Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Rymdskeppsteknologi

Startat av Kuiper, 12 juni 2014 kl. 22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Håller med om energi- vs projektilvapen samt vapenplacering. Det är ju också så att jag inte gärna vill förstöra andra fartyg. De är trots allt en inkomstkälla. Därför är det också passande med svagare vapen på sidorna, och starkare längs med kölen. Jag har tänkt mig ett moderskepp som har möjligheten att skicka över mindre färjor för bordning, men dagens moderna pirater utanför Afrikas horn är inte lika roligt. Jag har piratfilmer i bakhuvudet och då ska mitt skepp kunna gå upp jämsides med nästan likvärdiga skepp, men där fraktfartyget ger upp av bara åsynen.

Jag vill jämföra tractor beams med tamparna till dagens sjöburna fartyg kombinerat med bogserbåtar. Nånting som främst används när man lägger till vid kaj. Så för ett fartyg av min kaliber känns 200 m rimligt. Räckvidden bör vara kort i förhållande till fartyget och stå för finliret. Det är orimligt att tro att en tractor beam ska kunna stoppa andra fartyg som kör motorerna på full fräs. Möjligen om det är stor skillnad på fartygen men allt är relativt. Magnetstråle är för mig en form av tractor beam. Dödsstjärnorna har stor räckvidd men de är också extrema supervapen som jag inte gärna vill ställas mot eller ens ha något likvärdigt med i spelet.

Hur stora skepp som jag kan tänkas anfalla vet jag inte än, men jag antar allt från 100 m till fartyg lite mindre än mitt. Jag har inte ens byggt mitt fartyg än. Jag har bara börjat skissa lite. Sen utgår jag ifrån att Samfundet kommer jaga mig med gigantiska kryssare men dessa vill jag ju inte gärna slåss mot. Bättre fly än illa fäkta.

Jag tror inte vi är på samma plan vad gäller Epsilon Indi. Det låter som att hela Epsilon Indi är som Essingeleden. Jag utgick ifrån att det är så stort att det även kommer finnas ödsligare farleder som E10 till Gällivare. Bör jag byta system?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Cakeman

Citat från: Gideon skrivet 12 augusti 2014 kl. 00:41
Jag skulle också kunna tänka mig att visst skydd mot laser skulle kunna uppnås genom speglar

I gamla spelet Traveller användes "sandcasters" mot laser, man kastade helt sonika ut massa partiklar omkring skeppet som kommer att minska den inkommande energin genom att de reflekterar och bryter upp strålen. Inte lika underhållskrävande som spegelytor på skeppen, flexiblare (man kan lägga ut moln och skydda andra skepp) men overksamt mot projektilvapen och missiler/torpeder.

Jag gillar tanken på att strid på längre avstånd i rymden först sker med missiler/torpeder innan man är på ett avstånd som tillåter direkteld, men det är ju absolut inget som utesluter något annat.

AndersI

En portal måste ju också kunna betraktas som ett vapen - skicka portalen på ett skepp, så försvinner det 'någonstans'.

Om kriget gjorde att bevakningen på (vissa av) portalerna försvann är det inte helt orimligt att någon enstaka välförsedd (ekonomi och utrustning) pirat har skaffat sig en sådan...

EpsilonEta

Citat från: Magnus den store skrivet 12 augusti 2014 kl. 02:26
Magnetstråle är för mig en form av tractor beam.
Jag ville bara testa ett svenskt namn som även låter mer realistiskt än "greppa tag och kan inte komma låss stråle"

