Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

NielsG

Har handlat en del på BL nu, o har verkligen haft tur.. Förutom tullen jag har åkt på två gångar nu.

Kan rekommendera följande stores:

A Merry Venture
Ollies Bricks
ACME-Industries
Pinball Surpl
Dadand Davids Bricks
The T-workshop
Brick's 4 Sale
A-Z International
Sir Timothy's

For erkänna att jag inte alltid har kollat vem som är billigast, då jag försöker få till ett CC-Hotel (48 wide). O jag har börjat från scratch, så jag har optimerat på lots istället..


Duchessa

Eftersom jag är en flitig Bricklinkare så kanske jag ska dela med mig av några favoritbutiker:

Wasserman Shop: Jag var fördomsfullt skeptisk eftersom butiken finns i ett fd östland (Tjeckien). Helt fel. Har handlat två gånger, och fått snabb faktura, snabb leverans och toppenfina varor båda gångerna.

Offset: Butik i USA som ägs av Ben Ellerman (ellerb på FBTB och andra forum). Otroligt hjälpsam säljare och bra grejer.

Mistress Melanies Dungeon: Ännu en USA-baserad butik. Bra priser, snyggt förpackat, bra kommunikation med säljaren.

Click4Brick: Slovakisk butik. Snabbt, smidigt, välpackat. Dit ska jag återvända.




TheFritz

Någon som handlat av "viko" på BL innan?

http://www.bricklink.com/store.asp?p=viko

Fick den 23mars en snabb invoice och betalade direkt. Något paket har jag dock ej sett till. (3 minifigs)
Han påstår han skickat, men svarar inte längre på mail. Akta er för han tillsvidare iallafall.


mechamike

#48
Jag har nu flyttatt 3 sidor post som inte var referenser till bra/dåliga butiker utan mer diskussioner och frågor.
De återfinns i Bricklink: Samlingstråd för frågor och tips..
Jag förslår att frågeställningar tas i  Bricklink: Samlingstråd för frågor och tips.. I den tråden hittar ni även länkar till andra trådar som kan vara bra för nybörjare och proffs på Bricklink.
Så försöker vi hålla den här tråden till verifierade bra eller dåliga butiker. ;)
Mvh Swebrick Moderator Team

?

Skrytsson

Jag vill passa på att tipsa om den svenska BL-butiken JAE Bricks (som innehas av Swebrick-medlemman Edingo).

Vänligt bemötande, fina bitar och, framförallt, supersnabb service! La order vid 15.30-tiden och fick bitarna levererade redan dagen därpå  :)

Carl T

Och så några som jag kan tänka mig att besöka fler gånger:
The Hellmouth - Välpackade nya bitar i bra skick. Tänk på att frakten från Belgien är rätt dyr.
Wasserman Shop - Riktigt bra priser på power functions. Några mindre bitar var fel (macaroni -> facet), men mitt helhetsintryck var gott.
Hocki-Klocki - Enligt min lämnade feedback kom sakerna kom snabbt och väl paketerade, och de var i gott skick.

Några butiker jag handlat från nyligen men troligen inte kommer att handla från igen:
viko - Trevliga och generösa, och dessutom svensktalande (innehavarens sambo iaf), men tyvärr luktade bitarna rök och bland de "nya" bitarna fanns en del begagnade varav några från 60-talet med fula bitmärken.
Future Bricks - Rätt långsam kommunikation. Jag har väntat en dryg månad på att få tillbaka ~15 kr för bitar som saknades. Annars inget att klaga på.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

MartinAberg

Någon som kan uttala sig om "Local store" från Sverige?
Fri frakt är ju alltid lockande.

shiftaltcmd

Citat från: MartinAberg skrivet 01 augusti 2012 kl. 09:50
Någon som kan uttala sig om "Local store" från Sverige?
Fri frakt är ju alltid lockande.
Local shop?

Dom är snabba och enkla att göra affär med, bara positivt där. Blir nåt fel så fixar de det.
Lego-bitarna kan hålla varierande kvalitet, det kan följa med nån bit som är gulnad eller nåt bitmärke. Är man petig får man se till att beställa nya bitar. Bitarna är rena, ingen röklukt eller katt- hundhår.

