Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Rymdskeppsteknologi

Startat av Kuiper, 12 juni 2014 kl. 22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Kuiper

Jag funderar på om jag ska ge mig in i detta, men innan beslut så undrar jag vissa saker kring vilken rymdskeppsteknologi som finns.

Om jag har förstått allt rätt så är det underljushastighet som gäller. För att komma fram snabbare måste portaler användas. Hur är det med konstgjord gravitation? Finns sådan eller måste rotation användas för att få någon typ av konstgjord gravitation på skepp och rymdstationer? Om konstgjord gravitation finns så borde även antigravitation finnas (tänk Wipeout).

EpsilonEta

konstgjord gravitation finns av rent praktiska skäl. Antagligen finns någon form av antigravitation för att lätt ta sig från en planet. Det finns också något sätt att färdas i storleksordningen ljusfart utan att förbruka löjliga mängder energi men exakta detaljer är inte bestämt. Därför har inget lagts på wikin än.
Eftersom detta huvudsakligen ska vara kul tycker jag att man ska få designa rymdskepp "som man tycker de ska se ut". De största skeppen som diskuterats har varit ca 3 km långa så inga dödsstjärnor tack.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Vi kan simulera gravitation i rymdstationer och rymdskepp med "gravity plating"
Vi kan simulera "negativ" gravitation som gör att man kan få saker att lyfta osv. Dock inte hur högt som helst.

Även riktad manipulation av gravitationen borde vara möjlig. Alltså exempelvis vapen som kan "knuffas" eller "dra till sig". Traktorstråle, kraftfält osv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

nikerl

Kan man använda exempelvis en astromech som navigations enhet/droid.

o0ger

Så här tycker jag. Detta är inte Star Wars. Tanken är att vi ska försöka vidga våra vyer. Astromech är ganska ikoniska för just Star Wars. Självklart finns det robotar som kan meka med ditt rymdskepp. De flesta har nog minst en. Men måste den se ut som en astromech? Kan du inte försöka bygga nåt eget?

Du kan också kan en robot som hjälper dig att nivigera om du vill. Det är upp till dig.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Man kan ju använda "huvudet"/kupolen som en navigations enhet på kontrollpanelen i bryggan men inte hela roboten. 
Absolut inga droider "dockade" bakom piloten med huvudet uppstickande bakom hytten.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

AndersI

Hörnu,  hur mycket regler behövs det egentligen? Kan man inte bygga som man vill, så får omröstningar avgöra, inte bara ett fåtal högröstade...

Anders67

Citat från: AndersI skrivet 15 juni 2014 kl. 16:30
Hörnu,  hur mycket regler behövs det egentligen? Kan man inte bygga som man vill, så får omröstningar avgöra, inte bara ett fåtal högröstade...

De där i samfundet vill alltid bestämma och ha en massa regler, jag tror att vi i de fria kolonierna kommer hitta vår väg!

o0ger

Det är viktigt att ingen känner sig rädd eller osäker på vad de "får" bygga. Vi göra detta för att det är kul och för att vi vill utvecklas som byggare. Målet är att vi ska ha ett gemensamt tema som vi bygger runt med utmaningar, tävlingar osv. Målet är också att vi ska försöka skapa något eget. Självklart inspireras vi alla av olika saker när vi bygger. Det är svårt att bygga science-fiction (eller fantasy, eller vad som helst) utan att stjäla idéer från lite här och där.

Vi vill inte att det ska kännas som att det sitter någon på toppen och bestämmer hur alla ska göra. Vi uttrycker bara våra åsikter. Men som AndersI säger så är det viktigt att alla känner att man får bygga som man vill. Man FÅR bygga astromechs om man nu jättegärna vill det. Men jag anser ändå att det skulle vara roligare (och mer utmanade för Kuiper) att inte använda en astromech, utan försöka komma på nåt eget. (eftersom Kiuper nu frågade om just den detaljen)

Dock anser jag att vissa regler behövs för att en sån här grej ska fungera. Känner ni er er hämmade av några av reglerna/premisserna vi har satt upp för Bortom Sol så får ni gärna ta upp det för diskussion.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 15 juni 2014 kl. 17:18
Citat från: AndersI skrivet 15 juni 2014 kl. 16:30
Hörnu,  hur mycket regler behövs det egentligen? Kan man inte bygga som man vill, så får omröstningar avgöra, inte bara ett fåtal högröstade...

De där i samfundet vill alltid bestämma och ha en massa regler, jag tror att vi i de fria kolonierna kommer hitta vår väg!

Mitt försök till satir, men som o0ger skriver så kan regler hjälpa till att skapa struktur, köper ni skepp från Atlas så levereras de med den senaste embeddade tekniken med 32 oberoende AI'n som gör skeppet i princip 'odödligt'!

Magnus den store

Eftersom min karaktär sysslar med organiserad brottslighet behöver jag utrusta mitt rymdskepp med vapen. En sjö rymdrövare som inte bemästrar en bredsida är inte äkta sjö rymdbjörn. Vilken typ av vapen finns? Är det laser som gäller eller gamla hederliga projektiler?

