Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: KallEl75 skrivet 14 februari 2017 kl. 20:51
Citat från: Anders67 skrivet 13 februari 2017 kl. 18:58
Citat från: Memmla skrivet 13 februari 2017 kl. 18:17
Jättesvårt att rösta ju, vill se alla irl :D

På tal om det.

Jag vill gärna se så många av dessa live i Linköping. Ni som har tänkt att ta med dessa skicka mig ett PM eller skriv upp er här i tråden (förutom att ni anmäler ert bygge också) så koordinerar jag med event ansvariga.

Betyder detta att alla dessa bidrag som dyker upp i Linköping kommer vara placerade på ett och samma ställe så man inte riskerar att missa dem?

Det är min förhoppning, men jag vet att ett bygge har en annan plats planerad och ett annat bygge som förmodligen inte kommer att vara på plats. Låt oss hoppas på det bästa.

KallEl75

Man kan inte få allt, ju fler desto bättre dock! :)

Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 februari 2017 kl. 08:28
Jag kan ju ha fel, men om jag får tänka fritt: Skulle inte vissa kunna uppfatta det som en sorts dopning, att lägga upp nya bilder, med nya bitar (?), efter att tävlingen stängts för nya bidrag men innan omröstningen avslutats?

Det är inte doping, en grundläggande tanke i denna tävling var att dela med sig av byggprocessen och att dela bilder. Så har man fler bilder så kan man posta detta i respektive MOC tråd.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Anders67 skrivet 02 mars 2017 kl. 07:01
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 28 februari 2017 kl. 08:28
Jag kan ju ha fel, men om jag får tänka fritt: Skulle inte vissa kunna uppfatta det som en sorts dopning, att lägga upp nya bilder, med nya bitar (?), efter att tävlingen stängts för nya bidrag men innan omröstningen avslutats?

Det är inte doping, en grundläggande tanke i denna tävling var att dela med sig av byggprocessen och att dela bilder. Så har man fler bilder så kan man posta detta i respektive MOC tråd.
Jo, att dela med sig av byggprocessen förstår jag. Det är att man lägger till bitar och lägger upp nya bilder efter deadline som jag tycker kan vara tveksamt. Vad är deadline till för om det är ok att fortsätta efter att den passerats?

Jag deltar inte i tävlingen, så det är inte för egen vinning jag ifrågasätter. Kanske vore det dock bra att till kommande tävlingar förtydliga vad deadline innebär?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Jag tänker personligen inte "sluta bygga" på ett bygge bara för att jag skickat in det till en tävling. Känns kontraproduktivt för den här föreningen med ett ev. byggstopp i och med tävlingar.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 02 mars 2017 kl. 09:18
Jag tänker personligen inte "sluta bygga" på ett bygge bara för att jag skickat in det till en tävling. Känns kontraproduktivt för den här föreningen med ett ev. byggstopp i och med tävlingar.
Jag kanske är ensam om att tycka att deadline betyder att bygget är klart och "fruset" till tävlingen är avgjord. Du får bygga vidare bäst du vill, utan att lägga upp nya bilder som kan påverka tävlingen.

En idrottsliknelse: Alla längdhoppare har hoppat sina sex hopp, men Nisse, som låg sist, har just fått ett par nya skor och hoppar ett extra hopp, längre än alla andra.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Emma

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 mars 2017 kl. 12:05
Citat från: byStfn skrivet 02 mars 2017 kl. 09:18
Jag tänker personligen inte "sluta bygga" på ett bygge bara för att jag skickat in det till en tävling. Känns kontraproduktivt för den här föreningen med ett ev. byggstopp i och med tävlingar.
Jag kanske är ensam om att tycka att deadline betyder att bygget är klart och "fruset" till tävlingen är avgjord. Du får bygga vidare bäst du vill, utan att lägga upp nya bilder som kan påverka tävlingen.

En idrottsliknelse: Alla längdhoppare har hoppat sina sex hopp, men Nisse, som låg sist, har just fått ett par nya skor och hoppar ett extra hopp, längre än alla andra.

Jag håller med Nybohov. Ska vi ha tävlingar bör deadline vara just deadline, så att säga. Självklart kan och får man bygga vidare på sina kreationer, men det som bedöms i tävlingen måste ändå vara det som själva tävlingsbidraget består av. Vad som sker efter målgång får hållas utanför tävlingen.

