Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Gravyking

Nej låt dom andra idioterna hållas med det!
Här ska vi ha kul oavsett kön. :)
Före detta Callahan!

Aqualize

Okej.

Jag var inte med i tidigare Friends-genus-snack.

mechamike

Det går bra att diskutera Friends och Genus i http://www.swebrick.se/index.php?topic=3181.0, Jag förslår att vi återgår till ämnet här.
Mvh Swebrick Moderator Team
?


Skafte

#589
Även arkeologer och konservatorer har insett nyttan av den danska plasten: http://phys.org/news/2012-09-ancient-egyptian-mummy-lego.html

EDIT: I det här filmklippet ser man hur LEGOt användes, fiffiga Technic-MOCar! http://www.itv.com/news/anglia/update/2012-09-08/museum-restores-mummy-using-lego/

TheKMF

För ett tag sen skrevs en artikel i Sydsvenskan som inte handlar om LEGO men som har med ett helt felaktigt påstående om LEGO

tldr; Journalist lljuger och struntar blankt i när folk berättar det för honom

CitatUnder 1990-talet befann sig Lego i kris. De lösa legobitarna i boxar sålde allt mindre. Först när ledningen bytte inriktning och satsade på byggsatser vände utvecklingen och företaget kunde räddas. Men skiftet i produktionen innebar också att förutsättningarna för leken ändrades. Barnen gick från att skapa saker utifrån sina egna huvuden till att följa exakta instruktioner. I dag byggs Legovärldarna steg för steg – och sätter man inte samman bitarna på det sätt som står i manualen har man gjort fel.

Att detta är helt fel påpekas i kommentarerna. Jag kontaktade själv artikelförfattaren och undrade hur han såg på AFOL rörelsen och Cuuso etc. Han förklarade sig med att han bara citerade ur en bok. Så jag läste i boken och såg att den förvisso nämner att TLG klarade sig ur en kris genom att gå från "fribyggande" till "uppstyrd lek" men den nämner inget årtal.

Jag har själv läst en del artiklar om hur TLG gick från motgång till framgång och ingen nämner introduktionen av ritningar (som för övrig skedde LÅÅÅÅÅNGT före 1990).

Så jag tänkte att personen vars bok referreras kanske kände till en annan tidigare kris. Jag mailade honom och frågade och det visade sig att han blandat ihop saker och ting. (Inget han direkt erkände men hans förklaring var i stil med "Ehhh... ööhhh... jag pratade med någon nån gång som sa typ att josåvadheterdet")

Hur som. Det visade sig att han som skrivit boken i sin tur fått idén från en professor i lärande från ett universitet i USA. Han har hållt ett TED talk på ämnet hur man bäst kan lära barn att tänka där han använder TLGs resa från en hink med klossar till ett set med ett tydligt mål som en illustration av hur samhället i stort förändrats. Han säger inget om att detta skulle ha räddat TLG ur någon kris

Så jag mailade honom och frågade om han visste något om detta skulle ha räddat TLG ur en kris eller om det bara var menat som en illustration.

Han bekräftade vad jag trodde.

Sen som grädde på moset mailade jag TLG och frågade om det funnits en tidigare kris som jag inte kände till. Svaret var nej. Plus att ritningar är betydligt äldre än 90-talet




mechamike

#591
Tänk om fler journalister hade tid till den källgranskning som du gjort..

Ibland funderar jag på vad som var först hönan eller ägget.
Har journalister inte tid för källgranskning för att vi inte vill betala för information som inte är källgranskad..
Edit* (det där är en offtopic tanke som vi kanske inte ska spinna vidare på här inne

Men åter igen imponerande research KMF!
?

Ras 74

HAHAHA... HAHAHA!

@ TheKMF: Du är min nya hjälte!

Skämt åt sido, grym research. Riktigt roligt med folk som tar sig tid att granska vissa saker.
Man ger sig inte på en hobby som våran och inte har kammat sig ordentligt. Då kan du skaffa nytt job.

Du skulle gjort en sak till. Meddelat denna story till hans chef ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Nextuz

Ändå framhäver de gärna att de är en leksak för barn ;) :P

Citat från: Skafte skrivet 13 september 2012 kl. 09:31
Även arkeologer och konservatorer har insett nyttan av den danska plasten: http://phys.org/news/2012-09-ancient-egyptian-mummy-lego.html

EDIT: I det här filmklippet ser man hur LEGOt användes, fiffiga Technic-MOCar! http://www.itv.com/news/anglia/update/2012-09-08/museum-restores-mummy-using-lego/

TheKMF

Jag hade lite tur i mitt gräv. Jag hade just läst lite om hur TLG styrde upp verksamheten på 90-talet.

Det märkliga är att han inte visste att det funnits instruktioner i LEGO boxar sen långt före 1990.

Här är lite mer info direkt från TLG:

Citat1964 was, as far as I have found out, the first year, where a building instruction was put in the box. But already in 1949, with the launch of the first Automatic Binding Bricks, the boxes were supplemented with drawings to inspire to build.
In the 1950's the building instructions were put on the back or inside of the box.

marpe

Bra research.

Det är tråkigt att skribenten inte verkar ha följt upp felet. Vore synd om ditt arbete mynnar ut i ingenting och sämre förtroende för journalister. Om det var fel i pappersutgåvan av Sydsvenskan bör de få chansen att föra in en rättelse. (Se nedan)

Pressens samarbetsnämnd har gett ut ett dokument med etiska spelregler, där står det tydligt att de ska föra in en rättelse.

Publicitetsregler
...
Var generös med bemötanden

5. Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör anspråk på att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas tillfälle till genmäle. Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras utan dröjsmål och på så sätt att de kan uppmärksammas av dem som har fått del av de ursprungliga uppgifterna. Observera att ett genmäle inte alltid kräver en redaktionell kommentar.

6. Publicera utan dröjsmål

...
https://www.sjf.se/yrkesfragor/etik/spelregler-for-press-radio-och-tv

Rättelser emot sig är inte kul. Att inte ha agerat på efter påpekanden är pinsamt.

Analogi: En elektriker fick en strömstöt på jobbet härom dagen. En tankeställare, sa han och lovade att vara försiktigare.

Aqualize

Inte mycket så jag citerar (ni behöver inte öppna länken):
http://www.dn.se/ekonomi/rikast-i-danmark-pa-plats
CitatFamiljen Kirk Kristiansen, ägarfamiljen bakom Lego-imperiet, är god för 55 miljarder danska kronor och därmed med råge rikast i Danmark, visar en kartläggning gjord av tidningen Berlingske Business.

Ras 74

#597
Undra hur Herr Maersk ligger till där?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Olsson

Hej
En nyhetsförmedlare jag känner väl, Norrköpings Tidningar, www.nt.se, använder minifigurer för att illustrera olika problem/utmaningar för Norrköpings kommun. Mest som grafikförmedlare, men ändå!
Syns mest i pappersversionen, men det finns lite på nätet också.

//Olsson

prah

Tror jag sett något liknande i Svenska Dagbladet, Göteborgsposten eller Dagens Industri :P

(Har man flera tidningar hemma så blir det lite jobbigt att minnas vilken det var ;D)
Prah

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.