Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Linus Damberg

Citat från: federico skrivet 09 juni 2012 kl. 13:25
Idag gjorde tullen ett stort beslag av Modulex, en lastbil med så mycket som 18 st bitar!
Sött!
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Carl T

Jag har spenderat ett antal timmar med att bygga en bil kring en ljussensor, och fick till slut ihop något som jag blev någorlunda nöjd med. Det där med bilar är annars inte riktigt min grej (och det märkte jag redan när jag flyttade ut på landet i mellanstadiet - jag tillhörde den minoritet som inte tände mer på mopeder och traktorer än på, tja, i stort sett allt annat).

Hur som helst: Tanken är att bilen parkeras vid ett järnvägsspår. Värdet från sensorn ändras tillräckligt mycket när ett tågs mörka hjul/underrede kör förbi för att det skall vara möjligt att känna av det med hygglig säkerhet, åtminstone så länge ljuset i rummet inte ändras kraftigt.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

lindyhep

Citat från: Carl T skrivet 10 juni 2012 kl. 22:11

Hur som helst: Tanken är att bilen parkeras vid ett järnvägsspår. Värdet från sensorn ändras tillräckligt mycket när ett tågs mörka hjul/underrede kör förbi för att det skall vara möjligt att känna av det med hygglig säkerhet, åtminstone så länge ljuset i rummet inte ändras kraftigt.

Och vad är det tänkt skall hända när sensorn känner av tåget? :P
(Eller har jag missat nåt som jag borde uppfattat?)

Jesperallen

Citat från: lindyhep skrivet 10 juni 2012 kl. 22:33
Och vad är det tänkt skall hända när sensorn känner av tåget?

Nåt spännande borde det vara men jag hänger inte heller med riktigt vad som ska hända.....

Själv har jag ägnat ett gäng timmar åt att "nivåkalibrera" nya moduler till mitt borgprojekt. Ett helsike när olika element ska stå på diagonalen över olika plattor som ska gå att ta isär. Upptäckte stora problem med att arbetsbordet inte är helt plant, skulle behöva lägga några I-balkar eller liknande under skivan för att kunna lita på det helt fullt ut.

Carl T

Citat från: Jesperallen skrivet 10 juni 2012 kl. 23:50
Citat från: lindyhep skrivet 10 juni 2012 kl. 22:33
Och vad är det tänkt skall hända när sensorn känner av tåget?

Nåt spännande borde det vara men jag hänger inte heller med riktigt vad som ska hända.....

Jag tänkte att en RCX då skulle t.ex. tala om för tåget att stanna och sedan köra iväg ett annat tåg i motsatt riktning, eller något åt det hållet. Målet är att kunna ha flera tåg igång på en utställning utan att behöva ha ett helt separat spår till varje.

Citat från: lindyhep skrivet 10 juni 2012 kl. 22:33
Själv har jag ägnat ett gäng timmar åt att "nivåkalibrera" nya moduler till mitt borgprojekt. Ett helsike när olika element ska stå på diagonalen över olika plattor som ska gå att ta isär. Upptäckte stora problem med att arbetsbordet inte är helt plant, skulle behöva lägga några I-balkar eller liknande under skivan för att kunna lita på det helt fullt ut.

Det säger något om skalan på ditt projekt. Hur fungerar det att ställa ner modulerna på golvet tillfälligt?
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Tobbe Arnesson

Automationsaspekten är nog det som skulle kunna lura in mig på tåg endera dagen.

Om du parkerar en annan bil på andra sidan spåret med strålkastarna på så blir avläsningen av ljussensorn inte så känslig för rummets allmänljus.
Blogg: Robotkampen

AndersI

Lampa på andra sidan spåret fungerar inte så bra vid dubbelspår. Man skulle kunna testa med något reflekterande material på lämpligt ställe på tåget?

Det finns en artikel nånstans på nätet (som jag inte hittar just nu) om avskärmning av ljussensorn från sin egen lysdiod, vilket ökar känsligheten märkbart. Vet inte om det skulle hjälpa det aktuella problemet, dock.

Inte den här, men intressant sida i alla fall: http://www.cs.brown.edu/people/tld/courses/cs148/02/sensors.html

"There are some other physical characteristics of the Lego light sensor that you should be aware of. The phototransistor used in the Lego sensor is enclosed in a plastic dome or lens which gives it a wide angular view. If you want to use the sensor as a directional finder you will probably want to use a tube or an arrangement of Lego bricks to restrict the angle of light falling on the sensor."

