Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOCs] IFK Norrköping

Startat av Kvarnbacka, 03 mars 2024 kl. 15:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Under de senaste 20 månaderna har jag ägnat större delen av min byggtid åt kreationer på det något nischade temat IFK Norrköping. Några av byggena har jag haft med på utställning och ett av dem fick en WIP-tråd på forumet, men i övrigt har de mest synts på Instagram (ifknorrkoping_lego). Dåligt av mig, men nu ska jag ta tag i detta och publicera även här. 

Jag börjar med kamratstjärnan i olika storlekar och utföranden. Den minsta av dessa (fyra kvartscirklar på en platta) är nämligen grunden till att jag halkade in på temat från början. Det är dessutom en av IFK Norrköpings mest kända attribut, då de spelar med stjärnan på bröstet snarare än IFK-skölden som de flesta andra IFK-lag. Kamratstjärnan är fyruddig och oftast blå (beroende på bakgrund). Utöver mikro-varianten har jag även gjort en lite större prydnadsstjärna och en julstjärna att hänga i fönstret (den är tyvärr för tung för att ha i granen).

IMG_1291.jpeg

IMG_1945.jpeg

D1F60707-86DD-4EFD-8296-5DDF7D65D513.jpeg

Bokeslundsparken

Jag är totalt ointresserad av fotboll men den där stjärnan att hänga i fönstret var inte dum!

Kvarnbacka

IFK Norrköping spelar sedan 1903 sina hemmamatcher på Idrottsparken (även om den under de senaste decennierna har gått under olika sponsornamn). Arenan har plats för c:a 16 000 åskådare, trots att det sydöstra hörnet gapar öppet. Intill Parken ligger en gammal tennishall, som numera ägs av IFK Norrköping. Bakom den norra läktaren ("Curva Nordahl", efter Gunnar Nordahl) ligger en inomhusträningshall, kallad Teknikhallen.

IMG_1755.jpeg

IMG_1563.jpeg

IMG_1756.jpeg

IMG_1759.jpeg


Kvarnbacka

Gunnar Nordahl är utan tvekan IFK Norrköpings största spelare genom tiderna. Med 93 mål på 92 matcher sköt han IFK till fyra SM-guld innan han blev proffs i Milan, där han gick under smeknamnen "Il pompiere" (för att han arbetade som brandman när han spelade i Sverige) och "Il cannoniere" (för sitt förnämliga målskytte). Han gjorde dessutom 43 mål på 33 landskamper och var en del av laget som vann OS-guld 1948. Nordahl har fått en läktare uppkallad efter sig på Idrottsparken och står staty utanför ena långsidan.

Gunnar Nordahl som brickhead.
2A2824C9-7ACF-4CC7-A1CB-BA29B23B601C.jpeg

F1F3B018-F16F-4D97-B42A-9E04A7EF6C28.jpeg

Gunnar Nordahl som mosaik.
1CF8C380-5F85-4A17-8AEB-1AFA5B222E60.jpeg

Gunnar Nordahl-statyn utanför Idrottsparken.
IMG_2013.jpeg

Mindre variant av statyn.
IMG_0982.jpeg

Nano-version av statyn (två bitar).
IMG_1569.jpeg

Record

Äntligen, Det här har man väntat på, och som alla vet spelades det bättre boll på Gunnar Nordhals tid :)! (Edit: vill inte kapa tråden med musikfil)

Faktiskt är just Gunnar Nordahl den enda fotbollsspelaren jag dristat mig till att läsa en bok om, "Guld och gröna planer" om än bara delvis, men 1000 fallt mer än om någon annan spelare iallafall
Friskt satsat, hälften vunnet..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.