Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Fungerande Bowlingmaskin (10år långt projekt)

Startat av TCAS, 02 oktober 2022 kl. 12:59

Föregående ämne - Nästa ämne

mrlind

Blir helt golvad av videon. Vilket avancerat bygge och projekt. Respekt.
Have a great build day!
Instagram Flickr

dalle

Citat från: Gideon skrivet 02 oktober 2022 kl. 18:01Otroligt imponerande bygge! Får man se det live på nån utställning...?

Citat från: lindyhep skrivet 02 oktober 2022 kl. 16:35Tänk om Skaerbaek fritidscenters bowling hade fungerat lika bra. Eller vad säger ni @Memmla, @Peter.Rohr och @Klas Almqvist ?
Ett annat år kanske Swebrick-mästerskapet ska avgöras på en sån här maskin istället? :D
Det mästerskapet hade nog Jocke(TCAS)sopat hem. Han är grym på riktig bowling också!  :)

TCAS

Tack så mycket allihop! Jodå, någon utställning ska den nog kunna vara med på, men vill fixa lite till så att den blir så robust som man kan förvänta sig. :)

Angående hur käglorna vänds rätt @andreaseldh så är det egentligen bara att vikten i den tjockare delen av käglan är högre än i "huvudet" och käglan vill då naturligt falla med botten först. Jag har även byggt käglorna med en extra 3l stav på insidan för att öka vikten lite ytterligare. Denna mekanism är 99% felfri och jag har endast se det gå snett några enstaka gånger sedan jag byggde just denna lösning.

Haha såklart måste vi avgöra en tävling på den någon gång! Men jag kanske får spela med kastanjer för att det ska bli rättvist?  :P
TCAS Pinsetter - finished!.jpg
Tack än en gång, i sinom tid kommer även en video som förklarar lite mer av hur den funkar i detalj  :D


MrUzagi

Så oerhört läckert. :o

Jag drömde om att bygga en egen bowlingbana i miniatyr när jag var liten, fast det blev aldrig något av det, och inte i Lego. Så det är extra roligt att se någon förverkliga det tusen gånger bättre än 10-åriga jag ens kunnat drömma om. :)

ckk

Väldigt imponerande! Kul med blicken tillbaka i videon på framstegen år för år också. Vore riktigt kul att se i verkligheten!

Gideon

Citat från: dalle skrivet 02 oktober 2022 kl. 19:42
Citat från: Gideon skrivet 02 oktober 2022 kl. 18:01Ett annat år kanske Swebrick-mästerskapet ska avgöras på en sån här maskin istället? :D
Det mästerskapet hade nog Jocke(TCAS)sopat hem. Han är grym på riktig bowling också!  :)
@TCAS Dags att åka till Skaerbaek nästa år då? :D

Studley Heinsbergen

Haha, wow, vilken grej! Otroligt imponerande, både tekniken och sisun i att färdigställa!

Boathill


o0ger

Min hjärna kan nästan inte ta in hur coolt detta bygge är. Och så snyggt också. Älskar golvet på banan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

byStfn

Så fantastiskt! Och så härligt att det äntligen är klart!

Memmla


bileam

Otroligt bygge! Både snyggt och helt fantastisk funktion!

danielbrrssn


mossarp

Citat från: andreaseldh skrivet 02 oktober 2022 kl. 14:11Cirka en minut in i videon visas hur käglorna kommer upp i hissen åt olika håll. Enbart genom att falla ur hissen vänds dom rätt. Hur går detta till?
Puttar inte de gråa double slope som sitter i bakkant till käglornas grövre del så att de förflyttar sig framåt? Sen verkar ju det sitta någon annan typ av vit slope för att vända runt dem. Curved kanske?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.