Årets Mästarbyggare 2016 - deadline 2017-02-05

Startat av Anders67, 17 april 2016 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep


Perhed

En fråga måste kvarteret vara i minifig storlek eller går det bra att delta med ett kvarter i mindre storlek?
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

Anders67

Citat från: Perhed skrivet 30 november 2016 kl. 11:35
En fråga måste kvarteret vara i minifig storlek eller går det bra att delta med ett kvarter i mindre storlek?

Jag förstår att det kanske inte är solklart.
Tanken är att det ska vara i samma skala som vanliga "modulhus" eller CC hus standarden (CC som i cafe corner).
Så ja, minifig skala är tanken.

Perhed

#123
Citat från: Anders67 skrivet 30 november 2016 kl. 14:56
Citat från: Perhed skrivet 30 november 2016 kl. 11:35
En fråga måste kvarteret vara i minifig storlek eller går det bra att delta med ett kvarter i mindre storlek?

Jag förstår att det kanske inte är solklart.
Tanken är att det ska vara i samma skala som vanliga "modulhus" eller CC hus standarden (CC som i cafe corner).
Så ja, minifig skala är tanken.

Misstänkte det eftersom det stod i reglerna att de skulle passa till moduversevägar, men tänkte det var lika bra att fråga  :). Har ett kvarter i mikroskala som jag byggt utan denna tävling i åtanke. Postar den som en moc istället.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

drdoddo

Nu är jag ju ordentligt sen på bollen till denna tävling då det dykt upp så mycket andra roliga tävlingar senaste året. Men då jag börjat bygga på ett steampunk "kvarter" (2 smala hus så kvarter kanske är synd att säga...) som en startpunkt för ett ev framtida CB, undrar jag om man kunde slänga in sitt namn i tävlingen om man lyckas få ihop ytterligare 1 moduverse innan deadline? Är det ok att posta färdiga bilder på en del av bygget (kan kalla det etapp 1) som en del av WIP-tråden som jag ju faktiskt startat, även om de 5 slutbilderna naturligtvis blir de som gäller för tävlingen.
Återigen, högst oklart om jag lyckas få ihop detta i tid men vad jag förstod så var ju deadline i början av feb. Kanske kvalar in i rookie-kategorin åtminstone då jag tror att jag blev betalande medlem för typ 1 år sedan (kan man se det någonstans?). Må väl gott folk :)

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 19 december 2016 kl. 20:27
Nu är jag ju ordentligt sen på bollen till denna tävling då det dykt upp så mycket andra roliga tävlingar senaste året. Men då jag börjat bygga på ett steampunk "kvarter" (2 smala hus så kvarter kanske är synd att säga...) som en startpunkt för ett ev framtida CB, undrar jag om man kunde slänga in sitt namn i tävlingen om man lyckas få ihop ytterligare 1 moduverse innan deadline? Är det ok att posta färdiga bilder på en del av bygget (kan kalla det etapp 1) som en del av WIP-tråden som jag ju faktiskt startat, även om de 5 slutbilderna naturligtvis blir de som gäller för tävlingen.
Återigen, högst oklart om jag lyckas få ihop detta i tid men vad jag förstod så var ju deadline i början av feb. Kanske kvalar in i rookie-kategorin åtminstone då jag tror att jag blev betalande medlem för typ 1 år sedan (kan man se det någonstans?). Må väl gott folk :)
Det är ok att gå med nu, hjälp mig med länk till din wip tråd

drdoddo

Citat från: Anders67 skrivet 20 december 2016 kl. 00:18
Citat från: drdoddo skrivet 19 december 2016 kl. 20:27
Nu är jag ju ordentligt sen på bollen till denna tävling då det dykt upp så mycket andra roliga tävlingar senaste året. Men då jag börjat bygga på ett steampunk "kvarter" (2 smala hus så kvarter kanske är synd att säga...) som en startpunkt för ett ev framtida CB, undrar jag om man kunde slänga in sitt namn i tävlingen om man lyckas få ihop ytterligare 1 moduverse innan deadline? Är det ok att posta färdiga bilder på en del av bygget (kan kalla det etapp 1) som en del av WIP-tråden som jag ju faktiskt startat, även om de 5 slutbilderna naturligtvis blir de som gäller för tävlingen.
Återigen, högst oklart om jag lyckas få ihop detta i tid men vad jag förstod så var ju deadline i början av feb. Kanske kvalar in i rookie-kategorin åtminstone då jag tror att jag blev betalande medlem för typ 1 år sedan (kan man se det någonstans?). Må väl gott folk :)
Det är ok att gå med nu, hjälp mig med länk till din wip tråd
Funkar detta? http://www.swebrick.se/index.php?topic=10904.0

Anders67


Emma

Hur ska jag framföra mitt slutgiltiga tävlingsbidrag?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Emma skrivet 03 januari 2017 kl. 17:36
Hur ska jag framföra mitt slutgiltiga tävlingsbidrag?
Som pantomim skulle jag tycka vore intressant.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Anders67

Citat från: Emma skrivet 03 januari 2017 kl. 17:36
Hur ska jag framföra mitt slutgiltiga tävlingsbidrag?

Bidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 fredagen den 3a Februari 2017.

Jag ska ändra reglerna för foton, de kan vara större, men jag rekommenderar att man använder sig av flickr och där kan man ju ladda upp högupplösta bilder som sedan kan delas med BB code.

dalle

#131
Här kommer mitt bidrag för 2016 års mästarbyggartävling:

D.E. KLOSS DEPARTMENT STORE

Den mest kända av stadens varuhus är Kloss, som i snart hundra år stått för kommers och kvalitet. Byggnaden som är uppförd i klassisk stil med drag av art deco och upptar ett helt kvarter. Den har två huvudentréer dels mot huvudgatan, dels mot torget på motsatta sidan. Den har också två entréer på sidogatorna. Ovan entrén på huvudgatan tronar en stor staty av handelns gudinna och ovan henne ett stort krön med varuhusets namn. Det dominerande inslaget mot torget är det centrala tornet med det ornamenterande krönet.
Varuhuset har öppna plan byggt kring den centrala ljusgården. På entréplan finns som sig bör en parfymavdelning och ett kafé. Mellanplanet har en avdelning för mode och på andra sidan ljusgården finns sport, husgeråd och leksaksavdelningen. Översta plan är tillägnad maten, med en saluhall och den välrenommerade Kloss matsal.
Torget där kaféet har en uteservering är en omtyckt samlingsplats i staden. Platsen domineras av två stora gamla lönnar. Här finns sedan länge en tidningskiosk i ena hörnet.
Grundaren av varuhuset var den från utlandet inflyttade köpmannen David Egbert Kloss. Han hade i sin ungdom arbetat på ett par kända ledande varuhus i de största metropolerna. När han kom till staden så grundade han ett handelshus med målet att bygga ett modernt varuhus. Efter ett decennium stod så hans stora varuhus klart för öppnande och har sedan dess varit stadens ledande och mest exklusiva.


Vad gäller minifigsen i och kring varuhuset så är de flesta vanliga bofasta och några turister, men det finns även några verkliga karaktärer. Två av mina sigfigs står och diskuterar på ena kortsidan om resultatet av den senaste renoveringen av varuhuset. Det sitter två TLG-profiler och fikar. Den ena äter en kaka med han funderar över sitt nya jobb. Det finns även en lokal legoprofil som är för ung för att vara med i Swebrick. Samt att jag kände mig tvungen att sätta in en känd figur på taket. Det blev Läderlapp... förlåt Batman, som snart kommer avbryta en kriminell handling.

Inspirationen till detta bygge har jag hämtat från främst ett varuhus i London, men även äldre varuhus i Tyskland och Amerika. Byggtekniskt blir byggnaden likt en stålstommebyggnad. Det är delarna i vitt och tan som är stommen. Fönsterpartierna hänger i fasaden. Våningsplanen ligger löst i fack inne i byggnaden för att kunna lyftas ut. Ett av planen är dock lite trixit att få ur. Taket är också självbärande och ligger i en ram på fasaden. Vet inte om jag uppfunnit så mycket nytt vad gäller byggteknik. Det är rätt svårt att komma på helt nya sätt. Men träden är lite egna, även om jag inte vill säga att det är något revolutionerande med dem. Hur många bitar vet jag inte, men uppemot 8 000 kan det nog vara. Sen vill jag tacka shiftaltcmd för de tryckta tilsen till den manuella disken i saluhallen.



D.E. Kloss department store main entrance by Daniel Eggens, on Flickr
Huvudentrén

D.E. Kloss department store from the square side. by Daniel Eggens, on Flickr
Torget med varuhusets torn och andra huvudentré

D.E. Kloss department store by Daniel Eggens, on Flickr
Sidoentrén samt uteserveringen

D.E. Kloss department store by Daniel Eggens, on Flickr
Sidoentrén

D.E. Kloss department store square entrance. by Daniel Eggens, on Flickr
Torget


robinnilsson403

Hur anmäler man sedan byggena till Linköping? Enskillt eller som Cb?
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Anders67

Citat från: robinnilsson403 skrivet 12 januari 2017 kl. 15:16
Hur anmäler man sedan byggena till Linköping? Enskillt eller som Cb?

Ta det enskilt, jag är rädd för att vi inte kommer att ha tillräckligt med vägmoduler att genomföra en komplett CB.

Jag har i alla fall inte det till min modul, tyvär.

Ozp

#134
Några kanske passar i cb stad. Skriv isåfall upp dig i listan i den tråden

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.