Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Utmaning: Rymdbas] Delta VI

Startat av Gideon, 05 juli 2014 kl. 11:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

En av Delta-företagets rymdstationer som kretsar kring Caetus är Delta VI, där Archibald Gideon är platschef.

Mindre skepp kan docka på ett antal olika ställen på stationen, och för stora skepp finns en serie med dockningsportar förbi stationens centrala lagringsutrymme. De allra största skeppen som inte ryms mellan stationens ringar har möjlighet att docka vid en särskild arm som kan skjutas ut från modulen bakom raden med dockningsportar.
Bostadsmoduler med kupat tak är riktade utåt längs den övre ringen, främst för de välbeställda. Bostadsringen roterar kring stationens centrala axel, och fullbordar ett varv på samma tid som planeten (38,4 timmar). De som bor i bostadsmodulerna  kommer därför att uppleva Epsilon Eridanis uppgång och nedgång på samma sätt som nere på planeten. Övriga besättningsmedlemmar eller tillfälliga besökare som inte vill/kan betala för en plats i de perifera modulerna kan välja på att bo billigt inuti stationen eller lite bättre i någon av de mindre luxuösa bostadsmoduler som är spridda längs stationens ringar.

Stationen i sig själv är obeväpnad och förlitar sig på Delta-företagets stående flotta, samfundets styrkor samt ett mindre antal små jaktskepp stationerade på stationen. Dessa används främst för att eskortera besökande skepp och som skydd av tullens skyttlar vid inspektioner av misstänkta smugglare.

Från kommandobryggan högst upp till de nedre förvaringsutrymmena är det ca 1,3 km så stationen är relativt stor men inte en av de större i Samfundet.



Byggd som mitt bidrag i tävlingen "spaceship, Spaceship, SPACESHIP!!" på Brickworld Chicago, med drygt en timme på mig att leta bitar och bygga. Så bitarna är inte från min samling och jag skyller alla hastiga lösningar på bit- och tidsbrist ;)

Edit: Ändrade beskrivningen något tack vare EEs kommentar kring fysiken.

EpsilonEta

Kände igen den direkt från din Brickworld rapport. Kanske är stationen tillverkad i Chicago (på den tid det fanns ett Chicago) vilket förklarar den lite udda bitarna (super-tech från jorden) :)
Jag tyckte "slangen" såg lite konstig ut men den fick sin förklaring. Smart med en arm för att docka enorma fraktskepp (Cruiser III och Jugernauts). Det gör också dockningen lättare (stora skepp tar tid att riktas in exakt). Däremot behöver skeppet cirkulera stationen med motorerna under hela dockningen. Det är inga problem för våra styrmotorer eller datorprogram men det vore ett spännande senario om en Jugernaut saboterats så att styrmotorerna slutat fungera och armen inte släpper. Gideon har några timmar på sig innan armen är sträckt och stationen börjar slitas sönder.

Bra bygge med de begränsningar som fanns. Ska bli kul att se insidan. Både de lyxiga ytterdelarna och vanliga bostäderna. (bra att veta innan jag kommer och rånar stället 8) )

Hur lång är legomodellen i studs? Bra om man ska göra en miniversion av sitt skepp i skala. (XX studs = 1,3 km)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

#2
Citat från: EpsilonEta skrivet 05 juli 2014 kl. 13:00
[...]
Smart med en arm för att docka enorma fraktskepp (Cruiser III och Jugernauts). Det gör också dockningen lättare (stora skepp tar tid att riktas in exakt). Däremot behöver skeppet cirkulera stationen med motorerna under hela dockningen. Det är inga problem för våra styrmotorer eller datorprogram men det vore ett spännande senario om en Jugernaut saboterats så att styrmotorerna slutat fungera och armen inte släpper. Gideon har några timmar på sig innan armen är sträckt och stationen börjar slitas sönder.
[...]
Hur lång är legomodellen i studs? Bra om man ska göra en miniversion av sitt skepp i skala. (XX studs = 1,3 km)
Bra poäng att det inte är så lämpligt med en roterande station när stora skepp ska docka, menade såklart att det bara är bostadsringen som roterar ;) (uppdaterar beskrivningen i första posten)

Har ingen aning om hur stor modellen är i Lego, din gissning baserat på bilden här är så god som min. (Kan ju av naturliga skäl inte mäta den nu...)
Eventuella skepp som kommer att interagera med denna station behöver ju inte vara i samma skala, t ex så funderar jag på att bygga nån fighter/patrullfarkost till denna i mikroskala eller minifigskala. Oavsett skala kommer den inte vara i samma skala som denna station. Så lägg inte för stor vikt vid den siffra jag högg till med, börjar nästan tänka mig att den bör vara större än så för att det ska stämma med hur stora diverse delar av stationen är?

EpsilonEta

#3
Citat från: Gideon skrivet 05 juli 2014 kl. 13:08
Bra poäng att det inte är så lämpligt med en roterande station när stora skepp ska docka, menade såklart att det bara är bostadsringen som roterar ;) (uppdaterar beskrivningen i första posten)
Det mest optimala för att undvika problem är ju att stationen roterar så att samma sida alltid pekar mot Caetus. Den ser då ut att stå still för någon i omloppsbana. eller inte. den ska helt enkelt inte rotera. Ringarna kan ju rotera en gång på 36 timmar så får olika bostäder utsikt över planeten.

Citat(Kan ju av naturliga skäl inte mäta den nu...)
Du fick inte behålla den? Då spelar det ingen roll. Jag bygger en miniatyr av stationen eller photoshopar din bild när jag kommer på besök.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 05 juli 2014 kl. 13:38
Det mest optimala för att undvika problem är ju att stationen roterar så att samma sida alltid pekar mot Caetus. Den ser då ut att stå still för någon i omloppsbana. eller inte. den ska helt enkelt inte rotera. Ringarna kan ju rotera en gång på 36 timmar så får olika bostäder utsikt över planeten.
Exakt, om man har en rotation av dockningspunkten för ett skepp måste skeppet rotera med stationen. Det kan ju antingen åstadkommas genom att dockan håller fast skeppet tillräckligt stadigt för att få det att följa med (funkar bra för mindre skepp) eller genom att skeppet hela tiden "gasar med" i rotationen. Men som sagt är det lämpligaste att stationen inte roterar överhuvudtaget utan att skeppen bara kretsar kring planeten med samma hastighet som stationen.

Citat från: EpsilonEta skrivet 05 juli 2014 kl. 13:38
Du fick inte behålla den?
Nope, det var en kille som lånade ut sina privata bitar (en mycket imponerande mängd osorterade bitar!) till tävlingen och ville såklart ha tillbaka dem efter utställningen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.