt det...

andreas E

Var på Lego shop Köln.
Det blev en architecture "Brandenburger tor, en Burja a kalif, en nyckelring Jack sparrow och en blandad burk.
Synd att det inte fanns vanliga platta ettor i Pab. Det blir så bra när man ska fylla burken.
Däremot en extra kartong med skickad om man handlade för över 55 euro. Kan man fylla med Pab efter jul.


Nextuz

#2044
Citat från: Illuwatar skrivet 01 november 2011 kl. 22:25
De hade inte den på BluRay - frågan är om den finns på BluRay (enligt en jag frågade där fanns den bara på DVD och att den var speciell för ICA Maxi, vilket jag har svårt att tro).

BluRayen ska tydligen vara Wallmart exklusiv...
Har ropat in en sådan från tradera för 150kr 125kr... :)

Jesperallen

Grannen ringde mig i morse och sa att han sett att de tio första som kommer till den lokala leksaksaffären på morgonen får köpa ett LEGO set med 80% rabatt.
Blev Millennium Falcon för 380 pix  ;D Vet inte om jag ska behålla den men jag tänkte att jag tar det dyraste de hade. Man kan ju alltid byta till sig nåt annat.

shiftaltcmd

Den grannen är värd sin vikt i lego. Grattis!


Citat från: Jesperallen skrivet 03 november 2011 kl. 20:28
Grannen ringde mig i morse och sa att han sett att de tio första som kommer till den lokala leksaksaffären på morgonen får köpa ett LEGO set med 80% rabatt.
Blev Millennium Falcon för 380 pix  ;D Vet inte om jag ska behålla den men jag tänkte att jag tar det dyraste de hade. Man kan ju alltid byta till sig nåt annat.

de Gothia

Citat från: Jesperallen skrivet 03 november 2011 kl. 20:28
Grannen ringde mig i morse och sa att han sett att de tio första som kommer till den lokala leksaksaffären på morgonen får köpa ett LEGO set med 80% rabatt.
Blev Millennium Falcon för 380 pix  ;D Vet inte om jag ska behålla den men jag tänkte att jag tar det dyraste de hade. Man kan ju alltid byta till sig nåt annat.

wow! grattis! :) var det lång kö då?

pacc

Nr 11 tyckte nog att kön var lång

Jesperallen

Jag var där en kvart innan och kom näst först in, skulle tagit med mig frun så hade det blivit två lådor...Det verkar inte som det drog så mycket folk så tidigt men det passade mig bra.

micke

Citat från: Jesperallen skrivet 03 november 2011 kl. 21:54
Jag var där en kvart innan och kom näst först in, skulle tagit med mig frun så hade det blivit två lådor...Det verkar inte som det drog så mycket folk så tidigt men det passade mig bra.

Vilken affär var detta och var ligger den?
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Skrytsson

Har just slutfört en mycket jobbig Bricklink-session. Den pågick ifrån tidigt igår morse, genom halva natten till idag och avslutades för en halvtimme sedan. I slutet fick det bli flera order som bara innehöll i princip en lot.

Något som verkligen försvårat processen avsevärt är alla dessa olika varianter av samma bitar som finns. T ex Plate, Modified 1 x 1 with Clip Vertical finns i fyra olika varianter. En färg är oerhört sällsynt i variant c, men väldigt vanlig i en variant d. Hos en annan färg är situationen den motsatta; d finns i låga kvantiteter i ett fåtal butiker, medan c är hysteriskt vanlig. Om Bricklink-admin bara kunde sluta inventera bitar med helt funktionslösa minimala skillnader separat så skulle livet bli bra mycket enklare  :-\

Andra exempel på bitar utan meningsfulla skillnader som inventeras upp olika är 4081a och 4081b, 6019 och 61252, 88072 och 4623, 60470 och 60470b, 4070 och 4070a. Listan kan göras ännu längre.

Sen kan man ju också fråga sig varför Lego envisas med att göra små förändringar på bitar. Jag har full förståelse för om det är en tidigare brist som rättas till, men detta kan ju omöjligt vara fallet då det verkar som att man fortsätter att ge ut flera versioner parallellt. Exempelvis har både 4085b och 4085c varit i bruk enda från 1980 till idag...   :-\  :(

AndersI

Håller i princip med dig.

Det är perfektionisterna kring LDRAW som är en stor orsak - LDRAW-folket har som mer eller mindre uttalad ambition att dokumentera alla LEGO-bitar som gjorts, antingen det är en funktionell skillnad eller inte (verkar det som).

Men jag får protestera på en punkt i din litania:

CitatAndra exempel på bitar utan meningsfulla skillnader som inventeras upp olika är 4081a och 4081b

Skiljer inte de här två sig åt funktionellt? Dels går det ju att trä på tjockare saker på den ena, dels har jag för mig att på den äldre sitter utsticket längre ner, och att biten därmed inte kan monteras med utsticket över en tile, vilket går med den nyare?

Jesperallen

Citat från: micke skrivet 04 november 2011 kl. 00:42
Citat från: Jesperallen skrivet 03 november 2011 kl. 21:54
Jag var där en kvart innan och kom näst först in, skulle tagit med mig frun så hade det blivit två lådor...Det verkar inte som det drog så mycket folk så tidigt men det passade mig bra.

Vilken affär var detta och var ligger den?

Den ligger i Solkatten köpcenter i Lerum centrum, tror den heter Lekfyllt.

Myko

Det är väl tyvärr ofta också så att BrickLink-säljarna inte lägger saker under rätt artikelnummer. Vilket är fullt förståeligt för jag kan själv inte skilja på olika typer av 1x1 clip till exempel.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.