Peter S

Det är ju ändå så otroooligt mycket som kan påverka resultatet. Jag hoppas ni inser att detta inte är strikt rättvis bedömning ändå. Eller att vi alla hoppas att vi kan vara sakligt bedömande i våra omdömen. Några exempel på saker som kan påverka utgången om vi inte klarar detta:
- Att posta tidigt i tävlingen för att bli mer exponerad.
- Att få kommentarer i tråden som hissar eller dissar.
- Att bli uppmärksammad av externa sök(robotar?).
- Alla typer av publiceringar och omskrivningar.
- Att se resultatet av omröstningen

Egentligen är det bara AFOL vs AFOL som klarar av att vara helt unbiased (eller åtminstone nästan: Man kan få ledtrådar av vem som byggt vad om man känner igen detaljer i fotot, eller om man följt köpesannonseringen mm, vilket kan påverka ens åsikt).

Inser att jag inte kommer vinna i år heller, men för egen del kommer jag att rösta på det jag själv gillar. Har förresten röstat i den här tävlingen redan, så uppdateringar i enskilda byggen påverkar inte. I röstningstråden presenteras de alternativ man kan rösta på.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 02 mars 2017 kl. 13:58
Det är ju ändå så otroooligt mycket som kan påverka resultatet. Jag hoppas ni inser att detta inte är strikt rättvis bedömning ändå. Eller att vi alla hoppas att vi kan vara sakligt bedömande i våra omdömen. Några exempel på saker som kan påverka utgången om vi inte klarar detta:
- Att posta tidigt i tävlingen för att bli mer exponerad.
- Att få kommentarer i tråden som hissar eller dissar.
- Att bli uppmärksammad av externa sök(robotar?).
- Alla typer av publiceringar och omskrivningar.
- Att se resultatet av omröstningen

Egentligen är det bara AFOL vs AFOL som klarar av att vara helt unbiased (eller åtminstone nästan: Man kan få ledtrådar av vem som byggt vad om man känner igen detaljer i fotot, eller om man följt köpesannonseringen mm, vilket kan påverka ens åsikt).

Inser att jag inte kommer vinna i år heller, men för egen del kommer jag att rösta på det jag själv gillar. Har förresten röstat i den här tävlingen redan, så uppdateringar i enskilda byggen påverkar inte. I röstningstråden presenteras de alternativ man kan rösta på.
Inget är någonsin rättvist. Jag undrar, och har inte fått svar på, vad ett slutdatum betyder om man ändå får fortsätta att bygga.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 mars 2017 kl. 14:47
Inget är någonsin rättvist. Jag undrar, och har inte fått svar på, vad ett slutdatum betyder om man ändå får fortsätta att bygga.

Självklart får man väl fortsätta bygga på sin egen MOC? Den lever ju vidare trots att tävlingen är över.

Jag tycker att din fråga kan ha olika svar beroende på tävlingen. I fallet med Swebricks Mästerbyggare har vi de här reglerna.

Citat- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 5e Februari 2017.
Jepp, alltså innan deadline ska man ta 5 bilder på sitt bygge och posta det i tävlingstråden.

Det har Wineyard gjort: http://www.swebrick.se/index.php?topic=10070.msg220177#msg220177

Citat- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.

Det har Wineyard också gjort. I en forumtråd för vi följa bygget. Från de första skisserna fram till slutet. Detta är dock inte bara en "tävlingstråd" utan även den tråd som tillhör Wineyards MOC. Självklart ska han få lägga upp nya bättre bilder på sitt bygge i den tråden om han vill.

Bilderna i tävlingstråden och i omröstningstråden är inte ändrade. Det är fortfarande exakt samma som innan deadline.

De nya bilderna har inget med tävlingen att göra. Det är bara nya bilder. Jag tycker din liknelse med längdhopparen är helt felaktig eftersom, som sagt, bilderna inte är med i tävlingen.

Tycker du att det hade varit okej om Wineyard bara hade lagt upp de nya bilderna på Flickr, men inte på Swebrick? Eller tycker du att han skulle ha väntat till efter att tävlingen var slut?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

#205
Mycket olika åsikter om detta och det är OK

Varje tävling har sina regler ibland lite hårdare och ibland lite lösare regler.
Denna specifika tävling hade en lite "lösare" hållning och att posta bilder efter deadlinen var kanske inte super specat - och jag hoppas att detta nu är tydligt, att det är OK.

