Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Hur funkar det med Bricks & Pieces? Får man shoppa loss som man vill eller finns det restriktioner? Jag har en lång lista över bitar som jag vill köpa, men som antingen inte finns eller är ovanliga på BL. Priset är oftast därefter.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

#5131
Citat från: Magnus den store skrivet 01 april 2015 kl. 22:34
Hur funkar det med Bricks & Pieces? Får man shoppa loss som man vill eller finns det restriktioner? Jag har en lång lista över bitar som jag vill köpa, men som antingen inte finns eller är ovanliga på BL. Priset är oftast därefter.
Jag tror inte det finns några begränsningar, förutom utbudet. Jag köpte 100 dark red masonry bitar utan problem.

Det vore bra med någon sorts lista över vilka bitar som är prisvärda på PaB och B&P.

Edit:
Jag kollade lite tidigare vilka "vanliga", nya, bitar som var mest fördelaktiga att köpa från Lego snarare än på Bricklink. För 3008, 3009 och 6111 var det dyrare hos Lego, men för 3010 fanns en del färger som var prisvärda (särskilt som det är fraktfritt på ordrar över 600 - på BL tillkommer oftast porto). Säkert kan man fynda begagnat.

Tabellen nedan visar ungefär vad bitarna kostar om de köps från Sverige och EU (resten av världen brydde jag mig inte om att kolla).
























3010BricklinkPaBB&P
Brick 1 x 4SWEEU
Sand Green3,072,29-2,56
Olive Green2,751,38-2,76
Medium Orange-6,44-2,81
Medium Blue1,971,381,38-
Medium Azure2,360,701,38-
Light Yellow-6,87-2,58
Dark Tan2,370,841,38-
Dark Green1,641,501,38-
Dark Blue2,471,751,38-
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Jonsson

Citat från: swestar skrivet 01 april 2015 kl. 16:47
Från "BRICKS & PIECES" (som Jonsson gjorde mig uppmärksammad på) fick jag idag dessa bitar.  :)

Bra där, kul att du fick tag på lite bitar! :)


Citat från: Magnus den store skrivet 01 april 2015 kl. 22:34
Hur funkar det med Bricks & Pieces? Får man shoppa loss som man vill eller finns det restriktioner? Jag har en lång lista över bitar som jag vill köpa, men som antingen inte finns eller är ovanliga på BL. Priset är oftast därefter.

Vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig, jag har inte stött på patrull ännu men då handlar jag sällan mer än 20-30 bitar av samma typ.
Har fungerat väldigt bra för mig, leveransen är väl inte den snabbaste men det kan man ju leva med.

Fick hem min senaste laddning häromdagen, dock verkar det faktiskt ha blivit något tokigt denna gång, då mina "Plate 1x1 with hole - Black" blev vanliga runda plates.
Nu är de dessutom "out of stock" på Bricks and Pieces. Grr..

Bizzy - du fick just en order.. :)


Surf Green

Citat från: swedish_kitsune skrivet 01 april 2015 kl. 18:08

Plus att jag köpte en beggad och relativt sliten . Dock så saknades alla basplattor med byggnader och några smådelar på själva tåget. Körde alla delar i diskhon och vips så körde det mycket snabbare och effektivare.
Nu ska det bara kompletteras med diverse smådelar. Nåt att göra under sommaren :)

Är det den som var på blocket? Var lite sugen själv på den! :)

swedish_kitsune

Det var den på blocket, det var mycket som var tuggat på den.
sen så blev det nån form av auktion. Jag gav 1100 med frakt bara för att jag ville ha räls o tåget.

Fyllde 3 sidor a4 med delar som behövs nya. Som tur va så var motor och vagnar i bra skick.

Ska göra den IR styrd med pf delar, väntar bara på ett converter kablar.
Ni får gärna ge tips på vad jag ska göra för typ av vagnsdesign, typ airportshuttle eller liknande. :)

Magnus den store

Har spenderat en halv Gustav Vasa på Bricks & Pieces. Huvuden är generellt billigt. Vanliga, gula kostar 1,99 - 2,05 sek. Köpte sex olika huvuden som knappt finns på BL. Mestadels minifigurdelar men även två byggbitar. Några exempel nedan.

Brick, Round 2x2 Truncated Cone, 98100, Light Bluish Gray   
BL (ny, EU, >10): 2,31 sek
B&P: 2,21 sek
Inte så mycket billigare än BL-butikerna men de har knappt något annat som jag behöver. Då är B&P bättre i det mitt fall.

Bar 1x3 (Radio Handle, Phone Handset), 6190, Dark Bluish Gray
BL (ny, EU, >10): 4,64 sek
B&P: 2,20 sek

Minifig, Armor Space with Shoulder Protection, 72326, Red
BL (ny, EU): 29,09 sek
B&P: 9,51 sek
Gissa om jag blev lycklig när jag hittade den här.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Pekblom

Fick lite ångest på väg upp till Sälen när jag inser att sonen tagit med sig något lego alls.
(Bara två iPad en iPod och en laptop. Dagen barn, *suck*)
Så det blev lite pollybags på ICA MAXI Borlänge.
Har verkligen försökt att inte köpa på mog mer men nu hade vi ett nödläge ;)

Bulken

Som boende i Snoka (dvs. Norrköping) så åkte jag till Willys efter att tipstråden ha läst om en särskild fyndlåda. Först blev jag förbannad för att fyndlådan inte stod att finna, men jag insåg så småningom att jag var på City Gross... Väl på rätt ställe blev det:












