Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Självklossporträtt

Startat av andreaseldh, 08 april 2018 kl. 23:35

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

I väntan på att jag köper , vilket borde ske senast på lördag, laddade jag ner Stud.io i hopp om att klossa ett självporträtt i förväg. Tyvärr fanns inte glasögonen med, så min näsa får vara naken tills vidare. Förresten finns varken Dark Tan, Blue eller Olive Green heller i setet...

andreaseldh

#1
Eller är jag mig ännu mer lik med denna frisyr?

eon

Andra alternativet är bättre för att den har studs utåt på håret. Är kalufsen minimal så blir det väl tunt att ha en slät yta.

Sen en allmän kommentar; Jag förstår inte varför öronen ska vändas på det sättet enligt Lego och byggarna. Mina öron står i alla fall ut mest baktill, och jag är övertygad om att jag inte är unik i det avseendet.

o0ger

Alternativ två funkar bättre tycker jag. Jag har också funderat på olika självporträtt men det är inte så lätt :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Citat från: eon skrivet 09 april 2018 kl. 07:52
Sen en allmän kommentar; Jag förstår inte varför öronen ska vändas på det sättet enligt Lego och byggarna. Mina öron står i alla fall ut mest baktill, och jag är övertygad om att jag inte är unik i det avseendet.

Har inte heller förstått det.
När Sambon (Invalida) bygger Brickheadz så vänder hon på öronen :) Annars håller hon sig skapligt anatomiskt rätt :)

Myko

Jag gillar hur öronen sitter som standard, det ger ett icke aerodynamiskt intryck som jag tycker huvuden ska ha. :)

eon

Citat från: Myko skrivet 09 april 2018 kl. 10:52
Jag gillar hur öronen sitter som standard, det ger ett icke aerodynamiskt intryck som jag tycker huvuden ska ha. :)

Så du tycker att människors huvuden felskapta?

Myko

Fel och fel, bara inte så aerodynamiska! :)

andreaseldh

Tack för alla kommentarer! Det lutar definitivt åt version 2, när jag väl får bitarna.

Öronen är en intressant detalj, som visar att det ibland kan vara bra att ta ett steg bort från det anatomiskt korrekta helt enkelt för att det ger en starkare signal till hjärnan. På ett liknande sätt fungerar färgvalen i Mikropolis: svart=asfalt, mörkgrå=berg, ljusgrå=betong. Det är inte nödvändigtvis de korrekta färgerna, men signalerar starkare till hjärnan.

AndersI

Det är som när man ritar "pixel art" - det som på nära håll ser totalt rörigt ut

kan bli ganska bra när man zoomar ut

andreaseldh

Varför har inte dessa figurer knopp på huvudet?

Peter S

Aaaaargh! Runda bitar! Bryter mot allt vad kubiskt är.

Skafte

Citat från: andreaseldh skrivet 13 april 2018 kl. 21:52
Varför har inte dessa figurer knopp på huvudet?

Därför att de inte är förstorade versioner av minifigurer? De har inte klohänder eller hål på baksidan av benen heller...  :)

andreaseldh

Citat från: Skafte skrivet 14 april 2018 kl. 07:58
... De har inte klohänder ...

Inte? 11476

Nu när jag har byggt i dom färger som finns i asken, upptäcker jag att jag har lagt till en kroppsdel som inte verkar ingå i standarden.


P4140511 by Andreas Eldh, on Flickr


P4140512 by Andreas Eldh, on Flickr

Vilken kroppsdel?

crowwlime_


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.