MartinAberg

Citat från: shiftaltcmd skrivet 01 augusti 2012 kl. 10:08
Citat från: MartinAberg skrivet 01 augusti 2012 kl. 09:50
Någon som kan uttala sig om "Local store" från Sverige?
Fri frakt är ju alltid lockande.
Local shop?

Dom är snabba och enkla att göra affär med, bara positivt där. Blir nåt fel så fixar de det.
Lego-bitarna kan hålla varierande kvalitet, det kan följa med nån bit som är gulnad eller nåt bitmärke. Är man petig får man se till att beställa nya bitar. Bitarna är rena, ingen röklukt eller katt- hundhår.
Shop, Store... Tomato, Tomato ;)
Okok, låter bra att höra, får bli en beställning därifrån då ;)
Tack för snabbt svar :)

marpe

#54
"Min Brick Butik", Bjomark77.

Priserna är väluppdaterade och ligger alltid nära eller under EU-snittpris för volymköp. I många andra svenska butiker dör min köplust av inaktuella marknadspriser. 100 % över EU-snitt får mig att gå tomhänt ur butiken. Det händer inte i Bjomark77s butik. Istället känns det som att handla lösgodis. Plockar till mig bit efter bit efter bit. Helt plötsligt har jag köpt för 250 kr istället för 45 kr. Ojdå.  :o

Bitarna är nya och mår bra. Bjomark visar sig vara trevlig och jag är nöjd med den lilla butiken.  ;)

marpe

Har någon handlat från Brickland, Polen? Bra/Dålig?

Det som får mig att tveka är den dubbeltydiga fraktkostnadsbeskrivningen.
http://www.bricklink.com/store.asp?p=BRICKLAND.&itemID=21284300

Kanske är jag yrkesskadad som tolkar kontrakt till det värsta...
Min jobbigaste tolkning är att en order inom EU på 49 gram kostar 74 PLN + 5 % obligatorisk försäkring. (ca 160 kr) Därtill framgår det inte om priserna inkluderar polsk skatt 23%, även om annan skatteinformation anges.

Vad har ni för erfarenhet av Brickland, Polen?

Anders Nolberger

Jag har handlat där och var riktigt nöjd. Men jag handlade nästan 3 kg och fick då en frakt på 75 + 0,61 PLN i frakt + försäkring.

Han svarade snabbt på en förfrågan så om du vet ungefär hur mycket du ska handla kan du ju fråga vad frakten blir (och tala gärna om hur han räknar frakt sen så att vi vet).

MartinAberg

Citat från: Skrytsson skrivet 29 maj 2012 kl. 00:10
Jag vill passa på att tipsa om den svenska BL-butiken JAE Bricks (som innehas av Swebrick-medlemman Edingo).

Vänligt bemötande, fina bitar och, framförallt, supersnabb service! La order vid 15.30-tiden och fick bitarna levererade redan dagen därpå  :)
Kunde inte sagt det bättre själv!
Han verkar nästan alltid ha de bitarna jag är ute efter med :)

Carl T

Jag beställde begagnade tågfönster från Stein-Welten nyligen. Jag skickade först ett meddelande och frågade vilket skick de var i och fick inget svar men beställde jag dem ändå. Tyvärr var de i så dåligt skicka att jag rensade bort hälften som praktiskt taget oanvändbara. På detta lärde jag mig att man bör undvika begagnade bitar om det inte uttryckligen står att de är i skick som nya, och aldrig beställa från en butik som inte svarar på frågor.

Jag var desto mer nöjd med de begagnade bitar jag köpte från 44 Bricks och VenA.

Sedan vill jag också nämna Ollis Bricks som reagerade föredömligt när jag meddelade att de Tile, Round 1 x 1 han sålt som Pearl Dark Gray i själva verket var Flat Silver.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

marpe

Citat från: Anders Nolberger skrivet 09 september 2012 kl. 11:01
Han svarade snabbt på en förfrågan så om du vet ungefär hur mycket du ska handla kan du ju fråga vad frakten blir (och tala gärna om hur han räknar frakt sen så att vi vet).
Återkoppling. Brickland är toppen. Viss språkförbistring rådde när jag frågade om frakt, men resultatet var gott. Billig frakt, inga tilläggskostnader. En trevlig detalj var att i alla mina tre batcher fanns 1x2 darkred. Dessa levererades i tre separata påsar. Brickland är således lämpligt för gruppköp. Fick kupong med en bra volymrabattsats. Det lockar...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.