Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Magnus den store bygger micropolis

Startat av Magnus den store, 30 december 2016 kl. 01:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Jag har för mig att 36841 och 36840 var med på lugbulken. Jag tror inte att jag beställde några sådana för jag visste inte vad jag skulle bygga med så många. Då fick andra bitar högre prioritet. Nu har jag i alla fall kommit på en fasad där jag lätt skulle kunna använda ett par tusen av var sort. Jag kanske bygger något sånt här i framtiden, men tills dess får det duga med en bild.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Gjorde två till fasader. En med försänkt grille tile och en med förhöjd grille tile. Det ser genast lite bättre ut (imho) men det går också åt lite fler bitar.  :-\

Fasad 1: 464 bitar
Fasad 2: 512 bitar
Fasad 3: 576 bitar
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Den med förhöjd grill var riktigt bra!

Magnus den store

Citat från: Emma skrivet 30 juni 2019 kl. 09:17
Den med förhöjd grill var riktigt bra!

Jo, tyvärr är det nog min favorit.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Eftersom jag mest köper på mig bitar till framtida byggen började jag skissa på en ny skyskrapa. Jag har utgått ifrån 43720 och 43721 för att få till lite annorlunda kanter. För närvarande är den 42 våningar hög, men den behöver en sockelbyggnad. Det blir runt 44-50 våningar totalt, vilket blir måttliga 70-80 cm.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

TeamHansson

Jag har precis börjat förstå hur häftigt microskala är och ska börja mer aktivt med der och du och dina byggen är en stor inspiration. Enormt bra jobbat  :)
Uppskattar verkligen alla beskrivningar och tips du delar med dig av.

Magnus den store

Citat från: TeamHansson skrivet 16 juli 2019 kl. 11:09
Jag har precis börjat förstå hur häftigt microskala är och ska börja mer aktivt med der och du och dina byggen är en stor inspiration. Enormt bra jobbat  :)
Uppskattar verkligen alla beskrivningar och tips du delar med dig av.

Tack, det är kul att höra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

#112
Det här ska bli en tuned mass damper (TMD), men just nu är den ostämd. Eftersom skyskrapan är smal och hög har den en tendens att svaja, och en korrekt dimensionerad TMD motverkar det.

För stunden är massan för hög och den är dåligt centrerad. Just nu är det bara en skruv, en mutter och massa brickor, för det är vad jag har hemma. Första steget är att byta till en öglemutter, så att jag kan centrera massan. När Lugbulken kommer kan jag slutföra fasaden och då kan jag också justera till en lämpligare massa.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Med Lugbulken har jag börjat klä in min silvriga skyskrapa. Jag ställde den bredvid en annan skyskrapa, för att ha något att relatera till.

Behöver åtgärda och justera in dämparen innan jag kan stänga igen toppen. Sedan återstår bara en sockelbyggnad, men hur den ska se ut vet jag inte än.


Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67


Magnus den store

Jo, det blir ett rätt trevligt skimmer. Svårt att fånga med en dålig mobilkamera.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Under pandemin byggde jag knappt någonting, och halvåret innan dess hade jag fokus på annat Lego-relaterat, så min del av mikropolis har legat på is under en lång period. Inför Klossfestivalen på Partille arena dammade jag av mina gamla byggen och gjorde ett annat bygge utställningsklart. Nu har jag bestämt mig för att pausa mitt mikropolis ett tag. Framtiden får utvisa hur länge. Flera byggen är redan rivna, men fyra byggen kommer spara till nästa gång:

  • Swebrick Tower
  • Silvriga skyskrapan
  • Pengabingen
  • Gringotts Arch (närmast kameran)

Pluppsala.JPG
Klossfestivalen 2022, Partille arena
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Det är verkligen ett snyggt bygge som helhet och fina individuella hus mm :) !

Magnus den store

Citat från: CopMike skrivet 22 oktober 2022 kl. 08:09Det är verkligen ett snyggt bygge som helhet och fina individuella hus mm :) !

Tack så mycket.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.