Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

swestar

WIP
Satt å mixtra ihop en liten stargate. Testa å sätta in den i ett gammalt ofärdigt bygge.   :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

robban

Citat från: swestar skrivet 15 januari 2014 kl. 01:39
WIP
Satt å mixtra ihop en liten stargate. Testa å sätta in den i ett gammalt ofärdigt bygge.   :)

Heey!! då va vi två då som byggde med Stargate i natt ;D
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Brickchaser

Citat från: malmen skrivet 14 januari 2014 kl. 21:58
Citat från: Brickchaser skrivet 14 januari 2014 kl. 20:37
Idag byggde jag klart ett modulhus som jag köpt ritningar till.
Såg den för ett par månader sen och kunde inte låta bli....

http://www.flickr.com/photos/kjw010/sets/72157630799159970/

Färgerna och den väl genomtänkta inredningen är klockrena tycker jag.
Lite mer bitar än dom andra modulhusen, drygt 3600.
Det där har jag också kikat på. Får man fråga vad kalaset slutade på efter att ha samlat ihop alla bitar, och vad tog det i tid att få hem det? :)

Av dom 3600 bitarna hade jag 300-400 hemma, resten inhandlades på BL och PaB för ett genomsnittspris på ca 1kr/bit.
Nån liten förändring blev det för att slippa dom sista beställningarna på BL.
För att inte spräcka legobudgeten alltför mycket, så tog jag 2-3 månader på mig att samla ihop bitarna.
T.o.m. frugan tyckte om huset, undra om inte hon också blir AFOL snart   ::)

ByggareDan

Citat från: Brickchaser skrivet 15 januari 2014 kl. 08:08
Citat från: malmen skrivet 14 januari 2014 kl. 21:58
Citat från: Brickchaser skrivet 14 januari 2014 kl. 20:37
Idag byggde jag klart ett modulhus som jag köpt ritningar till.
Såg den för ett par månader sen och kunde inte låta bli....

http://www.flickr.com/photos/kjw010/sets/72157630799159970/

Färgerna och den väl genomtänkta inredningen är klockrena tycker jag.
Lite mer bitar än dom andra modulhusen, drygt 3600.
Det där har jag också kikat på. Får man fråga vad kalaset slutade på efter att ha samlat ihop alla bitar, och vad tog det i tid att få hem det? :)

Av dom 3600 bitarna hade jag 300-400 hemma, resten inhandlades på BL och PaB för ett genomsnittspris på ca 1kr/bit.
Nån liten förändring blev det för att slippa dom sista beställningarna på BL.
För att inte spräcka legobudgeten alltför mycket, så tog jag 2-3 månader på mig att samla ihop bitarna.
T.o.m. frugan tyckte om huset, undra om inte hon också blir AFOL snart   ::)

Ser ju ut att vara ett trevligt hus, har också kollat på "färdiga ritningar" på BL, så har lite frågor kring det:

Hur var det att bygga efter en köpt ritning, svårt/lätt om man som ex.vis jmf med Anders67's ritningar som är väldigt pedagogiska.
Hur mycket udda/dyra bitar var det i bygget som gör att man kanske tappar lusten om det knappt finns att få tag på vissa bitar.
Hur upplever/tycker du att huset passar ihop med befintliga modulhus (om du har dom) .



/ByggareDan

Brickchaser

#2179
Citat från: ByggareDan skrivet 15 januari 2014 kl. 08:46
Citat från: Brickchaser skrivet 15 januari 2014 kl. 08:08
Citat från: malmen skrivet 14 januari 2014 kl. 21:58
Citat från: Brickchaser skrivet 14 januari 2014 kl. 20:37
Idag byggde jag klart ett modulhus som jag köpt ritningar till.
Såg den för ett par månader sen och kunde inte låta bli....

http://www.flickr.com/photos/kjw010/sets/72157630799159970/

Färgerna och den väl genomtänkta inredningen är klockrena tycker jag.
Lite mer bitar än dom andra modulhusen, drygt 3600.
Det där har jag också kikat på. Får man fråga vad kalaset slutade på efter att ha samlat ihop alla bitar, och vad tog det i tid att få hem det? :)

