Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[LDD] Ice Piercer LD-118 (Ice Planet)

Startat av cefa, 07 februari 2016 kl. 17:20

Föregående ämne - Nästa ämne

cefa

Hallå gubbz and gumz!

Jag har alltid gillat Lego och jag har älskat Ice Planet sen det kom ut. Hade hela setet då men sålde tyvärr bort det när man var ung och dum. Men har lyckats samla på mig nästan två hela set nu på äldre dar.
För en tid sedan satt jag och googlade på Ice Planet MOC's och hittade ett riktigt grymt bygge. https://www.flickr.com/photos/thebrickbin/13185640345
Blev nästan helt tossig när jag såg den och ville så gärna bygga något liknande men mina skills efter alla dessa år är inte på topp och dessutom saknades väääääldigt många bitar för att kunna åstadkomma detta.
Men då hittade jag LDD som blev den tillfälliga räddningen.

Har nu suttit i ett "antal" timmar och byggt ihop detta efter inspiration från bygget jag länka ovan. Har också googlat runt på andra bygge för att ta in så mycket ny rolig info jag kan.
Mycket är sig likt mellan min och andras kreationer men allt är ändå byggt för hand i LDD. Det är ju inte precis så att många som bygger dessa skrytbygge lägger ut ritningarna.

Vet inte riktigt hur folk ser på att man använder andras ideer på detta vis i sina egna byggen, det kanske ses som lite kontroversiellt men men kände ändå att jag ville visa upp den.
Nu handlar det bara om att få tag i lite stålar också så man på ett eller annat sätt kan bygga ihop denna bjässe på nästan 20k bitar. (Känner du för att donera är det bara att höra av dig :P)

Fler bilder finns på mitt helt nystartade Flickr-konto. Lyckades fan inte bädda in Flickerlänken. E de nått speciellt med den hemsidan eller??? Blev tvungen att lägga länken öppen här >:( https://www.flickr.com/gp/139251602@N06/8010r1/
När jag försökte bädda in den i texten så fick jag bara error, medan den verkar funka när den ligger för sig själv. Men men, e där nått problem så ni inte ser bilderna eller nått så hojta. Är som sagt inte helt hemma där än så kanske har klantat till nått. Och som en liten sidonotering...är det någon som vet hur man sorterar sina bilder på Flickr efter namn eller liknande. Salig blandning på bilderna nu -.-

Ha de grymt med er och hoppas någon gillar bygget.


Ice Planet

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Peter S

Bra jobbat! Jag tycker det är tillräckligt stor skillnad mellan din och förebilden för att du ska kunna ta åt dig hela äran. Ska bli spännande att se den i plast!  ;D

Perhed

Snyggt "monsterfordon". Gillar också de mindre farkosterna som kan docka inne i Ice Piercern. Hoppas du förverkligar detta bygge. Det lär kännas värt det även om det tar något/några år.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

o0ger

Det var ett rejält bygge! Om du lägger 1000 kr i månaden så kanske du kan bygga det om två år ;)

Flickr-lektion:

Klicka på denna knapp:


Sen klickar du på BBCode och väljer lämplig upplösning (640x???)


Därefter kopierar du hela den texten som du ser blåmarkerad på bilden ovan. Sen klistrar du in den i ditt inlägg. I ditt fall skulle koden se ut så här:

[url=https://flic.kr/p/DKNPqg][img]https://farm2.staticflickr.com/1607/24780944411_67e082acfd_z.jpg[/img][/url]
[url=https://flic.kr/p/DKNPqg]04.full_left[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/139251602@N06/]Kim Cefa[/url], on Flickr


Koden innehåller först en img-tag, där ser du hela sökvägen till din bild. Den är omgiven av en url-tag för att bilden ska bli klickbar. Sen kommer en ny url-tag där det bara är en länk till bilden, med en beskrivande tex. Jag brukar alltid lägga till en rabrytning mellan de två url-taggarna. Alltså precis efter den första förekomsten av [/url] i kodsträngen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mordatre

Fräckt och som sagt så är det ingen fara att sno om man åtmistone tillkännagett var man fått inspirationen ifrån.  Det är ju främsta formen av smicker.  ;)

Testa att rendera den med Bluerender. Finns en tråd på forumet om det gratisprogrammet.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Nextuz

#6
Släng gärna med LXF-filen oxå :)

o0ger

Citat från: cefa skrivet 07 februari 2016 kl. 17:20
Vet inte riktigt hur folk ser på att man använder andras idéer på detta vis i sina egna byggen, det kanske ses som lite kontroversiellt men men kände ändå att jag ville visa upp den.

Så länge man anger sin inspiration så är det som mordatre skriver, ingen bryr sig. Jag har även sett att vissa tycker att man får sno idéer utan att berätta det. Nyttan med att idéer sprids är större än den enskilda MOCarens ego så att säga. Men jag tycker ändå att det är schysst om man anger källan. Det är absolut inte kontroversiellt. Det är väldigt svårt att vara originell i den här hobbyn.

Citat från: mordatre skrivet 08 februari 2016 kl. 11:36
Testa att rendera den med Bluerender. Finns en tråd på forumet om det gratisprogrammet.

