Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Transportlåda för lite större bygge

Startat av MrUzagi, 25 februari 2024 kl. 18:07

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Är det någon som har en idé hur man bär sig åt för att transportera ett bygge som är ca 75x75x35 cm (d x b x h), eller 80x80x30 cm med lite marginaler.

Jag behöver transportera Hogwarts. Även om det är flera mindre byggnader som sitter ihop på den ena halvan, som jag kan stoppa i mindre kartonger, så har jag inte hittat något bra sätt att dela den andra halvan på. Så nu letar jag efter ett sätt att transportera den halvan odelad (med undantag för att jag kan ta av tornen så den bara blir 25-30 cm hög istället för 55 cm). En vanlig kartong i den storleken kan bli svårt att hitta, och färdiga lådor överlag verkar krångliga att hitta i den storleken. Behöver man bygga något själv, eller har någon en fiffig metod som kan funka? Jag har inte riktigt verktyg eller egentlig kunskap för att snickra något i den storleken själv. Även om jag tittat på plywood som jag kanske kan få tillsågad där jag köper den.

Någon som har några bra tips och idéer?

CopMike

Jag skulle bygga en i 4 mmm plywood och poppnita ihop den. Såna har jag gjort (men i andra mått) till min del av vårt SW-bygge!
Plywood - Plywood 3,6x1220x1220 mm


När behövs lådan?

Selander

Popnita Plywood ?? Det var nåt nytt....

Instämmer i valet av plywood, men jag skulle snickra en rektangulär botten av brädor först, sen lägga en plywoodskiva som en botten på brädorna. Och sen såga till tre sidor av plywood som limmas och skruvas i virket. En sista sida bör vara löstagbar på nåt sätt, så t ex bara skruvad, inte limmad, så Lego-objektet lätt kan föras in utan att man behöver lyfta ner det i en tight låda.

MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet 25 februari 2024 kl. 18:40Jag skulle bygga en i 4 mmm plywood och poppnita ihop den. Såna har jag gjort (men i andra mått) till min del av vårt SW-bygge!

När behövs lådan?

Håller med @Selander , Popnita plywood?  :o

Jag behöver en transportlösning innan den 8:e mars. Jag har en bekant med lite tumme, och verktyg, som kan hjälpa mig lite vid behov.

Jesper_Lundgren

Det blir en väldigt stor låda  :o har du kollat så att du får in den i bilen och igenom dörr hål m,m

Tänker också att det kan bli väldigt tungt.

MrUzagi

Citat från: Jesper_Lundgren skrivet 25 februari 2024 kl. 19:08Det blir en väldigt stor låda  :o har du kollat så att du får in den i bilen och igenom dörr hål m,m

Tänker också att det kan bli väldigt tungt.

Nu förstår jag inte. Ska man behöver tänka på sån't innan menar du?

MrUzagi

Ut borde lådan komma så länge den håller sig under 84cm i någon ledd. Bilen har jag inte kommit fram till att mäta. Jag har tänkt göra det, men inte kommit mig för med det än.

BrickMe

Citat från: Selander skrivet 25 februari 2024 kl. 18:49Popnita Plywood ??
Rätt vanligt på verktygsväskor med ett yttre av tunn aluminium utanpå en plywoodstomme. De är oftast popnitade.

CopMike

#8
Hörnskydd i metal som denna. 4/10 mm popnitar, kör med bricka bakom.

Jag lyxar med dessa i nästan varje hörn - går även på dörren men då bara ett hål använt.¨

Selander

Citat från: CopMike skrivet 25 februari 2024 kl. 21:00Hörnskydd i metal som denna. 4/10 mm popnitar, kör med bricka bakom.
Snyggt ! Då är jag med på pop-nitningen 👏👍🙌

CopMike

Jag byggde en likadan låda till mitt lok som dyker upp här vid 2.47 - det går att bara rulla ut i ena kortänden :D!


MrUzagi

Citat från: CopMike skrivet 25 februari 2024 kl. 21:00Hörnskydd i metal som denna. 4/10 mm popnitar, kör med bricka bakom.

Jag lyxar med dessa i nästan varje hörn - går även på dörren men då bara ett hål använt.¨


Snyggt. Var hittar man hårdvaran? Jag har sett hörnen lite här och där tidigare, men var hittar man kantbeslagen och handtagen?

CopMike

Beslag även de på Byggmax eller annat byggvaruhus, hörnen köpta på Hornbach som har dom styckvis. Köpte handtag och gångjärn där också!

RetroBricker

Handtag har Jula & Biltema också. Men är det inte enklare att använda skruv med stor, låg skalle - montageskruv:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/utomhusskruvar/borrskruvar/montageskruv-005576/

Den kan ju förstår gå igenom lite...?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

MrUzagi

Jag erkänner villigt att jag är mycket ovetande om vad som är bra och inte för dylikt. För den del saker kan man testa sig fram, men i det här fallet vill jag inte komma fram till Sundsvall och upptäcka att lådan inte håller.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.