Vad finns det för dockningsteknik? Är tractor beams för mycket science fiction? Det är egentligen bara något som är rimligt att använda på korta avstånd. Kanske inte som i Star Wars där fartyg sugs in på flera hundra meters avstånd. Pirater hamnar ibland i situationer då andra fartyg behöver bordas. Tampar känns lite föråldrat även om det också kan fungera med nån form av raket.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

#11
Citat från: Magnus den store skrivet 11 augusti 2014 kl. 23:43
Eftersom min karaktär sysslar med organiserad brottslighet behöver jag utrusta mitt rymdskepp med vapen. En sjö rymdrövare som inte bemästrar en bredsida är inte äkta sjö rymdbjörn. Vilken typ av vapen finns? Är det laser som gäller eller gamla hederliga projektiler?

Vad finns det för dockningsteknik? Är tractor beams för mycket science fiction? Det är egentligen bara något som är rimligt att använda på korta avstånd. Kanske inte som i Star Wars där fartyg sugs in på flera hundra meters avstånd. Pirater hamnar ibland i situationer då andra fartyg behöver bordas. Tampar känns lite föråldrat även om det också kan fungera med nån form av raket.
När det gäller vapen tycker jag definitivt att allt som möjliggörs av känd fysik borde vara rimligt. T ex borde ju laser (kontinuerlig stråle eller korta blixtar med mycket hög energi) vara rimligt så länge det finns en tillräckligt stark energikälla att mata lasern med.
Projektilvapen såsom missiler, kanoner, "railguns" etc är väl också rimligt, dvs både rent kinetiska projektiler och explosiva sådana (inkl kärnladdningar i sällsynta fall). Projektiler har ju i princip obegränsad räckvidd i rymden, men tar såklart lång tid på sig att nå målet (och då är lätta att undvika om de inte är styrbara missiler) och har även nackdelen att de kan stoppas av andra projektiler/förstöras med laser. Men en rejäl bredsida med många samtidiga projektiler avfyrad på kort avstånd är nog svår att stoppa och ger nog god verkan på fienden! Kärnvapenbestyckade missiler är ett stort hot för oskyddade mål, men knappast ett större hot för skepp utrustade med defensiva vapen om inte dessa t ex störs ut, luras/mättas med skenmål eller undviks genom någon form av svårupptäckta missiler (typ "stealth" med mycket liten radar-/lidarsignatur). Jag skulle också kunna tänka mig att visst skydd mot laser skulle kunna uppnås genom speglar, även om laser med tillräckligt hög energi nog skulle förstöra en sådan spegel till slut eftersom även om typ 95% av energin kan reflekteras så skulle spegeln till slut bli för varm och förstöras (tar man detta ännu längre så kan man såklart prata om högeffektiva och kylda speglar, eventuellt t o m i vissa fall riktbara sådana för att kunna reflektera laser tillbaka på angriparen, men då börjar det vara ovanligare och dyrare teknik).

Så med bakgrund i detta kan tänka mig att ett riktigt välrustat örlogsskepp både skulle ha laserbatterier för bekämpning av mål på långa avstånd, missiler (inkl några kärnladdningar) samt kanoner/railguns för närstrid. Utöver detta bör defensiva vapen finnas, t ex lättriktade laserbatterier eller projektilvapen med hög eldhastighet som kan förstöra inkommande missiler. Kritiska punkter på skeppet kanske också till viss del är skyddade med speglar.

Hur mycket av detta som ett piratskepp kan tänkas ha låter jag vara osagt för närvarande.

Har man bemästrat konstgjord gravitation (hur är det med detta i Bortom Sol?) så bör kanske sådan kunna användas för att dra till sig föremål/skepp, men kraften avtar nog snabbt med avståndet (med kvadraten på avståndet tycker jag). Kablar med harpuner eller andra fastsättningsanordningar bör ju (oavsett eventuella mer exotiska tekniker) kunna användas för att koppla fast sig vid ett annat skepp på korta avstånd.

Andra tankar/idéer? Någon fler grundläggande vapenteknologi som bör finnas? Hur är det med sköldar?

EpsilonEta

Dessa här är stora frågor som inte bara berör pirater utan alla krigsskepp.
Som vanligt är detta mina tankar och vi kan diskutera innan något bestäms.

Energi vs Projektil vapen
Min karaktär använder projektilvapen för att hennes pappa gillar klassiska vapen och höga smällar, (och jag gillar Mass Effekt och Starcraft).
Eftersom vi alla har olika uppfattning om hur rymdkrig "ska" vara är det nog bäst att köra med båda. Kanske har de olika för/nackdelar, t.ex. skulle energivapen kunna bränna igenom armor men försvagas av (energi)sköldar/fält medan projektiler går igenom sköldar men försvagas av armor.

