Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Kalmar slott (i minifigskala)

Startat av Hannamalia, 10 maj 2023 kl. 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Tunnan

Citat från: Hannamalia skrivet 08 december 2023 kl. 16:09Klurar också på hur jag ska bygga dessa härliga portaler, vilket är jättekul. Det finns fem såna här, en på utsidan och fyra på inre borggården. Alla är lite olika.
Utgå från 92947? 

Joyride

Citat från: Hannamalia skrivet 08 december 2023 kl. 15:59Åh, nej! Har utgått från en lite väl grov ritning och inte räknat så noga när jag byggt. (Tillräckligt noga när jag uppskattat bitåtgång tror jag). När jag börjar på väggar på huskropp 2 (går motsols) och torn 2 upptäcker jag fel på längd på vägg i huskropp 1 och att torn 1 nog är lite för stort. Verkar som jag jobbat lite för mycket som de ursprungliga arkitekterna till slottet. ;)

Har plockat fram och förstorat ritningen för att mer noggrant räkna på hur många studs långt och brett det ska vara. Tror jag ska försöka bygga alla basplattor och märka ut grunden på dem, så jag ser att det går ihop på totalen först nu, innan jag bygger vidare. Så i helgen blir det väl lite justeringar och ombyggnation. Men så är det väl alltid när man bygger. Jag brukar bli nöjd nånstans vid 3e - 5e versionen (samma när jag stickar). Men då varar ju det roliga bara desto längre.

Alltid lite jobbigt när en tänkt att något ska funka och svettigt innan det märks att det går på något annat sätt. Men som du skriver, häri ligger ju samtidigt tjusningen.
Instagram: joyride_bricks

Hannamalia

Citat från: Tunnan skrivet 08 december 2023 kl. 16:48Utgå från 92947?
Tack! Ja precis vad jag tänkt. Köpte först valvbågar för en öppning på 8 studs, men tror det blir för stort. Ska testa med öppning på 6 studs istället. 

Provbyggt lite. Denna är tänkt till ett av valven på inre borggården. Klurigt med utskjutet på en halv stud och att få in det i väggen. Ja, det är väl sånt som är din specialitet 00ger.

Hannamalia

Å helgens resultat blev samma som förra helgen typ. Byggt om torn nr 1. Ser mer rätt ut nu när det blev lite smalare. Passade också på att justera lite annat.


Hannamalia

Nu kommer lite interörbilder, som utlovat. Väggarna byggs en brick tjocka, utom den grå grunden längst ner, som är två brick tjock.

Bygger sedan några stöd 1-2 brick tjocka, till varje vägg, på insidan, för att få det lite stabilare. Dessa fästes i väggen på några ställen. Fönsterna byggs igen (kommer ett fönsterinlägg sen nån gång), så att det inte går att se igenom dem. Därför kan insidan se ut hur som helst. Så stöden byggs i alla möjliga färger som jag har eller som går att köpa billigast begagnat. Det sparar lite på de dyrare finbitarna.

Eftersom man inte ska kunna se insidan är det ingen idé att bygga något golv mellan våningarna, vilket annars hade bidragit till stabilitet. Bygger istället några balkar mellan väggarna. Detta fick dem också att hålla rätt avstånd, vilket jag upptäckte faktiskt behövdes. Annars var det lätt att väggen fick en bricks lutning inåt eller utåt. 

Även tornen har fått stöd inuti. Stöden i mitten tänker jag sen ska byggas upp så att de kan ge stöd åt taket.

Hannamalia

Det där var två av de typ tre väggar med 90 graders vinkel i hörnen och som därmed kan sättas rakt ner och  fästas i bottenplattans studs.

Vi hatar numera Kalmar slotts arkitekter och skulle vilja ge dem en vinkelhake i julklapp. Det är inte gula borgen här inte, mer nya gråa borgen upphöjt till två ungefär. Men en legobyggare vill ju så klart ha utmaningar.

Några väggar har kunnat fästas vid stöd med "hinges". Andra har jag fått använda plate round 1x2 till. 

Hannamalia

Wedgeplatesen i grönt kom också till användning. Väggen får vila på slät platta med wedgar och tiles. Hade först tänkt försöka fästa i stud på några punkter med jumpers, men gav upp det. Räcker med stöden på insidan för att hålla väggen på plats och ger större utrymme att justera så att hörnen passar ihop nåt sånär.

byStfn

Ser superfint ut! Blir inspirerad att bygga stort 2024!

Joyride

Häftigt att se hur det växer fram. Gula borgen är ju sååå 1980, de här slottsarkitekterna är lite mer i tiden!
Instagram: joyride_bricks

Silence101

Zooma in på google maps. De hade INTE vinkelhake eller rätskiva när dom byggde det där slottet.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Hannamalia

Julledigheten har inneburit en hel del byggtid. Började med att fixa mig en något bättre ritning. Den del jag började bygga gjorde jag 48 stud lång. Baserat på att fönsterna är 4 stud breda fick jag fram en hyfsad minifigskala. Så i datorn har jag förstorat bilden så att den del jag byggde först motsvarar 48 millimeter. Då blir en mm på ritningen en stud. 

Har sedan med hjälp av långa plates skapat måttstockar och mätt upp längden på väggar och hur många studs skevning (grader på hörnen) det ska vara). Gjorde också en måttstock för att säkra rundningen på tornen. 

Har nu byggt basplattorna och påbörjat yttervägg på alla huskroppar inkl tornen, utom tre. 

Har bara anpassat platta och vägg utifrån huskroppen närmast till höger eller vänster om. Ska bli spännande när vi snart kan sätta upp hela för att se att det går jämt upp på slutet (vilket jag inte räknar med). 

Hannamalia

Bilden på ritningen kom inte med.

Hannamalia

#43
Runda torn kan man ju bygga på lite olika sätt. Ett sätt är med bricks 1x2 varvat med bricks round 1x1, som det (mest) vita är byggt till höger. Detta är byggt med "fulbitar" för att det kommer att gömmas bakom en anslutande vägg. Tyckte det var lättare att bygga klart hela "90-graderstårtbiten" fram till det att jag har en bra fästpunkt, än att få till en fästpunkt i basplattan tidigare.

Jag har istället valt att använda bricks 1x2 med log profile som jag bara använt kortsidan på istället för den runda 1x1 bricksen. Till vänster byggt i medium nougat. Lite slösaktigt kanske, men jag tycker det blev snyggare med ett slätare intryck.

De nedre 5 varven är bara en brick hög för att få till stabiliteten i grunden. Sedan har jag gått över till två bricks av samma sort på varandra, vilket jag tyckte blev snyggast och hållbarast. Har testat med 3, 4 och 5 bitar av samma sort på höjd också.

Hannamalia

Citat från: byStfn skrivet 31 december 2023 kl. 10:45Ser superfint ut! Blir inspirerad att bygga stort 2024!
Ja, det är så roligt att bygga stort! 😀

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.