Av dom 3600 bitarna hade jag 300-400 hemma, resten inhandlades på BL och PaB för ett genomsnittspris på ca 1kr/bit.
Nån liten förändring blev det för att slippa dom sista beställningarna på BL.
För att inte spräcka legobudgeten alltför mycket, så tog jag 2-3 månader på mig att samla ihop bitarna.
T.o.m. frugan tyckte om huset, undra om inte hon också blir AFOL snart   ::)

Ser ju ut att vara ett trevligt hus, har också kollat på "färdiga ritningar" på BL, så har lite frågor kring det:

Hur var det att bygga efter en köpt ritning, svårt/lätt om man som ex.vis jmf med Anders67's ritningar som är väldigt pedagogiska.
Hur mycket udda/dyra bitar var det i bygget som gör att man kanske tappar lusten om det knappt finns att få tag på vissa bitar.
Hur upplever/tycker du att huset passar ihop med befintliga modulhus (om du har dom) .



/ByggareDan
Med risk att vi hamnar off topic tar jag mig ändå friheten att svara....

Anders67's ritningar har jag inte använt än, men ritningen till denna modell var absolut inga problem att följa.
Finns knappt utrymme för misstag, lägger man golvet i ett rum t.ex så finns det en vy ovanifrån.
Vissa färger kan man kanske ta fel på, men i så fall fanns färgen nedskriven bredvid. Bitlistan följer ju med så det är enkelt att kopiera in och skapa en wanted list på BL.
    I denna modell var det 398 unika lots. Några var lite besvärliga att få tag i, vissa inredningsdetaljer ändrade jag färg på
för att slippa för många småbeställningar. Det är viktigt att kolla igenom bitlistan innan man börjar beställa.
    Tycker detta hus passar utmärkt bland dom andra. Storleksmässigt sticker den ut lite, men absolut inget jag stör mig på.
   Detta är nog favoriten bland modulhusen, men det blir väl kanske alla när dom är nybyggda.... :P

ByggareDan

Får tacka för svaren  :D

Själv sitter jag och bygger en industri i modulstil,  (just nu bara en fasad) som kommer att ändras många ggr, blir nog ett bostadshus av det till slut misstänker jag.

/ByggareDan

Muede

Det går sakta framåt. Ska försöka få lite mer höjd på kullen och ett större, men samtidigt glesare träd. Nu måste det dock beställas mera bitar innan bygget kan fortskrida.  :)
/ Muede

mechamike

Stiligt.. får vi se det här klart på nästa lunchträff?
?

Muede

/ Muede

swestar

WIP 

Bygger en större mech. Har jag räknat rätt blir det 9 rörliga punkter. Utmaningen blir att få dessa stabila. Efter sökningar på nätet och lite egna modifieringar så hitta jag en teknik som jag tror ska fungera. blir lite ed 209 stuk på´n tror jag :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

malmen

Började med ett litet hus i CC-standard idag. Just nu väldigt spartanskt utan inredning, fönsterrutor eller andra fancy stuf, men jag är nöjd att jag kom så här långt iaf :)

Illuwatar

Nice med ett rosa hus :)

Började också med ett nytt hus igår. Dock mer lågmält i färgskalan. Och på en moduverse-platta...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

swestar

WIP
Russian steel  ;)
Blir nog ett litet diorama kring denna. Återkommer...

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

stej123

Citat från: swestar skrivet 21 januari 2014 kl. 23:34
WIP
Russian steel  ;)
Blir nog ett litet diorama kring denna. Återkommer...

Du har använt lite fel färgskala, men annars var det rätt likt originalet


swestar

Citat från: stej123 skrivet 21 januari 2014 kl. 23:40
Citat från: swestar skrivet 21 januari 2014 kl. 23:34
WIP
Russian steel  ;)
Blir nog ett litet diorama kring denna. Återkommer...

Du har använt lite fel färgskala, men annars var det rätt likt originalet


;D
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.