Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya tävlingsansvariga!

Startat av Emma, 11 april 2024 kl. 17:16

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

I vårt eminenta forum har vi många duktiga medlemmar. Jag ser mig själv som medioker och saknar "vinnarskalle". Jag bygger sporadiskt en del set men när jag väl kommer igång med en Moc så får det ta tid. Jag sätter aldrig någon sluttid för jag vet att den ursprungliga idén jag hade kommer förändras med tiden. Men jag tycker att det är just själva byggandet som är det roliga när fantasin får flöda och man kommer på nya lösningar. Att sedan stolt presentera sin skapelse på forumet känns bra.

Jag har vid ytterst få tillfällen deltagit i någon tävling. Det kan nog vara så att en del medlemmar tvekar just på grund av att man anser själv sig som medioker och att det garanterat kommer vara en duktigare byggare som vinner tävlingen. Sedan är det självklart som många redan skrivit i tråden att livet kommer i vägen. Det kan vara familjen å jobb mm.

Sbc är kul att följa och det vore synd om man tog bort den tävlingen i utbyte mot någon annan.


Tornet

Citat från: Emma skrivet 11 april 2024 kl. 17:16Vad vill ni ha för tävlingar?
Nu kör jag ett svar på en extremt liten del av ditt inlägg bara för att det poppade upp i huvudet: 

Habitat är ju rätt poppis nu och har många fördelar för en casual byggare. Hanterbar storlek, möjlighet att ställa ut tillsammans, utrymme för detaljer och roliga lösningar mm.
Varför inte ha en habitat-tävling, endera som en fristående för kvartalet eller som månadstävling (typ SBC)?
Jag tänker något i stilen med "Välj en minifigur/minidoll/motsvarande och bygg ett habitat enligt standard xxx åt den. Kan vara en CMF, minifigur från set eller ihopsatt utifrån eget huvud." Tävlingsbidragen, som vid en löpande tävling blir många, kan sedan ställas ut gemensamt vid intresse.

Vet inte om jag är ensam, men tror det skulle trigga mig att bygga något i alla fall.

Peter.Rohr

Byggtävlingarna (kvartalstävlingarna) har gett mig inspiration att skapa byggen jag annars inte hade gett mig på - vilket är superkul och något man såklart vill ska fortsätta  :)

Ett problem som varit är att det flera gånger nu har varit korta deadlines och det gäller väl att hitta ett koncept som funkar för er som tagit på sig att driva och hålla i detta: för det är inte lätt att driva ideell förening och "eldsjälar" är något jag upplever försvinner mer och mer i dagens samhälle - med det sagt hitta något som funkar för er och som gör att ni har motivation/tycker det är kul!

(Eldsjälar ska vi i övrigt vara rädda om)

Övriga tankar (jag fokuserar på konceptet med kvartalstävlingar här men gillar idéen om att även ha mindre och inte lika ambitiösa tävlingar):
* Man kan ju testa att köra var fjärde månad istället (dvs 3 tävlingar istället för 4)
* Man kanske kan även dela ut pris i olika kategorier? Inte bara ha en 1a, 2a och 3a, typ bästa bygget, bästa tekniska lösning, mest kreativa bygget: osv (så kan olika styrkor få komma fram).
* Jag tycker det är bra med restriktioner på t.ex. storlek men man kanske även ska rucka på den delen ibland - vi är många olika individer och gillar att bygga olika saker.
* Tillägg till föregående punkt: Kanske även tillåta digitalt bygge vid något tillfälle?

Sist men inte minst, förslag på teman till byggtävlingar:
* "Bygg ett Meme"
* "Bygge i 3 skalor" (typ man ska göra ett bygge i microskala, minifig och även bitbyggd)
* Vi hade ju tävling i mat, kanske ta en tävling i att bygga dryck?
* "Få ihop storyn" - typ man hittar på 3 olika objekt/element (som helst inte hör ihop) och att uppdraget är att bygga ett bygge där alla dessa objekt/element ska passa in/vävas ihop med varandra.
Instagram: rohr_bricks

mrlind

Tävlingarna i Swebrick har för mig varit ett sätt att kliva utanför min bekvämlighetszon och försöka göra byggen jag inte skulle göra om jag inte blev uppmuntrad till det. Utan Swebrick tävlingarna hade jag varit kvar som en strikt historisk medeltidsbyggare. Det som tilltalade mig med kvartalstävlingarnas teman var att behöva göra en tolkning av temat och att denna tolkning ska gå att beskriva i bygget. Att sedan se hur andra byggare har tolkat har för mig varit det lärorika och den stora behållningen. Det har varit extremt lärorikt för mig. Tyvärr har det varit få byggen att lära sig av.
Kvartalstävlingarna har också tilltalat mig då jag är en långsam byggare som inte kan trolla fram ett SBC på en timme. Dessa månadstävlingar har varit fantastiska att följa på distans. Jag är inte den bit-konstnären, men vill gärna se att detta självspelande piano fortsätter. Ni SBC-byggare är fantastiska att följa.
För att stimulera så många olika individer som möjligt tror jag på att det är en variation i tävlingar som behövs. Snabba tävlingar, långsamma tävlingar, små byggen, komplexa byggen, osv. Det jag  har saknat är att jag inte har sett alla byggena på våra event och att vi inte mer uppmuntrar ex SBC. Ett förslag är att byggen som kom på prispallen i resp tävling ställs ut gemensamt.

En tävling som jag tycker har ett bra upplägg är Summer Joust där flera Swebrick byggare har haft framgångar. Ett antal kategorier med olika bedömningskriterier. Detta koncept kan vi i Swebrick bli inspirerade av.

Tävlingar är ett av de verktyg vi har för att hålla Swebrick aktivt och levande och stimulera utveckling. Detta forum är ett annat av dessa verktyg och våra event ett tredje. Det finns säkert fler.

Om vi tänker fritt, vi skapar en Swebrick-Fest. Ett tillfälle utan publik där vi träffas och umgås enbar inom Swebrick. I stället för kvartalstävlingarna kan vi knyta ett par tävlingar till denna Fest i stil med Summer Joust, mer ett halvårs byggtid. Tävlingen kan då bestå av ett par moment.
o Publicering på forumet där foto presentation är ett av bedömningskriterie.
o Presentation fysiskt på Swebrick-Fest där bygget och berättelse är bedömningskriterie.
På Swebrick-Fest visas så klart även SBC byggena och andra tävlingar upp.
För att föreningens budget ska fålla kan jag tycka all det är tillräckligt med en brick 1x8 eller något symbolisk LEGO. Men det ska vara LEGO ingen fake-pokal. En brick och Swebrick berömmelse är tillräckligt.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Emma

Tack för alla bra tankar! Stej, läser du?

Godtfred

Jag fick en idé på byggtävling idag när jag gick på konstmuseum i Haag:

"Tolka ett känt konstverk"

byStfn

Citat från: Godtfred skrivet 15 april 2024 kl. 20:54Jag fick en idé på byggtävling idag när jag gick på konstmuseum i Haag:

"Tolka ett känt konstverk"
Ligger ju i linje med Legos senaste konst-set!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.