Citat
Jag tror inte vi är på samma plan vad gäller Epsilon Indi. Det låter som att hela Epsilon Indi är som Essingeleden. Jag utgick ifrån att det är så stort att det även kommer finnas ödsligare farleder som E10 till Gällivare. Bör jag byta system?
Epsilon Indi är den största knutpunkten och därför kryllar det av pirater. Det är också det hårdaste bevakade i samfundet efter Sirius. Det är fortfarande enorma avstånd (utom just vid portarna där det blir kö) men ett km-långt skepp skulle ha svårt att hinna ikapp och fly från normalstora skepp.
De flesta pirater använder små skepp och "hit and run" innan vaktstyrkor hinner fram. Jag skulle rekommendera att du stannar kvar men gör ditt huvudskepp ca 100 till 500 m med riktigt starka motorer. Du kan fortfarande anfalla fraktskepp på 1000 m eftersom dessa främst har vapen mot skepp i storleken 0 till 50m (kanske upp till 100 m). Du kan även slås mot/hålla bort ett "normalsort" militärskepp. Det är också lättare att komma ikapp/jaga mindre skepp om ditt eget skepp är ganska litet. Se skeppsklasser på wikin.
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Skeppsklasser_%28Bortom_Sol%29
Sedan kan ju skeppet åka någon annan stans ibland när det passar men det blir svårt att åka genom portalerna med "piratflag". Är nog bäst att förklä skeppet lite när man ska igenom om det är känt hur det ser ut.
Att "förklä" skeppet kan göras genom att docka med ett "skal" som förändrar både formen och värmesignaturen. Skalet kan sedan lämnas i systemet man befinner sig i tills man ska byta igen.
Tanka gör man antingen med "förklädnaden" eller genom att skälla från stora skepp när man ändå rånar dem på last.

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Magnus den store

Jag kan förstå att masströghetsmomentet ökar för ett stor skepp, att accelerationen försämras, att det blir svårare att manövrera, men jag förstår inte varför det inte kan vara lika snabbt eller snabbare än ett fraktfartyg.
Dessutom är mitt fartyg olastat medan ett fraktfartyg som är av intresse, rimligen är fullastad. Det är till min fördel. Om jag sett ett byte på väldigt långt håll har jag förhoppningsvis redan hög fart innan mitt byte upptäcker mig eller förstår min avsikt.

Hit and run-taktiken kan säkert vara en bra taktik där Samfundets flotta är som tätast, men i en avlägsen del av Epsilon Indi borde inte tiden vara ett problem för mig. Vad är den längsta svarstid Samfundets flotta har? Hur snabbt hinner Samfundet mobilisera en styrka som kan bekämpa ett piratskepp på 1000 m, oavsett var i Epsilon Indi angreppet sker? Jag har utgått ifrån att rymden är ganska ödslig förutom runt portaler och planeter.

Jag har svårt att se Magnus Praedo i en Cruiser. Magnus är latin och betyder den store. Då duger det inte med något puttenuttigt. Juggernaut känns bra. Jag får helt enkelt ha större motorer.

Hur jag ska göra med portalerna vet jag inte än. Det blir ett senare problem.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Jag har inga problem att tänka mig piratskepp i storleksordningen 1 km, då de största fraktskeppen säkert är betydligt större ändå. Jag misstänker att Magnus Praedos skepp är ett fd civilt skepp som tagits över och beväpnats (ev också fått kraftigare motorer?).
Samfundets flotta kan inte vara överallt på en gång, så även om de kan färdas nära ljushastigheten tar det nog ofta timmar eller dagar att nå utsatta skepp. Om det sker i interstellär rymd är det t o m månader/år man får tänka sig.
Den stora skillnaden på ett tungt lastat eller lätt skepp är för övrigt nog framför allt manöverbarheten. I nära ljusets hastighet blir det mycket energikrävande att ändra riktning/hastighet och undvika genskjutande pirater? Å andra sidan talar det väl till piraternas nackdel när de ska komma undan med en tung last? ;)

Magnus den store

Jo, visst är lasten till min nackdel när jag flyr, men jag tänker mig att samfundet är en ganska stor organisation, med lång beslutskedja. Om en befälhavare begär förstärkning för att ta sig an en Juggernaut tar det säkert en dag innan det tas ett beslut, ytterligare några dygn innan Samfundet är redo att ta upp jakten, och på det ytterligare några dygn innan Samfundet är på plats vid startpunkten. Under den tiden har det pågått en katt och råtta lek mellan mig och bytet. Även om den pågått i två, tre dygn har jag gott om tid på mig att lasta om godset och fly.

