Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[De fria kolonierna] Allmän diskussion

Startat av EpsilonEta, 30 maj 2014 kl. 11:51

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Utkast till grov historik för "min" del av universum, säg gärna till om jag har tankar som krockar med känd historia.

Ahem.

Solsystemet, som planeten Valkyria ligger, i koloniserades tidigt av ett slutet sällskap som finansierat resan själva, den rika familj som stod för merparten av finansieringen upprättade ett monarkiskt, matriarkalt styre med sin familj som tronföljare. Ett rådgivande parlament, med möjlighet till veto, inrättades samtidigt.

Kolonin växte initialt väldigt fort, men tidigt insåg man att vissa vitala mineraler inte fans lätt tillgängligt på planeten. När råvarutillgången började närma sig krisartade nivåer, så upptäckte man att det fanns ett överflöd med mineraler i ett närliggande asteroidfält.

Tillväxttakten blev återigen hög, särskilt stora gruvkolonier upprättades på ett par mycket stora asteroider som döptes till Riglus I-VII.

Kriget mellan kolonierna och Jorden fick Valkyria att snabbt bygga upp en egen rymdflotta, även om man (officiellt) valde att stå utanför konflikten. Merparten av de skeppen som byggdes då är fortfarande i bruk och ingen nyproduktion ägde rum för en lång tid.

Efter Jordens förstörelse var det en lugn tid med lagom tillväxt och god stabilitet på Valkyria. Men ute i gruvkolonierna så började man knorra och klaga på Drottningens styrande hand.

När gruvkolonierna på Riglus valde att utropa sig som självständiga, så var Valkyria helt oförberedd på detta. Dessutom visade det sig att kolonierna hade i smyg byggt upp en mindre flotta. Underlägsna i antal, men tekniskt överlägsna den åldriga Valkyrianska flottan, hotade gruvkolonierna med att anfalla själva Valkyria, om de inte fick igenom sitt krav på självständighet.

Enbart tack vare en ung och mycket djärv örlogskapten, som med hjälp av bluff, taktik och en del diplomati, lyckades få upprorsmakarna att ge upp, utan mycken blodspillan.

Efter denna chock insåg man på Valkyria behovet av en ny flotta och dessutom med nyöppnade portaler till andra system, så blev upprustningen hårt prioriterad.

Den unga hjälten fick Valkyrias högsta utmärkelse, Drottningens Välsignelse, och ett personligt tack från Hennes Majestät.

Förra veckan tog den första moderna och mycket tekniskt avancerade rymdkryssaren H.M.R. Valkyria sin jungfrufärd. Kapten ombord var den nyligen dekorerade och befordrade hjälten från Riglus III, eder Argus D'Marco (DV).

Meta: Jag har nog läst för mycket Honor Harrington och sett för mycket Star Trek :P Men är man SF-nörd så är man.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

Citat från: humlan skrivet 23 juni 2014 kl. 01:38
Utkast till grov historik för "min" del av universum, säg gärna till om jag har tankar som krockar med känd historia.
Det här låter bra, krockar inte. Bara några smådetaljer jag tänkte ta upp.

Citat
Solsystemet, som planeten Valkyria ligger, i koloniserades tidigt av ett slutet sällskap som finansierat resan själva, den rika familj som stod för merparten av finansieringen upprättade ett monarkiskt, matriarkalt styre med sin familj som tronföljare. Ett rådgivande parlament, med möjlighet till veto, inrättades samtidigt.
Jag tror att när man uppfunnit "snabbt som ljuset" drift koloniserades många system inom en ganska kort tid. Faktorer som planetens förhållanden och resurser/pengar som läggs ner på systemet är nog mer avgörande för tillväxten. Om den skulle koloniserats riktigt tidigt (fortfarande efter "de första utvandrarna") skulle man nog inte ta en koloni så långt bort om man inte ville vara lite avskild (eller så var det mer ekonomiskt för familjen att köpa ut en långt ut).
Regeringsform kan ha varit bestämt tidigt men man bildar nog inte en monarki och parlament fören kolonin kommit igång ordentligt.
Som sagt, bara smådetaljer.   