Deadline är alltid bra även för kreativiteten och deadlinen sattes för att vi ska hinna utse vinnarna innan utställningen i Linköping för att "locka" besökare till utställning med att se på mästervinnaren och alla bidragen.

Slutligen - jag tror alla vill se bilder på våra byggen - det inspirerar och lockar nya byggare till oss och vår hobby, tävlingar är bara lite socker på tillvaron.
Vi alla vet att priserna inte i närheten täcker kostnaden för bitarna i dessa byggen eller ersättning för tiden att slutföra dessa i tid. De är ett litet tack från LEGO som är vår sponsor (priserna kommer inte från medlemspengar utan från stöd från CEE teamet hos LEGO).

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 mars 2017 kl. 12:05
En idrottsliknelse: Alla längdhoppare har hoppat sina sex hopp, men Nisse, som låg sist, har just fått ett par nya skor och hoppar ett extra hopp, längre än alla andra.
Jag ser deadline som den tidpunkt då tävlingstråden låses. Vi ska rösta på det som är publicerat där. För liknelsens skull tolkar jag det litegrann som att Nisse råkade göra ett världsrekordhopp efter att OS-grenen är avslutad, men innan avslutningsceremonin har varit. Den räknas inte i tävlingen.

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 11 februari 2017 kl. 10:09
Dags för omröstning i mästerbyggartävlingen.

Häftiga vinster står på spel till vinnarna.
Till er som röstar väg in följande, hur man har delat med sig av byggprocessen och hur slutresultatet blev.

Rösta här

Ni har 3 röster var och resultatet kommer att avslöjas den 4 mars, 2017


                       

Bara två dagar kvar - några röster till?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 02 mars 2017 kl. 15:15
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 mars 2017 kl. 14:47
Inget är någonsin rättvist. Jag undrar, och har inte fått svar på, vad ett slutdatum betyder om man ändå får fortsätta att bygga.

Självklart får man väl fortsätta bygga på sin egen MOC? Den lever ju vidare trots att tävlingen är över.

Jag tycker att din fråga kan ha olika svar beroende på tävlingen. I fallet med Swebricks Mästerbyggare har vi de här reglerna.

Citat- Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 5e Februari 2017.
Jepp, alltså innan deadline ska man ta 5 bilder på sitt bygge och posta det i tävlingstråden.

Det har Wineyard gjort: http://www.swebrick.se/index.php?topic=10070.msg220177#msg220177

Citat- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.

Det har Wineyard också gjort. I en forumtråd för vi följa bygget. Från de första skisserna fram till slutet. Detta är dock inte bara en "tävlingstråd" utan även den tråd som tillhör Wineyards MOC. Självklart ska han få lägga upp nya bättre bilder på sitt bygge i den tråden om han vill.

Bilderna i tävlingstråden och i omröstningstråden är inte ändrade. Det är fortfarande exakt samma som innan deadline.

De nya bilderna har inget med tävlingen att göra. Det är bara nya bilder. Jag tycker din liknelse med längdhopparen är helt felaktig eftersom, som sagt, bilderna inte är med i tävlingen.

Tycker du att det hade varit okej om Wineyard bara hade lagt upp de nya bilderna på Flickr, men inte på Swebrick? Eller tycker du att han skulle ha väntat till efter att tävlingen var slut?
Jag tycker att det är ointressant i vilken tråd bilderna har postats, de kan ändå påverka hur man röstar. Hade det stått i reglerna att man får fortsätta att bygga och lägga upp nya bilder hade jag inte reagerat. Jag verkar ha tolkat begreppet deadline snävare än de flesta andra.

Och ja, jag tycker att Wineyard skulle ha avstått från att posta nya bilder.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 mars 2017 kl. 14:47
Inget är någonsin rättvist. Jag undrar, och har inte fått svar på, vad ett slutdatum betyder om man ändå får fortsätta att bygga.
Slutdatumet i denna tävling var att få in 5 bilder på själva tävlingsbidraget, det finns bidrag som inte lyckades med detta och dessa har jag inte med i röstningstråden och i röstningstråden finns de 5 bilderna för respektive bidrag.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.