Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Pixel art - logga

Startat av Joyride, 14 april 2024 kl. 22:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Joyride

Om jag skulle göra en pixelart-tavla av en logga med ganska runda former som i original är röd på vit botten. Blir det bra med bara rött och vitt eller kan man tänka sig att de runda formerna behöver lite shading med annat än rött?

Frågar inte åt en kompis, det är jag som är novis 
Instagram: joyride_bricks

Jemanuelson

Det låter rimligt med mellannyanser för att lura ögat att läsa in rundade former. 


shiftaltcmd

Beror på hur stort du tänker dig och på vilket avstånd den är tänkt att ses.

Copmike byggde stort och då blir det inte så viktigt med kantutjämning. https://swebrick.se/index.php?topic=13824

Större bygge och längre avstånd så går det att bygga "grövre", större bitar, färre färger. Kantutjämning kan du få genom att blanda två färger, varannan, var tredje eller vad som passar.

Joyride

Citat från: shiftaltcmd skrivet 15 april 2024 kl. 12:37Beror på hur stort du tänker dig och på vilket avstånd den är tänkt att ses.

Copmike byggde stort och då blir det inte så viktigt med kantutjämning. https://swebrick.se/index.php?topic=13824

Större bygge och längre avstånd så går det att bygga "grövre", större bitar, färre färger. Kantutjämning kan du få genom att blanda två färger, varannan, var tredje eller vad som passar.


Relevanta synpunkter @shiftaltcmd .
Det är en friskislogga som initialt ses på avstånd men där jag ska föra på lite mindre habitats i nederkant.
Tänker mig 80x80 studs och kanske inte pixelart i dess renaste form. Det vita blir nog en hel yta med större vita plates. Beroende på hur tjocka linjerna blir i den storleken så kanske det är lättare att jobba med röda plates i varierande storlek också än 1x1.
Instagram: joyride_bricks

byStfn

#4
Citat från: Joyride skrivet 15 april 2024 kl. 13:12Relevanta synpunkter @shiftaltcmd .
Det är en friskislogga som initialt ses på avstånd men där jag ska föra på lite mindre habitats i nederkant.
Tänker mig 80x80 studs och kanske inte pixelart i dess renaste form. Det vita blir nog en hel yta med större vita plates. Beroende på hur tjocka linjerna blir i den storleken så kanske det är lättare att jobba med röda plates i varierande storlek också än 1x1.
En snabb check med hur det skulle se ut med bara röd/vit och en med Röd/vit/dark pink/bright pink:

friskis_pixel-1vs4color.gif
För kännedom: de här cirklarna är 68x68 pixlar i bredd med resten vit ram runt :)

Hade det varit jag (som ändå har diverse konstnärliga utbildningar i ryggen) så hade jag gått in och filat på dessa istället för att bara krympa logga och bygga rakt av. Det finns mycket slask som man skulle kunna bygga bort, men det kräver lite mer tid än de 4 minuter jag lade på detta ovan :P

Joyride

Citat från: byStfn skrivet 15 april 2024 kl. 14:13En snabb check med hur det skulle se ut med bara röd/vit och en med Röd/vit/dark pink/bright pink:

friskis_pixel-1vs4color.gif
För kännedom: de här cirklarna är 68x68 pixlar i bredd med resten vit ram runt :)

Hade det varit jag (som ändå har diverse konstnärliga utbildningar i ryggen) så hade jag gått in och filat på dessa istället för att bara krympa logga och bygga rakt av. Det finns mycket slask som man skulle kunna bygga bort, men det kräver lite mer tid än de 4 minuter jag lade på detta ovan :P

Jag fattar att man får fila lite. Men då verkar den gängse uppfattningen ändå vara att det rimligtvis kan bli lite bättre med fler färger. 80x80 var dessutom bara taget ur luften. Kan säkert gå upp lite till om det gynnar bågformerna.
Instagram: joyride_bricks

Godtfred

Jag skulle ha ersatt de två ringarna runt med bara en lite tjockare och lite mindre istället. Men självklart använda lite fler färger som Stefan visat. Går att testa lite olika färgreduceringsalgoritmer i Photoshop, svårt att veta i förväg vilken som blir bäst.

canuckwannabe

Blir det enklare att bygga om man vrider på loggan så att de långa raka strecken hamnar horisontellt?

Joyride

Citat från: canuckwannabe skrivet 23 april 2024 kl. 00:13Blir det enklare att bygga om man vrider på loggan så att de långa raka strecken hamnar horisontellt?

Kan vara värt att testa men då blir ju de lodräta strecken i bokstäverna sneda istället. 
Instagram: joyride_bricks

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.