Därefter kan Samfundet leta efter mig bäst de vill. Även en Juggernaut är en fjärt i rymden.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Det fraktskepp som flyger utan eskort i okontrollerad rymd får skylla sig själv.

Nämnde jag att jag, Jetsune Dorje, kan bistå med dylika tjänster?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

#23
Jag ger mig i denna diskussion, hur samfundet vill sköta stora piratskepp är deras problem.
Jag gjorde en sammanfattning av vapnen. Efter att alla har hunnit sagt sitt och eventuella justeringar kan det läggas till wikin.

Huvudvapen (main gun)
Dessa går längsmed skeppet och är kapabel att skada större skepp, det är däremot begränsade att skuta framåt.
Detta gäller för både energi- och projektilvapen för alla klasser. (tänk på X-wing och snowspeeder som båda har vapen nästan lika långa som skeppet)
Alla militära klasser från fighter till juggernaut utrustas med dessa. Undantag är carrierskepp som behöver utrymmet till fighters. Civila skepp har aldrig mainguns eftersom de tar mycket plats och energi samt inte finns någon poäng att slåss mot större skepp.

Sidovapen
Dessa motsvarar manguns från mindre klasser monterade antingen på kanontorn eller inuti skrovet, riktade utåt. De kan skada skepp av motsvarande storlek och används främst på Cruisers och större.
Civila skepp har ibland kanontorn från en eller två klasser mindre än motsvarande militära skepp. Ex. ett fraktskepp av Cruiser III klass kan ha några kanontorn som motsvarar en militärisk Cruiser I.

Skyddsvapen
Dessa är uteslutande av energityp. Allt från light craft och uppåt kan utrustas och de är nästan lika för små som stora skepp. Skillnaden är att större skepp har många fler. Det är helt enkelt mer flexibelt med flera små än några stora.
Detta är det vanligaste vapnet att utrusta civila skepp med, fast millitära har alltid fler för motsvarande klass.

Missiler
Långsammare än projektiler men gör mer skada, skydsvapen bör prioritera dessa. Det är också svårare att ducka dem, bara fighters klarar det.

Övriga idéer

Minor
används kanske främst av pirater och fungerar som missiler fast de ligger i dvala, nerkylda till rymdens temperatur och väntar på mål. När de är visst nära startar motorerna och de flyger mot skeppen. Beroende på trigeravstånd och beredskapen på målskeppet hinner man skuta ner dem eller inte.

 
Portaler
Beroende på hur de fungerar skulle de kunna användas i krig men mör tillfället är de på tok för dyra för att detta skulle vara möjligt.

"Domes"
Energivapen med stor kärna och korta "mynningar" reflektorer     starka ock (långsamt) riktningsbara   istället för kanontorn   svagare versioner kan användas som skyddsvapen  kanske finns hybrider som klarar båda rollerna
Det sticker upp små kupoler ur skrovet

Styrda projektiler
Kanske kan man sätta någon liten motor på ett vanligt skott för att skruva tillräckligt för att de inte ska gå att ducka.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Myko

Citat från: Magnus den store skrivet 12 augusti 2014 kl. 15:53
Jo, visst är lasten till min nackdel när jag flyr, men jag tänker mig att samfundet är en ganska stor organisation, med lång beslutskedja. Om en befälhavare begär förstärkning för att ta sig an en Juggernaut tar det säkert en dag innan det tas ett beslut, ytterligare några dygn innan Samfundet är redo att ta upp jakten, och på det ytterligare några dygn innan Samfundet är på plats vid startpunkten. Under den tiden har det pågått en katt och råtta lek mellan mig och bytet. Även om den pågått i två, tre dygn har jag gott om tid på mig att lasta om godset och fly.