Woodpicker

Citat från: Carl T skrivet 10 juni 2012 kl. 22:11
Jag har spenderat ett antal timmar med att bygga en bil kring en ljussensor, och fick till slut ihop något som jag blev någorlunda nöjd med.

Det där elektriska fattar jag inte mycket av, men bilen var väldigt fin.
Skulle kunna ha ett gång på tågvagnarna ;)
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

styrbjörn

Idag har jag byggt och funderat på platser på min fregatt med delarna från sverige lotteriet :)

Carl T

Citat från: AndersI skrivet 11 juni 2012 kl. 11:12
Lampa på andra sidan spåret fungerar inte så bra vid dubbelspår. Man skulle kunna testa med något reflekterande material på lämpligt ställe på tåget?

Det finns en artikel nånstans på nätet (som jag inte hittar just nu) om avskärmning av ljussensorn från sin egen lysdiod, vilket ökar känsligheten märkbart. Vet inte om det skulle hjälpa det aktuella problemet, dock.

Inte den här, men intressant sida i alla fall: http://www.cs.brown.edu/people/tld/courses/cs148/02/sensors.html

"There are some other physical characteristics of the Lego light sensor that you should be aware of. The phototransistor used in the Lego sensor is enclosed in a plastic dome or lens which gives it a wide angular view. If you want to use the sensor as a directional finder you will probably want to use a tube or an arrangement of Lego bricks to restrict the angle of light falling on the sensor."

När tåget står vid sensorn ändras värdet faktiskt hyggligt mycket. Sensorn sitter en bit in, omgiven mestadels av släta svarta ytor. Sensorvärdet varierar med belysningen mellan ungefär 25 (i ett rum med ganska dämpad belysning) och 40+ (nära ett fönster), och sjunker med 5-10 när ett tåg står i vägen. Man får alltså kalibrera för ljusförhållandena, men det ser jag inte som ett problem.

Jag får intrycket att lysdioden inte gör någon större nytta, men vill man ha mer tillförlitliga resultat kan man ställa en vit vägg på andra sidan spåret. En sådan bör man kunna klämma in (gärna dekorerad med stängsel) även om man har dubbelspår. Jag minns att jag läste om det där med att blockera ljuset från lysdioden rätt in i fotoresistorn med hjälp av en liten bit fotofilm. Man kan försöka köra sensorn i "passivt" läge där man inte laddar upp kondensatorn mellan avläsningarna, men då är de elektriska egenskaperna sådana att mätvärdena har kasst dynamiskt omfång.

OnT: En del av LUGBULK-bitarna (plus en del andra bitar) har förvandlats till två husfasader (bifogad bild). De står någorlunda stadigt (djup 6 studs) och kan kopplas ihop med technic pins. Synd att sandblå 1x4 är mörkare än de andra bitarna i samma färg.

En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Woodpicker

Var en del byggen idag!
Började med   med den stora dottern.
Sedan byggde jag klart :)
Följt av &
Nu ska jag nog hugga in på :D
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Record

Citat från: Woodpicker skrivet 12 juni 2012 kl. 21:05
Var en del byggen idag!
Började med   med den stora dottern.
Sedan byggde jag klart :)
Följt av &
Nu ska jag nog hugga in på :D

ojoj det var inte illa, har du gott på semester redan ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Woodpicker

Citat från: Record skrivet 13 juni 2012 kl. 00:10
Citat från: Woodpicker skrivet 12 juni 2012 kl. 21:05
Var en del byggen idag!
Började med   med den stora dottern.
Sedan byggde jag klart :)
Följt av &
Nu ska jag nog hugga in på :D

ojoj det var inte illa, har du gott på semester redan ;)

Aa men typ, slog mig på jobbet och blev sjukskriven 10dagar  :-\
Hade ju som tur var beställt en hel del LEGO föra veckan  ;D ;)
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

marpe

Citat från: Woodpicker skrivet 13 juni 2012 kl. 06:09
Aa men typ, slog mig på jobbet och blev sjukskriven 10dagar  :-\
Jag har en känsla av att man kan slå sig riktigt ordentligt på sådana maskiner som du kör?

Record

Hoppas bara att du inte gjorde som en åkare här hemma gjorde en gång, på den tiden dom björnade lassen, han kastade ner järnspettet, och hopade senare ner och fick det i röven, inte allas bra, men han blödde några dagar och hade lite obehag med att sitta, men sen rullade det för fullt igen, alltså inga bestående men, och han levde tills han dog ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.