Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Har varit ganska förkyld några dagar och suttit hemma och ägnat endel tid åt att snygga till insidan av mina murtorn. Passade även på att göra en liten layout på golvet med alla mur- och tornmoduler jag knåpat ihop hitintills och kunde konstatera att jag nog kan få till stadsmur som räcker till 5x5 basplattor när bulkbitarna är färdiganvända, tillfredsställande :D

Klurfigur

Citat från: Eigenbrötler skrivet 06 september 2013 kl. 16:52
ok här kommer lite halvdåliga mobilbilder :D

Den ser klart mäktig ut. Jag gillar särskilt linjerna i fronten. Hur automatiserade du frånkopplingen av släpet?

Eigenbrötler

det är inte så svårt egentligen, det är helt enkelt så att när jag kör ner stödbenen på släpet, så lyfter den släpet ungefär 10mm ur sitt ursprungliga läge på lastbilen, så kör man bara iväg lastbilen.

och för att lättare kunna koppla till, så har vändkivan ett spår i sig så man kan backa intill med hyffsad precision och sen bara sänka ner släpet på vändskivan .

det som går ner i hålet på vändskivan från släpet sett är en sådan här: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=75535


stödbenen drivs av en M motor som via en worm gear och ett 8 tandad kugghjul driver två st mini LA som agerar stödben


hoppas min snurrriga förklaring var ok
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Record

#1938
Citat från: Klurfigur skrivet 06 september 2013 kl. 18:38
Citat från: Eigenbrötler skrivet 06 september 2013 kl. 16:52
ok här kommer lite halvdåliga mobilbilder :D

Den ser klart mäktig ut. Jag gillar särskilt linjerna i fronten. Hur automatiserade du frånkopplingen av släpet?

Måste instämma i detta, jag gillar den mycket, men så är jag extra svag just för tex Mack och Kenworth.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Klurfigur

#1939
Citat från: Eigenbrötler skrivet 06 september 2013 kl. 21:46
det är inte så svårt egentligen, det är helt enkelt så att när jag kör ner stödbenen på släpet, så lyfter den släpet ungefär 10mm ur sitt ursprungliga läge på lastbilen, så kör man bara iväg lastbilen.

och för att lättare kunna koppla till, så har vändkivan ett spår i sig så man kan backa intill med hyffsad precision och sen bara sänka ner släpet på vändskivan .

det som går ner i hålet på vändskivan från släpet sett är en sådan här: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=75535


stödbenen drivs av en M motor som via en worm gear och ett 8 tandad kugghjul driver två st mini LA som agerar stödben

Tack för förklaringen - vilken för övrigt var rätt glasklar, måste jag säga (förutom uttrycket "mini LA", som jag inte kopplade först, men en snabb googling löste det problemet).

Vilka delar består vändskivan av?

Edit:
Idag har jag börjat bygga på en egen Mindstorms-maskin. Tanken var från början att det skulle bli ett enkelt projekt bara för att komma igång, men när jag väl satte igång att bygga, så fick jag en massa nya idéer, så risken är ganska stor att mina bitar kommer ta slut i förtid - men fler är på väg från olika håll. Första delen av minst tre är färdigbyggd.


lindyhep

Tänkte bara flika in ett litet tips här med tanke på Eigenbrötlers länklista.
Om man skriver bara bitens BL-nummer och sen markerar det och trycker på knappen som heter PART så görs det en länk direkt till BL-sidan. Blir ett mycket renare inlägg på så sätt och lättare för den som läser att direkt se bitnumret.

Klurfigur

Citat från: Eigenbrötler skrivet 07 september 2013 kl. 12:35
3st: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=60484
<...>
14st: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=43093

Ett ganska rejält hemmabygge, med andra ord.  :o :) Jag var på gång tidigare att bygga en ersättning till 48452cx1, men det slutade med att jag istället fixerade det som skulle rotera och gick vidare till nästa steg (för att... öhm... spara tid  ::) ), så det är alltid intressant att se hur andra har gjort.

Citat
jag kan försöka knåpa ihop en ldd fil om du vill :)

Jag har ännu inte installerat LDD, men jag kanske gör det rätt snart (eller motsvarande (kanske SR 3D Builder)) - om bara min nuvarande lånedator klarar pressen - för att underlätta i byggandet av min Mindstorms-maskin - fast å andra sidan gillar jag verkligen att knåpa för hand... Nåväl, om du har tid/ork/lust får du gärna ladda upp en LDD-fil, så tar jag gärna en titt när jag får möjlighet.  :)

Eigenbrötler

Citat från: lindyhep skrivet 07 september 2013 kl. 14:02
Tänkte bara flika in ett litet tips här med tanke på Eigenbrötlers länklista.
Om man skriver bara bitens BL-nummer och sen markerar det och trycker på knappen som heter PART så görs det en länk direkt till BL-sidan. Blir ett mycket renare inlägg på så sätt och lättare för den som läser att direkt se bitnumret.


tack för tipset, men jag visste inte bitneummer på bitarna så jag fick kolla i bl catalogen för att se bilderna :D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

lindyhep

Fast då fick du ju bitnumret där ;) (ingår tom i dina länkar). Och som jag skrev, det är inte bara för din skull utan det blir lättare för de som läser också.

Det var såklart bra att du länkade istället för att låta läsaren leta. :)

Klurfigur

Idag har jag byggt vidare på min Rube Goldberg-maskin/robot.

Klurfigur

Idag har jag plockat isär stora delar av mitt pågående bygge och börjat på ny, bättre kula.

mechamike

Snölandskap.. nu har jag 10 baseplates upp-plate.ade och klara som bas till AT-AT..  bara lite finlir kvar.
?

stej123

Citat från: mechamike skrivet 09 september 2013 kl. 22:52
Snölandskap.. nu har jag 10 baseplates upp-plate.ade och klara som bas till AT-AT..  bara lite finlir kvar.

Vilka plates använder du till snön för att komma billigast undan? Har planer på ett stort snölandskap men det känns dyrt när man kollar bricklink... Har vi haft vita (stora) plates med i nån lugbulk?

mechamike

Hade turen att få en flyttkartong överblivet Lego från en företagsaktivitet för ett par år sedan som innehöll en massa vita mest 12x6 plates tror jag och lite andra mindre och större vita plates i vitt (och röda 1xN bricks och en mindstorms) allt nytt och fint.Men till de här tio har jag fått komplettera med en del BL (har slängt på vitt på andra ordrar när jag hittat nått prisvärt och slaktat en del set.

Just nu ser det ut så här:


Det ska till en del mindre 1xN plate soch ca 300 via cheese slopes och lite plates samt en *myko-suddigt-får-du-se-i-Norrköping* vid hålet
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.