Därefter kan Samfundet leta efter mig bäst de vill. Även en Juggernaut är en fjärt i rymden.

Samfundet vill understryka att vi inte har några som helst problem med rymdpirater. Som registrerat i Samfundets databas är statistiken tydlig: 100% infångande och bestraffande av rymdpirater.

Magnus den store

Tänkte använda kupoler som radomer (radar). Kör på Minifig, Utensil Crystal Ball Globe 2 x 2 x 2 i lbg.

Skyddsvapen bör även kunna kallas för luftvärn eller rymdvärn.

Förstår inte riktigt skillnaden på missiler och styrda projektiler.

Magnus Praedo tackar Masao Yko för statistiken. Den är 100% korrekt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 14 augusti 2014 kl. 00:21
Tänkte använda kupoler som radomer (radar). Kör på Minifig, Utensil Crystal Ball Globe 2 x 2 x 2 i lbg.

Skyddsvapen bör även kunna kallas för luftvärn eller rymdvärn.

Förstår inte riktigt skillnaden på missiler och styrda projektiler.
Radomer för radar behöver inte vara genomskinliga, däremot behöver såklart lidar som arbetar med laser i eller nära spektrumet för synligt ljus ha genomskinliga kupoler som denna.

Kärt barn har många namn, en bra term för rent defensiva vapen mot missiler är "närförsvar". ("Luftvärn"/"rymdvärn" får mig mer att tänka på vapen som är avsedda mot små/medelstora jakt-/attackfarkoster)

Antar att skillnaden mellan missiler och styrda vapen som avses här handlar om att missiler skjuts iväg av egen kraft medan styrbara projektiler skjuts iväg med någon form av kanon?

EpsilonEta

Citat från: Magnus den store skrivet 14 augusti 2014 kl. 00:21
Förstår inte riktigt skillnaden på missiler och styrda projektiler.
Missiler är större och har spränglandning. Projektiler är bara en "klump".
"styrda projektiler" var bara en extra ide bland andra "övriga idéer". Jag tänkte mig en slags hybrid. Allt ifrån liten motor på ett "vanligt skott" till att avfyra en missil ur en kanon.

En annan tanke:
Nu beror de ju på teknologin men om missiler kan nå farter högre än kanonskotten känns det ganska omodernt med kanoner. I och för sig är missiler dyrare och tar mer plats.
Kanske finns det riktigt starka "railguns" eller så krävs "warp core" eller liknande för att uppnå den acceleration skepp har och missiler skulle bli för dyra att utrusta med dessa. Det är då bättre att avfyra missiler från fighters på nära avstånd (och döda vinklar) för att undvika att de skutts ner.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Magnus den store

Då förstår jag. Med alla olika typer av vapen som behövs för att komplettera varandra har jag snart inte plats för något lastutrymme. Jag har börjat skissa på ett skepp så jag får se vad jag får plats med.

Citat från: Gideon skrivet 14 augusti 2014 kl. 12:27
Radomer för radar behöver inte vara genomskinliga,...
Har bara i light bluish gray så nåt annat blir det inte tal om.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

EpsilonEta

Citat från: Magnus den store skrivet 14 augusti 2014 kl. 17:39
Då förstår jag. Med alla olika typer av vapen som behövs för att komplettera varandra har jag snart inte plats för något lastutrymme. Jag har börjat skissa på ett skepp så jag får se vad jag får plats med.
"övriga ideer" var bara förslag, kanske inte kommer användas.
Jag tror inte ens militära skepp har alla varianter av vapen och ditt piratskepp behöver inga "mainguns" som tar lastutrymme (om du inte tänkte spränga rymdstationer). "sidovapen" kränkte du ju ha i alla fall och "försvarsvapen" behöver ju bara vara 4073 eller 58176 för ett stort skepp och kanske 4592c02 för större skala. Riktigt stora skepp eller liten skala kanske kan använda 4315 som vapen som sticker ut.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.