Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

#6780
Tolkar trådrubrikens "idag" lite fritt och berättar om senaste veckans inköp. Har gjort försök att köpa Lego på Tradera tidigare, men auktionerna brukar för det mesta dra iväg långt över det jag är beredd att betala med den osäkerhet som finns i skicket på grejerna. Har dock faktiskt lyckats göra några klipp på slutet:

Började med att köpa ett måttligt begagnat och 99% komplett för utgångspriset 100 kr + 59 kr frakt, vilket kändes som ett kap för nästan 600 bitar varav många i trevliga och "icke-friendsiga" färger som tan, reddish brown och dark red. Blev än mer nöjd när jag såg att setet såldes för dubbla priset bara några dagar senare (hade tänkt vara med och bjuda, men hann inte innan min smärtgräns var nådd).

Sen hittade jag en annons med det väldigt ospecificerade innehållet "två legohus". Lyckades identifiera husen som och , fast utan figurer och med en hel del saknade delar. Tänkte att den här annonsen är det nog inte många som ser värdet i och fick rätt. Priset stannade på 70 kr + 59 kr frakt. Räknade till över 500 bitar totalt vilket innebär ungefär 80% kompletta set. Även här många bitar som är direkt användbara för mig, även om jag tycker röda hus med blått tak är en lite tråkig legostereotyp...

Min lärdom av detta är att om man ska köpa begagnat Lego på Tradera så är det nog denna typ av annonser man ska sikta på. Enstaka bitar eller "sorterat" brukar alltid vara svindyrt och högar med osorterat känns alltför riskabelt med tanke på att det kan ha rafsats runt i en låda i 25 år och blivit repigt. 

swemixon

Leklust i Helsingborg har rea på katalogvaror och bland Lego fanns att plocka upp för 599:-
Ett skapligt pris för bra parts pack (888 bitar) samt minifigs jag inte har så ett sådant fick följa med hem.

ingels

Vill gladeligen härmed deklarera att min fru inhandlade till min förvåning (hon har sneglat på Taj Mahal) men hon säger att hon är sugen på att bygga lite. Dock handlades det på mitt konto hos Lego så hon får två bonus byggen Fick hem och jag borde väl iaf kunna tigga åt mig nåt av goodie bagsen (vill dock inte ha Lamborghini'n då bilar består en bred av fyra studs i min värld)
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

janhansson

Jag fick hem ytterligare ett gäng riddare idag - 12 Lejonriddare, 18 Örnriddare, och 14 Kronriddare.

janhansson

Jag har beställt delar för att återskapa "förlorade" delar av .

När jag byggde tankvagnen i Stud.io märkte jag att jag inte kunde placera macaroni-bitarna förskjutna mot varandra, och kopplingarna och magneterna dummade sig också (låg prio på gamla delar kanske?) - men jag var ändå mest ute efter att få en inköpslista till Bricklink :)

CopMike

Citat från: janhansson skrivet 05 juli 2020 kl. 14:28
..... - men jag var ändå mest ute efter att få en inköpslista till Bricklink :)
Du vet väl att du kan hämta ett sets bitar till en wanted-lista som du kan redigera (ta bort de bitar du inte behöver, ändra antal mm) och namnge listan. Därefter kan du söka efter vilka butiker var som har de bitar du behöver!
Här är första stegets sida - https://www.bricklink.com/wantedSet.asp?showOld=Y

janhansson

#6786
Citat från: CopMike skrivet 05 juli 2020 kl. 18:17
Citat från: janhansson skrivet 05 juli 2020 kl. 14:28
..... - men jag var ändå mest ute efter att få en inköpslista till Bricklink :)
Du vet väl att du kan hämta ett sets bitar till en wanted-lista som du kan redigera (ta bort de bitar du inte behöver, ändra antal mm) och namnge listan. Därefter kan du söka efter vilka butiker var som har de bitar du behöver!
Här är första stegets sida - https://www.bricklink.com/wantedSet.asp?showOld=Y
Japp, men det är inte helt enkelt att plocka ut precis de delar som behövs från en sådan lista utan att missa något. Med Stud.io-metoden blir det mer visuellt. (Jag tankar alltså upp modellfilen till Bricklink sedan, och genererar en wanted-list från den där.)

Bokeslundsparken

Citygross i Höör sålde Overwatch dorado showdown för 175 kr. Slog till på två. Både många och bra bitar för det priset.

Magnus den store

Jag ser över mina cs-figurer och då blev det en till order hos B&P. Den fula 2446 ska bytas ut mot den mycket finare 50665. Det blir ju alltid lite annat smått och gott, och lagret mår alltid bra av en påtår.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ingels

för typ 174:- på COOP, Norra Backa i Borlänge. Jag tyckte lät prisvärt då det är rätt många roliga bitar i settet
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Tornet

, tyvärr uppbyggt.
Spenderat en stund med att riva, sortera i påsar och byta ut de delar som var i fel färg eller i något fall helt fel part. Dock väldigt lite "felaktigt" ändå, och riktigt bra skick på allt enligt mitt tycke.
Uppmärksammade, vilket jag tyckt tidigare också, att bitar i dark red verkar rätt spröda. Lyckades knäcka en 1x2 plate. Det har inte hänt förr.
Hoppas få assistans av barnet att bygga upp den igen imorgon. Och att inget viktigare går sönder då...

Teabox

Citat från: Tornet skrivet 13 juli 2020 kl. 21:29
Uppmärksammade, vilket jag tyckt tidigare också, att bitar i dark red verkar rätt spröda. Lyckades knäcka en 1x2 plate. Det har inte hänt förr.

Mina tiles i Dark red har också börjat gå sönder under normal användning :(

cyberwilma

Efter att ha funderat på min köpstrategi ett tag gjorde jag en helomvändning idag.

Hittills har jag förutom (i vissa fall dubletter av) set mest köpt blandade lots på auktioner för att bygga upp ett bitlager. Jag nådde en kritisk massa för ett par år sedan för att kunna modifiera och MOCa det jag ville. Men nu har undre gränsen för vanliga bitar nåtts...

Så idag blev det två (för mig) rejäla BL-beställningar med huvudsakligen 1x bricks i roliga husvänliga färger. 5146 bitar för strax över €300 är jag rätt nöjd med.

Finns det någon diagnos för tvångssymtomet att köpa alla tillgängliga bitar i varje lot?!

Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

janhansson

#6793
Jag såg att B&P hade musköter (element 4211311) i lager nu, så jag beställde ett gäng - priset är bättre än Bricklink om man ska ha många.

Edit 31/7:  nu är de slutsålda igen.

janhansson

Jag fick hem ett gäng 80-tals minifigurer idag.





LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.