Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Samma nyhet finns på en massa nyhetssajter idag. Han som intervjuats heter Christoph Bartneck (http://www.bartneck.de/) och verkar själv vara en AFOL.

I studien har man bara tittat på mängden vapen i lego-set och våldstema i produktkatalogerna. Många nyhetsredaktioner försöker dra parallellen till att barn skulle ha blivit mer våldsamma, eller att det skulle bero på tex Star Wars och Batman, något som studien alltså inte alls går in på.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Vore kul om se motsvarande siffror för Megablocks
?

AndersI

Å andra sidan tror jag att försäljningen av knallpulver har gått ner under samma tid, så summan av våld bland leksakerna kanske inte har ökat lika mycket? Tennsoldater är ganska ute också. Och försäljningen av rosa hästar har definitivt ökat (men de kanske sparkar folk?)...

SvanteOlof

Om de bara byter namn från Ninjago till Herogo så tror jag barnen löper mindre risk att bli våldsbrottslingar. Jag vet själv hur jag inte slogs i skolan samtidigt som ninja-turtles hette teenage mutant hero turtles.
ordvits: studsmatta = 4186

SvanteOlof

#1594
jag skojar givetvis. som förälder censurerar jag bort sådant som jag anser vara för våldsromantiskt men också sådant som jag anser ha sexuella undertoner eller på annat sätt, enligt mig, är omoraliskt. Jag, som förälder för mitt barn, ansåg, personligen att nexus knights är en rimlig temaserie då uppenbart goda figurer strider mot uppenbart demonsika och onda figurer. Jag ser det som en metafor för det verkliga livet där man själv kämpar mot eller ger vika för demoner eller frästelser eller vad det nu kan vara. "Ever after high" som är, för mig, uppenbart demonsika, undernärda och sexuellt utmanande leksaksfigurer censureras bort direkt.
ordvits: studsmatta = 4186

Skafte

De pratade om "våldsnyheten" på Aktuellt igår också. I två sekunder svepte kameran förbi min UCS Millennium Falcon från Swebrick Gotlands utställning i höstas.  :)

SvanteOlof

ordvits: studsmatta = 4186

Joacim

Citat från: AndersI skrivet 23 maj 2016 kl. 21:22
Å andra sidan tror jag att försäljningen av knallpulver har gått ner under samma tid, så summan av våld bland leksakerna kanske inte har ökat lika mycket? Tennsoldater är ganska ute också. Och försäljningen av rosa hästar har definitivt ökat (men de kanske sparkar folk?)...
Inte nog med att hästar sparkas de bits också vilket kan ge upphov till blodvite!
En av eleverna på skolan fick sitt knä söndersparkat av sin häst för två veckor sedan, hon fick tillbringa en lång tid på akuten sedan övernattning på sjukhus. Hon är fortfarande hemma från skolan, och går på morfin... slutsnackat om farliga våldsamma hästar😛

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 24 maj 2016 kl. 13:08
De pratade om "våldsnyheten" på Aktuellt igår också. I två sekunder svepte kameran förbi min UCS Millennium Falcon från Swebrick Gotlands utställning i höstas.  :)

Läääänk!! :P Och vid vilken tid ;)

andreaseldh

I Rapport var det vid räkneverk 20:20. http://www.svtplay.se/video/8673574/rapport/rapport-svt-62

De två teman som visas mest i inslaget är Star Wars och Ninjago. Star Wars är licensierat och handlar om krig, så det är svårt att ändra på. Men Ninjago är däremot TLG:s egen uppfinning, så här kan man ifrågasätta varför TLG valde att skapa ett tema som innehåller vapen?

Skafte

Citat från: Nextuz skrivet 24 maj 2016 kl. 18:17
Citat från: Skafte skrivet 24 maj 2016 kl. 13:08
De pratade om "våldsnyheten" på Aktuellt igår också. I två sekunder svepte kameran förbi min UCS Millennium Falcon från Swebrick Gotlands utställning i höstas.  :)

Läääänk!! :P Och vid vilken tid ;)

Jag tror faktiskt det var nyhetssammanfattningen i tvåan igår kväll, det var sista inslaget. Alltså ca 21.59. Det finns folk som ser på tv som förr i världen, vet du.  :P

Magnus den store

Seeker Stories har ett inslag med Nathan Sawaya.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nextuz

Från Hemmets veckotidning nr. 24.
Mor min löste bildgåtan i ett nafs :P

Peter S

Citat från: Nextuz skrivet 08 juni 2016 kl. 14:56
Från Hemmets veckotidning nr. 24.
Mor min löste bildgåtan i ett nafs :P
Bravo! Står det varifrån bilden kommer? Det är väl knappast en Wikimedia Commons?

Illuwatar

SweClockers podcast "Fulkultur" snackar om leksaker och Lego nämns en hel del: http://www.sweclockers.com/artikel/22247-fulkultur-om-leksaker
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.