Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hittat på nätet/andras byggen.(samlingstråd)

Startat av Teabox, 13 december 2010 kl. 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67


andreaseldh


andreaseldh

Mina egna försök att använda magneter (se Vad byggde du med LEGO idag? Svar #3871 t.o.m. Svar #3879) var föga imponerande. Yoshihito Isogawa lyckades betydligt bättre!


BrickMe

Letade specifikt efter alternativ till Legos egna servo motor 99498c01. Hittade den här instruktionsfilmen https://www.youtube.com/watch?v=m67xBiaeafs. Eftersom jag inte har någon vidare ordning på mitt technic Lego så fick jag leta en god stund innan alla bitar låg på bänken. Man får ha överseende med att några missar görs i videon. Tyckte ändå att det var en enkel lösning med PF m-motorn. Någon som har en fiffigare idé?

andreaseldh

Citat från: BrickMe skrivet 27 april 2021 kl. 20:57
Letade specifikt efter alternativ till Legos egna servo motor 99498c01. Hittade den här instruktionsfilmen https://www.youtube.com/watch?v=m67xBiaeafs. Eftersom jag inte har någon vidare ordning på mitt technic Lego så fick jag leta en god stund innan alla bitar låg på bänken. Man får ha överseende med att några missar görs i videon. Tyckte ändå att det var en enkel lösning med PF m-motorn. Någon som har en fiffigare idé?

Jag har sett andra filmer på YouTube med M-motorn där en gummisnodd ger automatisk återgång till mitten. Tyvärr är jag för lat för att leta just nu.

BrickMe

#1595
Citat från: andreaseldh skrivet 27 april 2021 kl. 21:02
Citat från: BrickMe skrivet 27 april 2021 kl. 20:57
Letade specifikt efter alternativ till Legos egna servo motor 99498c01. Hittade den här instruktionsfilmen https://www.youtube.com/watch?v=m67xBiaeafs. Eftersom jag inte har någon vidare ordning på mitt technic Lego så fick jag leta en god stund innan alla bitar låg på bänken. Man får ha överseende med att några missar görs i videon. Tyckte ändå att det var en enkel lösning med PF m-motorn. Någon som har en fiffigare idé?

Jag har sett andra filmer på YouTube med M-motorn där en gummisnodd ger automatisk återgång till mitten. Tyvärr är jag för lat för att leta just nu.

Kan vara något i den här stilen? https://www.youtube.com/watch?v=hLj4IxiaxaI
Alltid trevligt att den hittar tillbaka till mittläget. Lika bra att hälla ut alla technic bitar på golvet då för att leta delar, alternativt bara ta fram ett servo istället  ;)

Edit:
Hittade ytterligare en förenklad version https://www.youtube.com/watch?v=23k5YGrB3ag (den som söker -  finner!) Även om jag själv är lite lat jag med  ;)


Edit 2:
Båda ovan nämnda lösningar är nu ihop byggda och testade.
Så här är min utvärdering:

Den första nämnda länken med snäckskruv lämpar sig bra till byggen som ska gå med snigelfart. Det tog alldeles för lång tid att få hjulen att svänga från fullt rattutslag vänster till höger (eller tvärt om... om så önskas).
Så till länk nummer två med gummisnodd. Här var det precis tvärt om. Som att slå på en strömbrytare på eller av eller i det här fallet att fullt rattutslag på en gång och snabb återgång till mittläget.

Får väl leta vidare eller så ger jag bara upp och letar fram en dyrgrip ( 99498c01 ) som idag säljs för c:a 500:- på BL :'(

CopMike

Citat från: BrickMe skrivet 27 april 2021 kl. 21:35
Får väl leta vidare eller så ger jag bara upp och letar fram en dyrgrip ( 99498c01 ) som idag säljs för c:a 500:- på BL :'(
Här är några lite billigare men moms tillkommer men kanske en sambeställning med några?
88004

Här finns ju också NXT som servomotor:
9842
Annat system men ack så exakt!

BrickMe

#1597
Citat från: CopMike skrivet 30 april 2021 kl. 21:54
Citat från: BrickMe skrivet 27 april 2021 kl. 21:35
Får väl leta vidare eller så ger jag bara upp och letar fram en dyrgrip ( 99498c01 ) som idag säljs för c:a 500:- på BL :'(
Här är några lite billigare men moms tillkommer men kanske en sambeställning med några?
88004

Här finns ju också NXT som servomotor:
9842
Annat system men ack så exakt!
Det var lite rimligare prislapp :). Har för mig att jag betalade runt 200-250:- för ett jag beställde via BL för knappt ett år sedan. Snacka om att priset har skenat iväg. När jag nämnde siffran 500:- (nya och inte begagnade) så var det ett av de lägsta priserna just nu på BL.
Jag har nu vällt ut en massa osorterat Technic och kan konstatera både att det finns massor att bygga med och även fått blodad tand för att köra ett parallellt sidospår med Technic byggen. Tänkte som sagt börja med en "radiostyrd bil" för en fullvuxen man (läs: lekfull afol) ;)

andreaseldh

Var nyfiken på om någon utnyttjat det faktum att 98138 finns i Pearl Gold, Glitter Trans-Clear och fyra nyanser gult och gjort en mosaik av Gustav Klimts Kyssen. Svaret på googlingen blev "vet inte" eftersom jag slutade när jag hittade detta bygge av Nathan Sawaya!


The Kiss by Gustav Klimt recreated by Lego artist Nathan Sawaya
by Mary Harrsch, on Flickr




o0ger

Jag brukar inte gilla krigsmotiv, men jag älskar känslan i det här bygget.


Normandy by Baté Péter, on Flickr

Så fina stickers/tryck i kombination med Modulex som lyfter detta bygget några nivåer. Man får verkligen känslan av solnedgång i nån fransk by.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pehter aka ibbe

Citat från: o0ger skrivet 07 juni 2021 kl. 08:28
Jag brukar inte gilla krigsmotiv, men jag älskar känslan i det här bygget.

...

Så fina stickers/tryck i kombination med Modulex som lyfter detta bygget några nivåer. Man får verkligen känslan av solnedgång i nån fransk by.

Håller med, många snygga detaljer.
En sak jag undrar över, vad är det för jeep-dunkar?
Skulle kunna tänka mig några stycken  ;)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

o0ger

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 07 juni 2021 kl. 09:21
En sak jag undrar över, vad är det för jeep-dunkar?
Skulle kunna tänka mig några stycken  ;)
https://www.brickwarriors.com/gas-can/
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.