Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC: Monsters of Block återförenade!

Startat av Tektor, 18 oktober 2015 kl. 20:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Jag tyckte det blev en bra kombo! Visserligen är några av sakerna lite svåra att förstå (vilka minifigs är skuggor, var sitter strålkastarna), men överlag blev det en bra bild med rätt stämning!

Tektor

Citat från: Peter S skrivet 26 april 2016 kl. 10:59
Jag tyckte det blev en bra kombo! Visserligen är några av sakerna lite svåra att förstå (vilka minifigs är skuggor, var sitter strålkastarna), men överlag blev det en bra bild med rätt stämning!

Ja, det var ju noll handpåläggning från min sida, så jag räknade inte ens med att man skulle kunna se vad det var. Så frågan är vad som händer om jag först hade beskurit bilden exakt likadant som stilbilden och till exempel mörkat ner publiken. Eller till och med tagit ett foto ur samma vinkel...

AndersI

Kul grej! Känns som om stilbilden har fått bidra med lite för mycket - LEGO-känslan är nästan borta. Går det att påverka "i hur stor utsträckning" stilbilden ska påverka originalbilden?

Tektor

Citat från: AndersI skrivet 26 april 2016 kl. 11:34
Går det att påverka "i hur stor utsträckning" stilbilden ska påverka originalbilden?

Nej, man bara laddar upp och hoppas på det bästa. Möjligheten att prova sig fram är också begränsad eftersom de har så hög belastning att det tar flera dagar att bearbeta en bild.

Pehr

Jag tycker den ser bra ut, men det dyker upp lite konstigheter här och där (lampor där de inte ska vara t ex).
TEsta att ha samma upplösning på bilderna och ladda upp igen.

Tektor

Citat från: Pehr skrivet 26 april 2016 kl. 12:37
Jag tycker den ser bra ut, men det dyker upp lite konstigheter här och där (lampor där de inte ska vara t ex).
TEsta att ha samma upplösning på bilderna och ladda upp igen.

Algoritmerna bygger nog inte på att sätta dit saker på rätt plats, utan att överföra manéret.
Alltså att ge valfritt innehåll stil från en bild med ett helt annat innehåll. Så om algoritmen tycker att det är rätt plats för en ljuskägla så trycker den dit en ljuskägla. Till exempel i ansiktet på basisten. Och det är även därför det är fullt med ljuskäglor där jag har min sandfärgade bakgrund - ljusa ytor i stilbilden är ljuskäglor i rök. :)

Man kan till exempel också se att högtalarna har fått sitt manér från publiken.

Men frågan är vad som skulle hända om jag gjorde min publik mörkare och satte ljuspunkter där jag har strålkastare. Men då skulle jag nästan lika gärna kunna göra hela alltet i Photoshop.

AndersI

Du kan ju göra ett prov där stilbilden inte har några ljuspunkter...

Tektor

#37
Citat från: AndersI skrivet 26 april 2016 kl. 15:37
Du kan ju göra ett prov där stilbilden inte har några ljuspunkter...

Problemet är att det tar fem dagar för varje bild att bli klar, så det inbjuder inte till så mycket lek :)
Vi får se - jag kanske ger mig på det nån gång.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.