Hur värderar/säljer jag mitt Legoset? (Samlingstråd)

Startat av Nextuz, 22 april 2013 kl. 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Du tänker alltså hälla bensin på lågorna genom att köpa ännu mer LEGO?

Jag tycker som jag skrev tidigare. Sluta fundera på LEGO några månader. Prata med din fru istället.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Medlemskap kostar 150 kr per år.  Det kanske det kan vara värt för att få annonsera här på forumet?

Myko

Från och med nu ska alla inlägg som handlar om att värdera set till försäljning ligga i den här tråden. Hjälp gärna oss moderatorer att hitta inlägg som ligger fel genom att använda anmälningsfunktionen på trådar och inlägg som ligger fel.

Läs igenom första två inläggen i tråden innan du postar, troligtvis finns svaret på din fråga där.

MVH
Swebrick moderator team

dalle

Hur värderar jag ett set som inte har någon prisuppgift på brinklink?

shiftaltcmd

Citat från: dalle skrivet 28 december 2015 kl. 21:02
Hur värderar jag ett set som inte har någon prisuppgift på brinklink?

Jag skickade ett mail till alla som hade setet på sin wanted list på Bricklink och frågade vad de var villiga att betala.

Optimas

Hejsan
En fråga här som jag hoppas kunna få lite hjälp med.
Kom över ett legoset med Taj Mahal nr 10189.
Den är aldrig ihopbyggd, lådan är öppnad och 30% av påsarna är öppnade resterande påsar är oöppnade.

Frågan lyder om jag öppnar resterande 70% av påsarna och bygger ihop setet, påverkar detta värdet på setet då?
Isåfall hur mycket tror ni?



Majkel

Jag skulle säga att värdet påverkas mindre negativt än vad du själv kommer att påverkas positivt.

shiftaltcmd

Lådan är öppnad och några av påsarna är öppnade.
Att öppna resten av påsarna påverkar värdet minimalt.
Tänker du att sälja vidare så bör du bygga ihop setet ändå. Köparen vill veta att alla bitar är med.

henkeöland

Hej och tack för insläpp här.
Jag har mycket Lego från 70-80 talet som jag har bestämt för att sälja. Det är mycket att gå igenom och jag har inte riktigt tiden att kolla igenom vad allt är värt. Skicket är bra men såklart är det använt, vissa kartonger finns kvar och i princip alla ritningar. Är det någon som har förslag på hur jag ska bära mig åt? Jag har bilder på allt, om man kan skicka upp alla dessa på någon sida eller hur ska man göra? Hjälp mig!

shiftaltcmd

Skriv upp alla nummer du har från kartonger och byggbeskrivningar.
På bricklink kan du sen söka på de numren och bilda dig en uppfattning om vad det kan vara värt.
Det tar lite tid men kan vara värt det. Kompletta set är betydligt mer värda än lekt löslego.

Vill du ha pengar snabbt, fota och lägg ut på tradera.

erik1107

Kanske tradera låter som ett bra förslag på grund av tidsaspekten? Vad säger ni andra som kan mer?

På tradera får ju utbud och efterfrågan avgöra priset och intresset för lego är stort så du lär nog få bra med bud om du har lite bra bilder och tydlig information och är beredd att skicka det inom Sverige.  Om allt är blandat och du inte har tid att bygga ihop satserna så lägg helt enkelt upp allt som en klump, om några saker är uppbyggda så lägg upp dem separat tror jag.

Jojo

Hej.
Jag har två stora legoklossar samt en lego gubbe som är ca 40 cm hög. Jag har läst att man kan värdera legot på bricklink men vad söker jag på? Jag har inget nummer. Om jag önskar att sälja detta vart kan jag enklast hitta personer som är intresserade?

lingonfil


shiftaltcmd

Stora klossar beror på vilken storlek?

Sök på Displayfig*
Varje fig har ett nummer, därför * efter namnet.

Lordflintstone

Lite svårvärderat eftersom det inte säljs mycket.
Men om man kollar på det som har sålts så skulle jag säga ett par tusen sen beror på vilket tema o skick.
Det ända sättet och veta säkert är att lägga ut på auktion, och där är det ju som vanligt en större marknad på ebay men då får man ju problemet med lång transport om man tycker det är jobbigt, man kan ju då skriva att det måste var spårbart.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.