Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Byggtips kugghjul

Startat av andreaseldh, 14 oktober 2020 kl. 11:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Jag är osäker på vad sprängskissen visar, vad man har den till och varför det ska vara icke-lego-färger. Har förstått att det är poppis att visa "drivlinan" för sig, men vet inte varför.

andreaseldh

Citat från: Peter S skrivet 24 oktober 2020 kl. 10:40
Jag är osäker på vad sprängskissen visar, vad man har den till och varför det ska vara icke-lego-färger. Har förstått att det är poppis att visa "drivlinan" för sig, men vet inte varför.

Jag ser den som ett pedagogiskt hjälpmedel. Låt mig förklara de problem jag har stött på under arbetets gång, så får vi se om dina frågetecken rätas ut?


sprangskiss by Andreas Eldh, on Flickr

  • Eftersom de gröna järnvägshjulen är bland de snabbast roterande på stationen, vill jag att motorn ska driva dessa. Men det finns inte markfrigång nog att placera motorn i samma höjd, så jag kopplar den via den lodräta gröna axeln och får då dessutom plats för ytterligare en utväxling 12 mot 20.
  • Det röda däckshjulet ska rotera 10,5 gånger långsammare än de gröna järnvägshjulen. Detta löses med 8 mot 24 och 8 mot 28. Men lektion 5 lär oss att de övre gula axlarna då blir förskjutna en stud mot varandra. Kardanknutar från lektion 2 tog för stor plats och hindrade den lodräta gröna axeln, och enbart 8 mot 8 skulle göra att hjulen snurrade åt olika håll. Alltså blev jag tvungen att även lägga in en 16 mot 16.
  • I mitt första test gick klockan för fort, då hade jag ett 24 i botten på den mörkröda axeln. Bytet till 40 råkade även få den trevliga bonusen att klocktornet blev mer symmetriskt placerat på huskroppen. I övre änden av de mörkröda axeln har jag min enda chans att styra att klockan går åt rätt håll, genom att placera 28 ovanför 12, som vi lärde oss i lektion 3.
  • Samtliga järnvägshjul, oavsett färg, är kopplade till 20 medan alla axlar mellan är 12. Detta är för att vågräta och lodräta axlar inte ska råka bita tag i varandra i övergångarna till och från portalen. I verkligheten är det kanske inte nödvändigt, eftersom den lodräta axeln lutar (men det har jag inte tagit med på sprängskissen).
  • Slutligen ser vi att man måste placera järnvägshjulens 20 omväxlande utanför och innanför, för att alla hjul ska gå åt rått håll.

andreaseldh

Äntligen dags för Lektion nummer 7!

Om axelavståndet redan är bestämt utifrån andra byggtekniska orsaker, kan man då anpassa utväxlingen? Såklart man kan!


lektion7 by Andreas Eldh, on Flickr

Här ser vi utväxlingarna 1:5, 1:3, 1:1.4 och 1:1, alla med ett och samma axelavstånd.

Emma

Jag känner mig så noob. Tack för att du lär ut!!

JonKlarstrom

En vacker dag skall jag återvända till denna tråd och sitta vid bordet och lära mig detta.
Är inte ett dugg fyndig idag.

andreaseldh

Lektion 8: Supersymmetri!

Denna fiffiga manick hittade jag i en officiell kranbil. Rattarna för att styra kranen är symmetriskt placerade på varje sida och går sedan vidare oberoende av varandra från vänster uppåt respektive från höger nedåt i bild.

andreaseldh

Lektion 9: Ordningen saknar betydelse, och det kan vi utnyttja!

Här ser vi resultatet av häromdagens lek med kugghjul. Jag ville se hur stor utväxling som var möjlig att bygga om man använde exakt ett av varje av de åtta storlekarna kugghjul som finns i aktuell produktion.


P3121146_5 by Andreas Eldh, on Flickr

Utväxlingen är

  • (40/20) * (36/16) * (28/12) * (24/8) = 31.5 : 1
Hur vet vi då att detta är den högsta som går att åstadkomma? Jo genom lite matematisk omflyttning:

  • (40/20) * (36/16) * (28/12) * (24/8) = (40*36*28*24) / (20*16*12*8)
Eftersom vi har de fyra största i täljaren och de fyra minsta i nämnaren, vet vi att vi har gjort rätt. Men det visar även en annan sak, nämligen att ordningen saknar betydelse! Så länge man håller reda på stora och små, spelar det ingen roll hur man parar ihop dom. Och min utväxling på bilden ovan är inte perfekt, de två sista kugghjulen har bara axelstöd på ena sidan. Men att enbart flytta på Modified Plate räcker inte, det finns även andra kugghjul i vägen på insidan. Så med samma bitar byggde jag idag denna version istället. Man lär så länge man har elever!


P3181155 by Andreas Eldh, on Flickr


P3181156 by Andreas Eldh, on Flickr

Och för er som är nyfikna:
Andra dagens lek med kugghjul
Tredje dagens lek med kugghjul, inklusive bitlista

andreaseldh

Borde denna tråd vara nålad?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.