Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC: Svenskt Da lok 8wide PF- Ombyggt jmf med tidigare

Startat av Selander, 25 februari 2018 kl. 19:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Jag har gjort en total ombyggnad av mitt Da lok, även om det kanske inte ser ut så  ;)
Hjulföljden och de artikulerade styrhjulen är bibehållna, men hela drivlinan i övrigt är ombyggd plus koppelstång som förbinder de stora hjulen.
Large motorn är nu monterad liggande och försedd med högre utväxling för mer fart.
Sidorna och ändarna har fått ny design och blivit aningen högre. Taket är nu enkelt att ta bort så man kan göra batteribyte utan att riva halva loket  ::)
Tunna svarta stripes för att indikera handtag etc....

Summa: Ett lok som är mer likt förlagan, snabbare, och lättare att använda.

Hoppas ni gillar det  8)

Ozp

Hur sitter framhjulen fast? Är koppelstången från Big Ben?

Hoppas få se det på någon framtida utställning.

CopMike

Mycket vackert och stripesen höjer helhetsintrycket!

AndersI

#3
Ett riktigt modellbygge! Men om du nu ändå använder 3:e-parts koppelstång kunde du väl mörka ner den också, på något sätt? Den bryter av lite väl mycket färgmässigt (i mina ögon). Och så fattas ju fortfarande blindhjulet, så den verkar lite kort  :P

En nackdel med att förfina modellen så här (ökad upplösning på detaljerna, t.ex.), är att strömavtagarna ser allt klumpigare ut...
;) :P

Ovanstående till trots, så är det nog den vackraste modellen du gjort hittills!

Selander

#4
Citat från: Ozp skrivet 25 februari 2018 kl. 21:25
Hur sitter framhjulen fast? Är koppelstången från Big Ben?

Hoppas få se det på någon framtida utställning.

Stora hjulen sitter i en Technic Brick ram "4x14". Ytterst på ramen sitter en turnplate 2x2 (i var ände). Två tiles 1x6 förbinder styrhjulen med turn plate. Direkt ovanför tiles:en kommer sen "bottenplattan" som batteribox, motor, IR, etc sitter på. Det syns på bilden med drivlinan.

Hjularrangemanget är lika som tidigare och fungerar bra. Jag har kört en hel del med Da loket och det klarar kurvor, växlar etc fint. Så den geometrin är väl beprövad  :D

Koppelstång är mina gamla från Benn Coifmann. (de mest använda i legotågvärlden). Se Trained Bricks på Bricklink. De har fått en liten svart stripe invändigt för att se lite smäckrare ut. Det var åtminstone min intention....


Ozp


Selander

Lite nya bilder.
Har bytt curved slope 50950 överst vid taket till Reddish Brown som kom som ny färg nyligen.
Dessutom lite nya dekaler.
Tack till DaRePo för de ovala dekalerna !


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.