Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag hade på något sätt fått för mig att Swebrick skulle stå får vägarna runt husen. Har för mig at det stod i tävlingstråden i början, men hittar det inte nu. Jag har själv inga moduverse-vägar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Joacim

Precis som oOger sa jag tänkte som dig... har inte så det räcker runt hela...


Emma

Oavsett om vi har vägar eller inte, vore det inte kul att ställa ut alla bidrag i tävlingen i Halmstad? Med en skylt framför som förklarar förutsättningarna för tävlingen. Bidragen borde ju ändå kunna stå fristående utan vägar.

Budskapet blir typ: Detta är en del av allt som händer i föreningen och på forumet. Tävlingarna håller så här hög nivå! Och trots att vi tävlar mot varandra så hjälper vi varandra. Vi sporrar och inspirerar varandra till att bli bättre byggare.

Och borde vi inte kunna skrapa ihop vägmoduler om vi hjälps åt? Kanske räcker det till att ha en sträcka på en sida, en lång gata framför alla bidrag?

Anders67

Citat från: Emma skrivet 15 januari 2017 kl. 08:57
Oavsett om vi har vägar eller inte, vore det inte kul att ställa ut alla bidrag i tävlingen i Halmstad? Med en skylt framför som förklarar förutsättningarna för tävlingen. Bidragen borde ju ändå kunna stå fristående utan vägar.

Budskapet blir typ: Detta är en del av allt som händer i föreningen och på forumet. Tävlingarna håller så här hög nivå! Och trots att vi tävlar mot varandra så hjälper vi varandra. Vi sporrar och inspirerar varandra till att bli bättre byggare.

Och borde vi inte kunna skrapa ihop vägmoduler om vi hjälps åt? Kanske räcker det till att ha en sträcka på en sida, en lång gata framför alla bidrag?

Håller med och det var detta jag menade till att varje byggare anmäler detta enskilt - så att varje bygge får en egen skylt och får bestämma vad som ska stå på skylten.

Men absolut så ska jag be Eventteamet att planera för era byggen så att de kan stå tillsammans. Jag hade även tänkt att besökarna skulle få rösta också och då underlättare det med gemensam display.

Jag vill inte tvinga er till detta men givetvis så var det min ursprungliga tanke och tävlingen är även till för de som inte kan ta sig till Linköping och ställa ut.


Emma

#141
Tävlingsbidrag:

Namn: Kvarteret med träfasader.
Antal bitar: (mellan tummen och pekfingret) 8000
Byggtid: 80 timmar

Story
Ett kvarter bestående av tre trähus. Det mörkröda är äldst. Tan-huset är från 70-talet. Inspirerad av de två trähusen bestämmer sig hyresvärden att låta uppföra ett tredje, modernare, trähus. Ett vitt hus byggt för tio år sedan.

Här lever ett antal familjer. Barn, ungdomar, arbetande föräldrar, pensionärer och deras djur.

Inspiration
Efter att jag har promenerat mycket i bostadsområdet där jag bor ville jag försöka bygga några träkåkar liknande de som finns här. Jag har spanat in fasader, dörrar, fönster, tak och olika mer eller mindre lättbyggda vinklar.

Tekniker
Jag har använt olika tekniker till de tre olika husen.

Det röda består i huvudsak av massonrybrickens baksida, snottad så att den står på högkant.

Huset i tan består av snottade plates klädda med "dubbelcheeze-slopes" för att få en liggande träfasad.

Det vita huset består av snottade 1x6-tiles med en halv plates mellanrum.

Utmaningen har varit att bygga stabilt utan att göra avkall på fasadens utseende.


Bild 1:
Överblicksbild med det vita huset i förgrunden.


image2 by emma farm, on Flickr


Bild 2:
Överblicksbild med tanhuset i förgrunden.


image1 (1) by emma farm, on Flickr


Bild 3:
Närbild. Två mammor på väg till kontoret för ännu en arbetsdag. Tonåringen har precis stigit upp och står på förstukvisten och njuter av morgonsolen. Kolla särskilt in de snottade dörrarna i dk orange.


IMG_0393%5b1%5d by emma farm, on Flickr


Bild 4:
Närbild. Mormor och morfar är ute och tömmer brevlådan. Kanske har det kommit någon bricklink-order? Notera mattan som hänger på vädring i bakgrunden.


IMG_0451%5b1%5d by emma farm, on Flickr


Bild 5:
Närbild. En leverans på väg in. Måste vara månadens Blocks som såklart delas ut till alla. Barnen leker i sandlådan och katter och hundar rör sig fritt i grannskapet. Här syns stupröret också.


IMG_0425%5b1%5d by emma farm, on Flickr


Kolla gärna in min mästerbyggetråd (http://www.swebrick.se/index.php?topic=10772.0) och min flickr (https://www.flickr.com/photos/135015461@N04/)

robinnilsson403

Jag är tjuv påhittig och snor lånar Emmas format helt!  ;D

Tävlingsbidrag:

Namn: Londonkvarter
Antal bitar: 5000 (uppskattat)
Byggtid: 40 timmar om man inte räknar med all tid på bricklink.


