Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

AlbinJansson

Tjena!

Tänkte bara höra vad man bör veta om man ska handla på Bricklink. Hur man gör med olika fakturor, fraktkostnader o.s.v.
Skriv allt ni kan om Bricklink så jag också lär mig!

//Albin Jansson


studbringer

Är det bara jag eller är det fel på BL ?! Kommer inte vidare efter jag tryckt på Checkout och får då frågan att logga in... anger användarnamn, lösenord och trycker på Login men efter det så kommer bara sidan kan inte visas... :( kommer inte vidare till betalning/bekräftelsesidan

Nu är jag ingen stjärna på BL och handlar alltför sällan där men nu ville jag bara köpa 1 endaste minifigur och inte ens det fick jag... gillar inte BL

Nån annan som har samma problem eller något tips på vad göra nu, har provat annan webläsare och annan dator men samma sak där... är det underhåll på BL nu tro ???

Lews

Citat från: studbringer skrivet 02 juli 2012 kl. 19:32
Är det bara jag eller är det fel på BL ?! Kommer inte vidare efter jag tryckt på Checkout och får då frågan att logga in... anger användarnamn, lösenord och trycker på Login men efter det så kommer bara sidan kan inte visas... :( kommer inte vidare till betalning/bekräftelsesidan

Nu är jag ingen stjärna på BL och handlar alltför sällan där men nu ville jag bara köpa 1 endaste minifigur och inte ens det fick jag... gillar inte BL

Nån annan som har samma problem eller något tips på vad göra nu, har provat annan webläsare och annan dator men samma sak där... är det underhåll på BL nu tro ???

Jag lade en beställning tidigare ikväll och då gick det utan problem.
Har du nått upp till säljarens minimumpris? Får du samma fel hos andra säljare?

Tommy_la

Bricklink verkar inte riktigt vara i form idag, för jag fick Bricklinkinternmejl under eftermiddagen från en kund som skriver att han inte lyckades beställa hos mig.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Tommy_la

Tydligen finns det en bugg som finns beskriven här http://www.bricklink.com/message.asp?ID=648471 som kan göra att säljare behöver uppdatera sina betalningsalternativ. Plötsligt gick det inte längre för svenskar att beställa ur min butik.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

studbringer

Citat från: Tommy_la skrivet 02 juli 2012 kl. 20:25
Tydligen finns det en bugg som finns beskriven här http://www.bricklink.com/message.asp?ID=648471 som kan göra att säljare behöver uppdatera sina betalningsalternativ. Plötsligt gick det inte längre för svenskar att beställa ur min butik.

Typiskt när man typ handlar på BL en gång var 3:e år så kör man rakt in i en bugg... störande minst sagt, men tusen tack Tommy_la känns precis som det är det som hänt, försöker handla 1 minifigur från en svensk butik... provade Lews tips och la i korgen andra grejjer från andra Stores i andra länder och då va det inga problem att komma till betalningssidan så det måste vara buggen som spökar

Phew, ska maila butiken ifråga och påpeka buggen och lösningen... provade å la ett gäng cyklar från din butik Tommy_la precis nu och då fungerade det, provade bara behöver inga cyklar i nuläget bara så du vet :D :D

Men åter tusen tack för hjälpen !!!

bjomark77

Sparkade igång min bricklinkbutik (Min Brick Butik) i helgen. Och fick genast ordrar från både Danmark och England, men det är ju inga större problem då dom är inom EU.

Men nu har det kommit en order från Nya Zeeland.

Antar att man får åka till posten och be om en tulletikett CN22, fylla i den och sedan skicka iväg brevet.

Men vad ska man fylla i? (Vad brukar ni fylla i?)

Är det något mer att tänka på?


TheFritz

Jag brukar bara skicka iväg dom som vanligt utan tulletikett. Ingen har sagt något om det. Har skickat minst 50st ordrar utanför eu förmodligen fler!

bjomark77

Ok. Så det funkar ändå.
Tänkte att det kunde bli problem om det inte satt någon tulletikett på.

Magnus den store

Det kan bli problem. Jag vet inte hur anala tullen på Nya Zeeland är men Australiens tull är jobbiga. När jag skickade ett paket till en bekant åkte han på en extra avgift enbart p.g.a av att det saknades tullhandlingar.

Priset ska alltid anges, dock osäker om det är inkl. eller exkl. frakt. Generellt är det även viktigt att typ av vara framgår. Olika varor kostar vanligen olika mycket att importera. Sen är det mängden som ska anges antingen till antal eller vikt. En fjärde punkt är försändelsens syfte, exempelvis: retur, gåva, varor, reparation eller vad det nu kan vara.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Tommy_la

Hur man ska fylla i den där klistermärkeslappen är ju inte helt tydligt, så jag har kört en hel del Fritzmetod. På postutlämningsstället kan dom ju inte berätta vad man ska göra heller, för där kan dom absolut ingenting... Rimligen spelar försändelsens storlek in på hur pass "anala" tullen är. På sistone har jag börjat be om en tullapp och sen fyllt i lite som "känns bra".

Det ska tilläggas att jag aldrig har skickat några stora ordrar utanför EU, utan det har varit några enstaka minifigs eller mindre mängder bitar till USA, Kanada, Australien och Sydkorea.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Magnus den store

Jo, så är det. Storleken har viss betydelse men också priset. Många gånger är det en bedömningsfråga. Tjänar staten på att tulltjänstemannen avsätter sin tid på ditt paket? Antagligen är arbetsinsatsen högra än skatteintäkten. Det finns inte en myndighet i världen som har tid att slösa på småplock. Lego är inte heller ett högprioriterat material av tullen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

TheFritz

Jag har skickat stora lådor till singapore och nya zeeland eller om det var australien. Jag frankerade med frimärken enligt gällande portotabell och lämnade in det på mitt postkontor och sa bara "detta är färdigfrankerat" sen gick jag och dom säger inget om tulldeklaration hos mig iaf.

Och ja, de har kommit fram till sina lyckliga ägare utan strul. Blir det strul någon gång kan man ju fundera på att ändra sin metod?

Lycka till med butiken!

Skafte

Ursäkta om jag avviker från det aktuella ämnet, men vill fråga om någon har erfarenhet av den tjeckiska butiken "Homebricknet"?

http://www.bricklink.com/store.asp?p=hana129

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.