Vet inte hur Bluerender skulle hantera allt det där transparenta. Det brukar inte bli så snyggt. Det skulle bli snyggare med Pov-Ray. Dock skulle all transparens göra att det skulle ta 2 veckor att rendera (i alla fall på min dator).
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

cefa

Tack tack för alla kommentarer. Roligt att den gillas.
Bara att plocka fram instruktionen i LDD gick inte på min dator iaf. Den stod och tuggade i 3 dygn och då hade den kommit typ 45% och sen stängde den ner sig själv.
Därefter delade jag upp bygget i typ 20 mindre delar men fortfarande i samma fil och då fick jag fram instruktionerna på en timme.
Ska ta och testa dessa programmen så får jag se vad som händer.
Ska bli kul :)

Får nog göra som o0ger skriver och köpa in bitar varje månad tills jag har allt för känns som att detta kan bli en ganska dyr historia.
Men under tiden kan jag ju köra igång med det andra bygget jag planerat. Ori Warship från StarGate SG-1. Alla dem som finns nätet redan är ganska tråkigt gjorda enligt mitt sätt och se det.

Ha de bra alla!
Ice Planet

cefa

Har hört talas om att blått lego har blivit lite av en raritet. Vet inte om det stämmer över huvud taget men vilket som. Var är det bäst att köpa lego. Ebay eller från lego direkt kanske. Någon som har några bra tips?
Ice Planet

andli

#10
Alla typiska legofärger har väl blivit lite undanknuffade i div serier, tur vi har Creator och Duplo kvar :)

Men tillgången på blå ska det nog inte vara någon fara med i de flesta vanliga bitar, legobutiken i solna har ju tex haft 1x2, 2x6 och 4x6 plate i sin PaB. 2x4 Brick har också funnits...

Bricklink är väl den stora världsomspännande handelsplatsen för legobitar.
PaB i butik kan ju vara bra om rätt bit finn inne, annars har ju lego två web varianter med PaP & BaP, där den första är överskådligare av vad som finns i tex blått, men den andra har större sortiment. Priserna är INTE samma på bägge!

PaB: http://shop.lego.com/en-US/Pick-A-Brick-ByTheme#shopxlink
BaP: https://wwwsecure.us.lego.com/sv-se/service/replacementparts#
Bricklink: http://www.bricklink.com

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

o0ger

En sak som jag inte vet om du har funderat så mycket på är byggets hållbarhet. LDD har ju ingen gravitation. När man bygger så här stort så måste man tänka på att ha en bra stomme. Exempelvis av Technic.

En annan sak är att du inte verkar ha kollat vilka bitar som verkligen finns i verkligheten. Tex en del paneler och paraboler som inte finns i trans-neon-orange. (här är det som finns: http://www.bricklink.com/catalogList.asp?v=2&pg=1&colorPart=18&catType=P). Det finns ett verktyg som heter LDD Manager (av Superkalle) som jag brukar använda för att kontrollera mina byggen och kolla vilka bitar som inte finns och måste bytas ut.

Jag vill inte på något sätt verka negativ, men från en AFOL till en annan vill jag ge dig detta råd. Du kommer få lägga ner enormt mycket tid och pengar på detta bygge och det finns en stor risk att du tröttnar innan du blir klar. Mitt starka råd till dig är att börja i mycket mindre skala. Köp några Nexo Nights set. Blanda med lite Star Wars. Köp lite på Bricklink. Testa att bygga lite egna Ice Planet-skapelser. Något mindre till att börja med. Typ en buggy. Sen kan du bygga en mech. osv. Sen kan du återvända till detta bygge om något år eller två.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

cefa

Oh Bricklink visste jag inte om och det kanske tyder en del på vad du säge o0ger.
Tar absolut inget negativt. Vad det än gäller så bör man lyssna på de personer som är mer erfarna i specifika ämne.
Någon gravitation hittar man icke i LDD nä och jag har redan funderat på detta en del och några förändringar lär säkert ske innan man drar igång på riktigt.

Det jag blev lite fundersam på var att du sa att alla bitar inte fanns i alla färger. Jag kanske har missuppfattat, samt att Legos kundtjänst inte riktigt vetat vad de snacka om för de sa till mig att alla bitar i LDD gick att beställa hos dem. Sen förstår jag givetvis att alla färger/bitar i LDD extended inte finns. Men jag hade definitivt fått för mig att allt i "vanliga LDD" fanns???
De enda färgerna jag använt från extended är den neon orangea till de stora fönstren i främre delen och de sa Legos kundtjänst att de inte fanns i LDD för de tillverkas ej mer. Men det va lugnt för de har jag redan.
Känns som att kundtjänsttjejen kunde berättat om extended redan då men men.
Vilket som, finns inte bitarna så får man helt enkelt byta ut lite.

Och nä jag kommer inte börja i någon stor skala nu. Ekonomin tillåter inte detta.
Får se lite var jag börjar.
Ice Planet

o0ger

Kan du inte ladda upp LDD-filen så kan jag titta på den? Du kan maila den till mig annars om du inte vill att alla ska se den.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: cefa skrivet 09 februari 2016 kl. 20:14
Oh Bricklink visste jag inte om

Oj, nu har jag gjort livet svårt för dig :) Det brukar kallas crack-link, på grund av att det är  lätt att åka dit och bli beroende ;)

Citat från: cefa skrivet 09 februari 2016 kl. 20:14
Det jag blev lite fundersam på var att du sa att alla bitar inte fanns i alla färger. Jag kanske har missuppfattat, samt att Legos kundtjänst inte riktigt vetat vad de snacka om för de sa till mig att alla bitar i LDD gick att beställa hos dem. Sen förstår jag givetvis att alla färger/bitar i LDD extended inte finns. Men jag hade definitivt fått för mig att allt i "vanliga LDD" fanns???

Jag har aldrig använt "vanliga LDD", bara Extended Mode. Så jag vet inte hur det funkar. Att alla bitar i LDD skulle gå att beställa av LEGOs kundtjänst är strunt. Sorry, men det stämmer helt enkelt inte.

De bitar jag såg direkt som inte finns i trans-neon-orange är följande:

4285b

14718

4215b

6259

De förekommer ganska mycket i bygget :/
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.