Inspiration
Det vita huset är inspirerat av ett område i London som heter Pimlico, där jag och sambon bodde på ett hotell i våras. Långa gator fylldes med hus som var i princip identiska, men med små variationer här och där.
De övriga husen är baserade på några vi gick förbi mellan Primrose Hill och Camden Lock Market. I det beigea var det mycket riktigt en pub.

Tekniker
Det främsta problemet jag jobbat med har varit pubens rundade hörn. Jag är inte så van att snotta, men efter ett antal försök i LDD lyckades jag få till en rund form jag var nöjd med. I övrigt har andra bekymmersområden varit att få taken stabila.

Bild 1:
En vanlig sak som varierades i Pimlico var färgen på dörrarna.


Bild 2:
De färggranna husen fick små balkonger, där de boende kan vila upp sig från gatornas liv.


Bild 3:
Det lokala vattenhålet, puben! Ett självklart ställe att umgås, och att kanske träffa någon ny.


Bild 4:
Men som på många platser i London har allt krutet lagts på en vacker fasad, och sidorna är kala.


Bild 5:
Och tittar man in mellan husen kan det bli obehagliga syner...


Min mästerbyggartråd hittas här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=10365.0
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

Så stora och snygga byggen ni har fått ihop båda två! Bravo! (hoppas jag blir klar innan deadline)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Full Plate

Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.

Får jag fråga vad som är standard policy angående att klippa till LEGO trådar, snören, flex tubes och liknande? Räknas detta som modifiering? Har en stor hög väldigt långa reddish brown flex tubes från trädtävlingen, men svårt att använda dem utan att kapa till dem. Har också en hel del LEGO snören av längd 50cm som jag tycker skulle vara mycket mer användbara i lite kortare längder.

byStfn

Citat från: Full Plate skrivet 16 januari 2017 kl. 14:10
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.

Får jag fråga vad som är standard policy angående att klippa till LEGO trådar, snören, flex tubes och liknande? Räknas detta som modifiering? Har en stor hög väldigt långa reddish brown flex tubes från trädtävlingen, men svårt att använda dem utan att kapa till dem. Har också en hel del LEGO snören av längd 50cm som jag tycker skulle vara mycket mer användbara i lite kortare längder.

Jag kan vara ute och cykla här, men visst klipper Lego sina egna trådar och flex tubes? Håll dig till befintliga längder så går det säkert bra!

Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 16 januari 2017 kl. 14:10
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.

Får jag fråga vad som är standard policy angående att klippa till LEGO trådar, snören, flex tubes och liknande? Räknas detta som modifiering? Har en stor hög väldigt långa reddish brown flex tubes från trädtävlingen, men svårt att använda dem utan att kapa till dem. Har också en hel del LEGO snören av längd 50cm som jag tycker skulle vara mycket mer användbara i lite kortare längder.

Nej det är inte OK att göra tubes eller snören kortare, utan använd de bitar och längder som LEGO har tillverkat.
Det finns tillfällen (tror att de gör det i ett architektset) där en tube ska kortas av med en kniv - en sådan bit är OK att använda, men inte den bit som blir över. (Detta är en tävlingsregel som finns där för att begränsa och samtidigt utmana kreativiteten)

Full Plate

Citat från: Anders67 skrivet 16 januari 2017 kl. 14:43
Citat från: Full Plate skrivet 16 januari 2017 kl. 14:10
Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2016 kl. 09:42
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.

Får jag fråga vad som är standard policy angående att klippa till LEGO trådar, snören, flex tubes och liknande? Räknas detta som modifiering? Har en stor hög väldigt långa reddish brown flex tubes från trädtävlingen, men svårt att använda dem utan att kapa till dem. Har också en hel del LEGO snören av längd 50cm som jag tycker skulle vara mycket mer användbara i lite kortare längder.

Nej det är inte OK att göra tubes eller snören kortare, utan använd de bitar och längder som LEGO har tillverkat.
Det finns tillfällen (tror att de gör det i ett architektset) där en tube ska kortas av med en kniv - en sådan bit är OK att använda, men inte den bit som blir över. (Detta är en tävlingsregel som finns där för att begränsa och samtidigt utmana kreativiteten)

Tack för tydligt svar! Då vet jag vad som gäller :)

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 15 januari 2017 kl. 12:20
Men absolut så ska jag be Eventteamet att planera för era byggen så att de kan stå tillsammans. Jag hade även tänkt att besökarna skulle få rösta också och då underlättare det med gemensam display.

Ska jag tolka detta som att om man har ett tävlingsbidrag så behöver man inte anmäla det till Linköping?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 12 januari 2017 kl. 20:23
Citat från: robinnilsson403 skrivet 12 januari 2017 kl. 15:16
Hur anmäler man sedan byggena till Linköping? Enskillt eller som Cb?

Ta det enskilt, jag är rädd för att vi inte kommer att ha tillräckligt med vägmoduler att genomföra en komplett CB.

Jag har i alla fall inte det till min modul, tyvär.

Anmält varje bygge enskilt så slipper jag hålla ordning på vilka som kommer och vad som ska stå på skylten, OK!?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.