Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stjärnkarta

Startat av EpsilonEta, 03 juni 2014 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Är inte helt säker på att jag förstår upplägget men vill gärna vara med då det låter spännande. En planet som skulle passa mig i vanliga värden är ju så klart Den röda planeten Mars, men i denna värd så tar jag i alla fall bokstaven R om den är ledig och om jag får välja namn på min hemplanet så får det bli Khenti eller eftersom den inte tillhör Samfundet kanske bättre med Nya Khenti och självklart är detta en Röd planet men mer om detta senare om jag nu får detta godkänt.

Peter S

Har också haft funderingar på hur det här med kartan funkar. I praktiken kommer ju inte planeterna räcka till för alla nya medlemmar, men vi kanske inte ska stirra oss blinda på en befintlig karta? Det känns ju mer relevant med en karta för GoH, eftersom förflyttning sker på marken och det ger förutsättningar för skilda landskapstyper. I rymden kommer vi kunna förflytta oss hyfsat fritt och varje planet har sitt eget landskap.

Hur funkar det t.ex. om man hanterar varje planet inom ett solsystem som en egen "värld", där de som vill ha något eget kan bestämma över hela planeten? Att som nu boka ett solsystem gör ju att de tar slut snabbare.

Jag kan tänka mig ett scenario med en hel koloni "gröna vågare" för egen del och kan tänka mig att landa på P. Långt ut och isolerat, men med tillgång till en portal.

o0ger

Jag tror inte att meningen är att alla spelare ska ha en egen stjärna eller egen planet. Vi kommer behöva definiera detta tydligare. Just nu är det lite i uppstartsfas och vi försöker komma fram till vad som ska gälla tillsammans.

Men om man har en idé om hur ens karaktär ska utvecklas så kan vi diskutera det tillsammans och på så sätt hitta en lämplig planet, bas, rymdstation gör din karaktär att bo på. Det kommer nog klarna snart. Om man är sugen på att hänga på och man har en idé till en sigfig så kan man ju börja med den information man vet och så kan man fylla på med mer detaljer senare (som jag har gjort tex ;) )
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lews

Om jag har förstått det rätt så ska flera spelare kunna dela på en och samma planet och/eller solsystem men att den som valde först har lite mer bestämmanderätt över utformningen.

EpsilonEta

Eftersom rådet inte vill styra allt (eller varit upptagna med att hitta på utmaningar mm) får de första spelarna, "grundarna", vara med och bygga upp världen. Så länge ingen hittar på helt vansinniga planeter kommer de att tas med i spelet. (men hitta inte på en planet bara för att ni vill bo på något unikt ställe, andra kanske har mer nytta av dem)
Ingen spelare kommer kunna styra en hel planet och när det tar slut får nya spelare hitta på städer på befintliga planeter så länge det följer de grundförutsättningar planeten har (oavsett om rådet eller en spelare skrev dessa).
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

#35
Om man tänker sig något sånt här:
I solsystemet för P finns en liten planet med hög halt av kol och gott om mineraler och spårämnen. Förutsättning för liv fanns, förutom att syret var bundet. Strukturen på ytan är fint granulerad och lämpar sig för odling (företrädesvis i Tan. Planeten påminner om Bespin 99199pb02 på avstånd). Därför skickade man tidigt ut en sond med biomassa för terraforming. Eftersom planeten är så liten och gravitationen är så svag  blir det mycket speciella förhållanden där. Det mest uppenbara är att växter och djur blir lite större än normalt. Vi har experimenterat med multiplar av kromosomuppsättningar (diploider och tetraploider främst, men även fler) och funnit att det fungerar bra i vår miljö. De växer sig otroligt stora! Observera att det fortfarande är förbjudet att utföra experiment om detta på människor. Vi har trots det en stor artrikedom och tror på ett brett genetiskt urval, till skillnad från de klonade individerna som annars är vanligast.

Atmosfär finns, men luften är mycket tunn. Man kan klara sig utan syrgastuber, men man kan bara utföra måttligt arbete. Atmosfären skyddar hyfsat bra mot strålning och partiklar. Bara lägre former av liv klarar sig dock på egen hand ute i det fria. Den egentliga odlingen sker under tak.

När vårt skepp kom fram påbörjade vi en mycket långsam anläggning mot planeten för att inte rubba dess omloppsbana runt P. Skeppet har ju en betydande massa jämfört med planeten. Nu har jämvikt uppnåtts och de två har inlett sin dans. Under den här tiden har vi kunnat besöka planeten så mycket vi vill, eftersom vi har tillgång till snabba skyttlar. Och en fördel med den låga gravitationen är att skyttlarna inte kräver särskilt mycket energi för att lämna planeten. Men huvudsaklig bostadsort är fortfarande skeppet. Där finns alla moderna bekvämligheter och också den konstgjorda gravitation som vi behöver för att inte få fysiska besvär.

Den ursprungliga besättningen på skeppet kom tidigt överens om att klara av allt arbete med gemensamma ansträngningar. En kooperativ anda genomsyrar hela vår del av universum. Den sociala kontrollen är hög på skeppet av naturliga skäl när man lever så tätt inpå varandra. Det är kanske inte så roligt för alla och vi har tur som har en portal så nära. De som längtar efter ett annat slags liv kan hitta det i ett annat hörn av galaxen. Vi uppmanar t.o.m. våra tonåringar att ge sig ut i världen och se sig omkring (och för att blanda upp den genetiska poolen). De flesta återvänder dock.

