Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag läser av princip aldrig något på Aftonbladet längre. Jag blir bara arg varje gång. Vilket uselt skämt till journalistik.

carlmagnuso

Samma här. Blir bara irriterad och arg...


scholm

Ska vi prova att krossa Duplobitar och se om det det går att få dem att övergå till "massvis med små tunna glasbitar".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17497761.ab
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

Roger Brickjet

Citat från: scholm skrivet 19 september 2013 kl. 11:39
Ska vi prova att krossa Duplobitar och se om det det går att få dem att övergå till "massvis med små tunna glasbitar".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17497761.ab
Mmm, och den "hårda leksaken" är så klart helt oskyldig... Det måste varit svårt att välja om de skulle försöka stämma LEGO eller "Hårda Leksaker Group China Inc".

talbom

Jag läste också artikeln om den blå duplobiten. Tänkte bidra med en intressant erfarenhet jag gjort med barnens duplo. Det är ytters få bitar som gått sönder genom åren, tre kanske, men det har undantagslöst varit blå bitar med 4 studs och skärvorna
har blivit ganska vassa. Nu vet jag ju inte om det är någon nyhet att plast kan krossas men nåväl.

scholm

Citat från: talbom skrivet 19 september 2013 kl. 12:03
Jag läste också artikeln om den blå duplobiten. Tänkte bidra med en intressant erfarenhet jag gjort med barnens duplo. Det är ytters få bitar som gått sönder genom åren, tre kanske, men det har undantagslöst varit blå bitar med 4 studs och skärvorna har blivit ganska vassa. Nu vet jag ju inte om det är någon nyhet att plast kan krossas men nåväl.

Intressant att det enbart är blå! Har vi fler som har samma erfarenhet eller måste jag gå hem och ta en hammare och testa på sonens gamla Duplo?!?
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

talbom

Citat från: scholm skrivet 19 september 2013 kl. 12:07
Citat från: talbom skrivet 19 september 2013 kl. 12:03
Jag läste också artikeln om den blå duplobiten. Tänkte bidra med en intressant erfarenhet jag gjort med barnens duplo. Det är ytters få bitar som gått sönder genom åren, tre kanske, men det har undantagslöst varit blå bitar med 4 studs och skärvorna har blivit ganska vassa. Nu vet jag ju inte om det är någon nyhet att plast kan krossas men nåväl.

Intressant att det enbart är blå! Har vi fler som har samma erfarenhet eller måste jag gå hem och ta en hammare och testa på sonens gamla Duplo?!?

Det konstiga är att dessa bitar spruckit väldigt lätt/ inte utsatts för något värre än att tappas. Så det kan ju vara intressant att höra vad ni på forumet har för erfarenheter. Duplot köptes för omkring sju år sedan.

Roger Brickjet


talbom


mechamike

Kan det vara så att man tvättat Duplot i för hög värme många gånger och på så sätt påverkat materialet? Riktigt gammalt transclear duplo? Sen kastar ett annat barn något riktigt tungt på den.. då kan jag tänka mig att det kan flyga iväg en flisa.. men att därmed dra slutsatsen att Lego inte är säkert är väl att ta i. 

Jag är mest förvånad över att läsa en artikel som inte innehåller ordet "kränkt" i Aftonbladet
?

Tie Fighter


shiftaltcmd

Hemskt att det har hänt.
Men
Vi ska nog inte vara 100% säkra på att det var Lego. På många förskolor/fritids har man byggbitar av olika märken men kallar det för Lego. Även om de säger: "Vi köper bara in kvalitetsleksaker" Förskolechefen.
"Vi behöver mer information om legobitens ursprung" Konsumentverket
"Vi köper kontinuerligt in legobitar. Vi har både gammalt och nytt. Vi kan inte med säkerhet säga vad det här var för legobit" Förskolechefen

Undrar vad det är för plast som "gått sönder i massvis med små tunna glasbitar" Aftonbladet. Nån enstaka skärva kan jag väl tänka mig från plast. Och hur mycket kraft behövs, även om det var en hård leksak som kastades.

Och det blir en bättre story för tidningen med den stora elaka juristen.
Mellan raderna tolkar jag nog Legos svar ungefär som Konsumentverket. "Vi behöver mer information om legobitens ursprung"

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 19 september 2013 kl. 13:30
Kan det vara så att man tvättat Duplot i för hög värme många gånger och på så sätt påverkat materialet? Riktigt gammalt transclear duplo? Sen kastar ett annat barn något riktigt tungt på den.. då kan jag tänka mig att det kan flyga iväg en flisa.. men att därmed dra slutsatsen att Lego inte är säkert är väl att ta i. 

Jag är mest förvånad över att läsa en artikel som inte innehåller ordet "kränkt" i Aftonbladet

Superskärvor chockskadade barn...

Jag är mycket tveksam att det är lego som krossats i så små bitar så att de skulle bli skärvor...
ABS o polycarbonat är ju mycket sega material...

ByggareDan

#1034
Får väl skaffa sponsor för beg. Duplo för den goda sakens skull så Forskningsavd. på hållfasthetslära inom Swebrick kan testa sig fram liknande Legoförsöket i en annan tråd här.
Hur högt kan ett Legotorn bli.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=4383.0


/ByggareDan

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.