Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Transportlåda för lite större bygge

Startat av MrUzagi, 25 februari 2024 kl. 18:07

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Citat från: RetroBricker skrivet 26 februari 2024 kl. 19:22Handtag har Jula & Biltema också. Men är det inte enklare att använda skruv med stor, låg skalle - montageskruv:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/utomhusskruvar/borrskruvar/montageskruv-005576/

Den kan ju förstår gå igenom lite...?
Kanske, kanske inte. Jag ville inte chansa utan gillar att det svampas upp på insidan. Men det sticker ut lite så jag lägger en bit liggunderlag underst som lyfter upp botten i höjd med svamparna.

MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet 25 februari 2024 kl. 21:00

Vad har du för inner-dimensioner på lådorna förresten? 48x48 basplatta plus X cm höjd?

CopMike

Citat från: MrUzagi skrivet 26 februari 2024 kl. 19:44Vad har du för inner-dimensioner på lådorna förresten? 48x48 basplatta plus X cm höjd?
Innermått är 40 cm och höjd 60 cm. Bra mått också utifrån skivor som är 122 cm - ger bra utnyttjande.

andli

Jag kan svagt avråda från masonit, även om man vänder den släta sidan inåt har de en förmåga att damma...

Men det är smidiga lådor att bygga ihop, och blir lätta och oväntat stabila!
(Och byggda för att gå in i en XC70..)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

MrUzagi

Citat från: andli skrivet 27 februari 2024 kl. 13:00Jag kan svagt avråda från masonit, även om man vänder den släta sidan inåt har de en förmåga att damma...

Men det är smidiga lådor att bygga ihop, och blir lätta och oväntat stabila!
(Och byggda för att gå in i en XC70..)
Bra att veta.

mechamike

Jag (och Ledwinka) byggde lådor till mitt bygge i tunn björkplywood. En lite tjockare till hyllan och botten och fram och bak stycken om jag inte minns fel och den tunnaste till väggarna som bara ska skydda och är inte bärande .

Vi byggde en botten ram först och stagade sedan upp med läkt (billigt) det är även läkten som är bärande medan plyfan stadgar.

Viktigt är att mäta luckans mått på din bil (höjd bredd på MINSTA stället och inte minst innermåtten i din bagage på MINSTA stället..

Mät två (tre) gånger.. såga en gång..

 
?

ColA

Citat från: mechamike skrivet 28 februari 2024 kl. 12:31Jag (och Ledwinka) byggde lådor till mitt bygge i tunn björkplywood. En lite tjockare till hyllan och botten och fram och bak stycken om jag inte minns fel och den tunnaste till väggarna som bara ska skydda och är inte bärande .

Vi byggde en botten ram först och stagade sedan upp med läkt (billigt) det är även läkten som är bärande medan plyfan stadgar.

Viktigt är att mäta luckans mått på din bil (höjd bredd på MINSTA stället och inte minst innermåtten i din bagage på MINSTA stället..

Mät två (tre) gånger.. såga en gång..

 
Dom där gillade jag! 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.