Vapenplacering
Vapen som placeras på sidan av skeppen blir inte lika starka som de som läggs längsmed skeppet men dessa är svårare att sikta med eftersom skeppet måste vridas. Frågan är om sidovapnen är starka nog att skada ett skepp av liknande storlek. Vill vi ha lite längre strider borde inte sidovapen vara dödliga fören flera minuters stridande sida vid sida.

Dockning/bordning
När jag läste om ditt piratskepp på ca 1000 m tänkte jag mig ett moderskepp som fungerade som bas för mindre rövarskepp (dina grupper). Mindre skepp skulle kunna landa på ett större och skära hål för att borda. Jag tror det blir svårt för ett så stort skepp att angripa skepp i Epsilon Indi eftersom det bevakas hårt och ett stort skepp har svårare att komma/sticka snabbt. I system där stora polis/militärskepp är långt borta kan ett stort skepp komma upp bredvid ett skepp. Om dina vapen eller mindre skepp slår ut motorerna behövs inga tractor beams eller kablar. Kanske kan man ha någon form av "magnetstråle" som drar med en viss kraft, längre avstånd och starkare motorer gör det möjligt att komma låss. Möter man ett skepp i hög fart kan man inte bara stanna dem, man bara ändrar deras kurs lite. 
En parentes: "flera hundra meter" är riktigt lite för ett skepp på 1000 m och på detta avstånd skulle jag tillåta tractor beams. I Star Wars drar dödsstjärnan in Milenium falcon på troligen några miljoner meter (hyfsad storleksskilnad men ändå)
Hur stora skepp tänkte du anfalla och hur stort lastutrymme har du? Jag tänker mig ett slagskepp som anfaller ett containerfartyg, då skulle det vara lättare att borda med några små skepp och ta över det än att lasta om. Vill man anfalla en lyxkryssare är det också lättare att borda med en liten trupp och råna alla för att sedan åka tillbaka till moderskeppet.
Om man färdas där det finns pirater har man antagligen vapen men det är inte troligt att fraktskepp skulle vara bestyckade som militärskepp?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Lews

#13
Citat från: EpsilonEta skrivet 12 augusti 2014 kl. 00:53
Om man färdas där det finns pirater har man antagligen vapen men det är inte troligt att fraktskepp skulle vara bestyckade som militärskepp?

Precis min tanke också, stora vapen tar plats från lastutrymmet och på ett fraktskepp vill man gärna ha så mycket yta som möjligt för last.
Jag har t.ex. valt att bara ha ett antal railguns (typ denna storlek) på mitt stora handelsskepp istället för kanoner och sedan ett par fighters eller två i hangarutrymmet som komplement. Skeppet kan försvara sig mot fighters och mindre skepp men knappast mot så stora skepp som Magnus Praedos.

Gideon

#14
Citat från: EpsilonEta skrivet 12 augusti 2014 kl. 00:53
Energi vs Projektil vapen
[...]
Eftersom vi alla har olika uppfattning om hur rymdkrig "ska" vara är det nog bäst att köra med båda. Kanske har de olika för/nackdelar, t.ex. skulle energivapen kunna bränna igenom armor men försvagas av (energi)sköldar/fält medan projektiler går igenom sköldar men försvagas av armor.
Tycker om denna tanke att olika slags vapen är bra på olika saker. Anser som jag skrev ovan också att projektilvapen/missiler ska kunna förstöras "i flykten", vilket ju knappast ens är science fiction. Detta kräver dock såklart sina egna sofistikerade sensorer och riktsystem, samt troligtvis specialiserade vapen som är lätta och snabba att rikta rätt. Varje system kan bara täcka en viss vinkel så de flesta skepp som inte är utrustade med många såna system har därmed "blinda" vinklar som man kan utnyttja för att få igenom projektiler om man vet vad man håller på med.

Citat från: EpsilonEta skrivet 12 augusti 2014 kl. 00:53
Vapenplacering
Vapen som placeras på sidan av skeppen blir inte lika starka som de som läggs längsmed skeppet men dessa är svårare att sikta med eftersom skeppet måste vridas. Frågan är om sidovapnen är starka nog att skada ett skepp av liknande storlek. Vill vi ha lite längre strider borde inte sidovapen vara dödliga fören flera minuters stridande sida vid sida.
Vapens placering borde väl främst avgöra var/hur dessa kan riktas tycker jag. Man kan t ex tänka sig att starka lasrar/stora railguns etc måste vara fast monterade pga sin storlek (om de inte sitter i stora kanontorn på de allra största skeppen) och därmed är svåra att rikta.
Dock är det nog troligt att vapen som placeras på skeppets sidor är av mer "mängdkaraktär", dvs mindre vapen som är lätta att rikta för att t ex kunna bekämpa mindre skepp eller eventuellt också inkommande missiler. Det hindrar dock inte att en bredsida av såna vapen riktat mot ett annat stort skepp ger mer än bara lite hack i färgen på pansaret när elden läggs samman :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.