Dessutom har andra fått upp ögonen för vårt alternativa liv och ansöker om att få bli medlemmar i vårt samhälle. Efter en prövoperiod brukar de flesta godkännas. Vi ser idag inga tecken på att vi blir ett föråldrat system som inte klarar återväxten.

Skulle det kunna funka?

EpsilonEta

Det jag reagerar mest på är:
Citat från: Peter S skrivet 11 juni 2014 kl. 11:50
När vårt skepp kom fram påbörjade vi en mycket långsam anläggning mot planeten för att inte rubba dess omloppsbana runt P. Skeppet har ju en betydande massa jämfört med planeten.
Hur liten är den här "planeten"? Månen är för liten för att ha en atmosfär.
Jag tycker ditt scenario låter mycket som Quarians från Mass Effect. Om du inte tänkte åka omkring med skeppet kan det ju lika gärna vara en stor rymdstation som håller till vid något asteroidbälte. Där kan de bedriva gruvdrift och föda upp genmanipulerad boskap antingen inne i stationen eller på inkapslade terraformerade stora asteroider.   
De första kolonisterna kanske upptäckte lovande asteroider med "hög halt av kol och gott om mineraler och spårämnen" och byggde upp en separat koloni på sidan om.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

krakfot

en dum fråga: är rymden tänkt att vara mer som i SiFi filmer som Star Wars eller mer som i verkligheten. Dvs skall man räkna med tynglöshet, gravitation, atmosfär mm och i vilken grad?

EpsilonEta

Personligen tycker jag att det ska vara "som på riktigt".
Däremot har vi ju redan etablerat att terraformering sker ohyggligt fort, artificiell gravitation finns i alla utom de allra minsta skeppen, man kan lyfta från en planet och flyga över ett solsystem utan att det drar särskilt mycket bränsle.  Jag kommer lägga upp sådant här i Wikin under teknologi.

Däremot tycker jag att man inte kan ha hangarer öppna mot rymden (som i SW, eller vill ni ha "energisköldar" för atmosfärstryck för att hangarerna ska se snyggare ut) och om det går hål får man utsug. (inte så starkt som i många filmer)
Ett asteroidbälte är inte "proppfullt" med sten (utan speciell anledning).
Som sagt är detta mina åsikter, vi får se hur det blir officiellt. När det är bestämt gör jag en wikisida om "hur Rymden fungerar i Bortom Sol"
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

mechamike

"Keep it realistic"

Inga rymdskepp så stora att de påverkar planeters gravitation, inga kraftfält och lasersvärd och
inga midiclorians!

Inte femtioelva beboliga planeter i varje solsystem
?

krakfot

#40
Så jag får inte använda min fina röda "Dödsstjärna" :( nä jag tänkte snarare på  hur är det med Atmosfär (problem att landa på vissa planeter) och hur rör sig skeppen i rymden som om det fanns luftmotstånd (t.ex. star wars) eller inte? Behövs små datorfläktar för att förflytta sig i rymden eller stora monstermotorer? Skall det gå att "förklara" hyffsat utifrån vår verklighet eller är det bara "SiFantasy"?

mechamike

#41
Finns inget luftmotstånd i rymden (däremot kan det vara bra att ha sett aerodynamiskt skepp om man vill röra sig i tex de övre lagrena av atmosfären utan att för den skull ha Space to Ground kapacitet på sitt skepp. Typ snabba high orbit bombare /vapenplattformar för bekämpning av mål på lägre höjder.

Det kan vara bra att inte ha ett skepp som är som en kub.. utan ett skepp med en mindre yta åt ett håll om man vill undivka att plockas upp av sensorer, attackskepp tex

Planeter som är har förutsättningar för att behålla en atmosfär har atmosfär kan man förmoda , om den inte försvunnit , kanske inte alltid atmosfär lämpade för folk (om den inte är terraformad fullt ut).

(sånt här borde vi kanske peta in i Wikin?)

?

EpsilonEta

Rymden är tom, inget luftmotstånd. (fläktar oavsett storlek hjälper inte att skit)
Stora motorer + lätt skepp = hög acceleration.

Gravitationen är nog inget större problem när man landar (beroende på storlek på skeppet) men atmosfären kan nog ställa till problem, t.ex. kraftiga stormar eller tjock atmosfär.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

krakfot

Med fläktar menade jag små motorer. Om det är tomt så måste det till motmotorer för att stanna annars kommer kroppen aldrig att stanna. Stora motorer bra om man skall långt men vrider till en skruv på rymdstationen ISS lite för kraftigt så kommer hela stationen i rörelse. Jag vet att jag är petig men det är av viss betydelse när jag planerar min planet och figur.

mechamike

På mitt SHIP har jag flera små motorer/dysor för manövrering i rymden (riktbara åt lite olika håll), 2 medimstora motorer för inbromsning (som kan användas även för manövrering fickparkering,
3 stora för nära ljusfart..  svarar det på din fundering?

?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.