Set
Pris (SEK)
Antal bitar
Eagle Legend Beast
15
104
Utapau Troopers
25
83
Olivia's Beach Buggy
25
94
Lavertus' Twin Blade
50
183

Priserna får väl anses vara acceptabla...

jennie

Citat från: Bulken skrivet 02 april 2015 kl. 20:08
Som boende i Snoka (dvs. Norrköping) så åkte jag till Willys efter att tipstråden ha läst om en särskild fyndlåda. Först blev jag förbannad för att fyndlådan inte stod att finna, men jag insåg så småningom att jag var på City Gross... Väl på rätt ställe blev det:












Set
Pris (SEK)
Antal bitar
Eagle Legend Beast
15
104
Utapau Troopers
25
83
Olivia's Beach Buggy
25
94
Lavertus' Twin Blade
50
183

Priserna får väl anses vara acceptabla...

Känner du dig manad att köpa ett gäng set och posta till mig utan kartong så hör gärna av dig på pm.

swestar

Citat från: jennie skrivet 02 april 2015 kl. 20:14
Citat från: Bulken skrivet 02 april 2015 kl. 20:08
Som boende i Snoka (dvs. Norrköping) så åkte jag till Willys efter att tipstråden ha läst om en särskild fyndlåda. Först blev jag förbannad för att fyndlådan inte stod att finna, men jag insåg så småningom att jag var på City Gross... Väl på rätt ställe blev det:












Set
Pris (SEK)
Antal bitar
Eagle Legend Beast
15
104
Utapau Troopers
25
83
Olivia's Beach Buggy
25
94
Lavertus' Twin Blade
50
183

Priserna får väl anses vara acceptabla...

Känner du dig manad att köpa ett gäng set och posta till mig utan kartong så hör gärna av dig på pm.
+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

BeardedNerd

Citat från: swestar skrivet 01 april 2015 kl. 16:47
Från "BRICKS & PIECES" (som Jonsson gjorde mig uppmärksammad på) fick jag idag dessa bitar.  :)

Whaaaat? Och jag som köpte extra Exo-Suit för att få extra figurer (som jag inte ens har använt just nu).

Jag köpte från Bricks & Pieces mest för att fylla ut en PAB-order, men jag borde nog tänka efter och göra en riktigt matig beställning med ovanliga delar. Det finns ju väldigt många nya, ovanliga bitar som är orimliga att köpa på sig från BL än så länge, som exempelvis de där rollerhandtagen, 2x2 round jumper och dark red bricks. I den beställningen som är på väg blev det bland annat den oranga ninjan och lite andra kul grejer. Lite komiskt att jag beställde från båda och fick fri frakt, men sedan skickade de totalt tre paket: bonuspolybagen, PAB i ett paket och B&P i ett annat paket.

Magnus den store

Citat från: BeardedNerd skrivet 02 april 2015 kl. 22:31
Whaaaat? Och jag som köpte extra Exo-Suit för att få extra figurer (som jag inte ens har använt just nu).

Jag köpte från Bricks & Pieces mest för att fylla ut en PAB-order, men jag borde nog tänka efter och göra en riktigt matig beställning med ovanliga delar. Det finns ju väldigt många nya, ovanliga bitar som är orimliga att köpa på sig från BL än så länge, som exempelvis de där rollerhandtagen, 2x2 round jumper och dark red bricks.

Du är inte ensam om extra Exo-suits. B&P är en liten guldgruva. Tyvärr är det lite svårare att hitta önskvärda bitar.

Jag har försökt läsa mig till om B&P. Det enda jag kan hitta är egentligen att det är begränsat till 100 lots. Så här skriver Lego:
CitatWe're sorry but we can't sell parts, instructions or minifigures that are based on stories or characters we didn't create ourselves.
CitatIn order to offer a fast and inexpensive way to expand your collection of bricks, we offer the most commonly requested ones in the Pick A Brick selection of the LEGO Shop. The assortment changes from time to time to keep up with what our fans are looking for.

In contrast, the Bricks & Pieces service is designed to help you restore your sets if you've lost a piece. We offer a much broader range of pieces there, but as there's lots of manpower involved in running this service, bricks often cost a bit more. As Bricks & Pieces is part of Customer Service, orders don't qualify for VIP points.
CitatTry Pick A Brick if you need lots of parts. It's quick, it's easy and offers great value for money. Currently, there are over 1500 different bricks in 45 categories to assist you with your custom building needs. You can search by type of element, color or browse all available elements. Pick A Brick is part of the LEGO Shop and VIP members earn VIP points for their Pick A Brick orders.

For unusual pieces, go to Bricks & Pieces. There, you'll be able to order DUPLO® parts, too. Bricks & Pieces is part of Customer Service and doesn't qualify for VIP points.
CitatYour order may contain up to 100 different pieces.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lews

Har lagt några beställningar på BL, PaB och Bricks & Pieces för Bortom Sol utmaningen. Hoppas nu att bitarna hinner hit innan den 19:e.

insurrection

Efter insperation i tråden körde jag också ett race på Bricks & Pieces. Främst olika chima-huvuden som jag länge suktat efter. Dom var inte nödvändigtvis billigare än BL (ibland dock), men att kunna beställa allt från samma ställe och bara få en (billig) frakt väger upp det.

o0ger

Citat från: Lews skrivet 03 april 2015 kl. 11:05
Har lagt några beställningar på BL, PaB och Bricks & Pieces för Bortom Sol utmaningen. Hoppas nu att bitarna hinner hit innan den 19:e.

Hoppas du hinner!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.