Citat
Kolonin växte initialt väldigt fort, men tidigt insåg man att vissa vitala mineraler inte fans lätt tillgängligt på planeten. När råvarutillgången började närma sig krisartade nivåer, så upptäckte man att det fanns ett överflöd med mineraler i ett närliggande asteroidfält.
Detta är hur jag tänkt mig (fast Valkyria fick starta gruvdrift snabbare än planerat). Som jag skrev ovan kan en koloni växa fort om förhållanden är bra och/eller resurser/pengar satsas från Jorden. Kanske äger denna familj många stora företag (tänk IBM och Disney) vilket skulle ge resurser att själva finansiera en koloni.

Som jag tänkte mig kolonisering (bara mina tankar, inte officiellt fören det finns på wikin. inte särskilt viktigt för humlans historia).
Ett första koloniskepp landar på en redan terraformerad planet. Jordbruksmaskiner mm lastas ut och skeppet fungerar som bostad (detta steg kanske kan automatiseras men man vinner inte så mycket). Vill man växa fortare skickas flera sådana skepp. När planeten väl kan försörja en befolkning kommer ytterligare koloniskepp med ytterligare befolkning och biomaterial (typ alger från Anima Vega). Budgetversionen är att skippa fler koloniskepp för långsammare tillväxt och befolkningen kommer delvis av konstgjord födsel från genetiskt material ombord på det första koloniskeppet.
När jordbruk kommit igång och växtlighet och eventuellt djurliv inplanterats börjar uppbyggnaden av metropolisk infrastruktur följt av exploatering av rymden och utbyggd industri. For att skynda på processen skickas skepp lastade med gruvutrustning för asteroider. Skeppen blir kolonier/industrier på asteroiderna (eller rymdstationer om inga stora asteroider eller månar finns).

Citat
Kriget mellan kolonierna och Jorden fick Valkyria att snabbt bygga upp en egen rymdflotta, även om man (officiellt) valde att stå utanför konflikten. Merparten av de skeppen som byggdes då är fortfarande i bruk och ingen nyproduktion ägde rum för en lång tid.
Eftersom de yttre kolonierna (de fria) inte hade portaler vid kriget kunde de inte göra något oavsett sida. De kunde som mest ge råd år Jorden tills kommunikationen bröts. Kanske planerade de att evakuera familjen till Valkyria. Jag tror många flydde Sol vid kriget och de flesta sökte nog skydd i de inre kolonierna (som senare blev samfundet).

CitatNär gruvkolonierna på Riglus valde att utropa sig som självständiga, så var Valkyria helt oförberedd på detta. Dessutom visade det sig att kolonierna hade i smyg byggt upp en mindre flotta. Underlägsna i antal, men tekniskt överlägsna den åldriga Valkyrianska flottan, hotade gruvkolonierna med att anfalla själva Valkyria, om de inte fick igenom sitt krav på självständighet.
Jag tror inte en flota blir omodärn på ca 40 år. eller snarare, att kolonierna på Rigel skulle få tillgång till / forskat fram revolutionerande teknik så fort. Mer troligt är att tekniken fanns (på jorden) men industrierna på (alla) kolonier måste byggas upp i steg. när kriget bröt ut och flottan beställdes hade inte industrin nåt sin fulla potential. När "stålverken" och skeppsdockorna (som troligen låg nära asteroidbältena) uppgraderats kunde Rigel kolonierna i hemlig bygga egna skepp av högre kvalitet.

CitatEnbart tack vare en ung och mycket djärv örlogskapten, som med hjälp av bluff, taktik och en del diplomati, lyckades få upprorsmakarna att ge upp, utan mycken blodspillan.
Jag kan se att du gillar Honor Harrington och Star Trek, (jag gillar själv StarCraft, Mass Effect och Star Wars). Det kanske är lite orealistiskt men mina huvudkaraktärer är löjligt bra också. Det skulle inte bli några bra berättelser om allt var helt realistiskt. (Dessutom har jorden haft några stora militär-genier genom tiderna, det gäller bara att ens sigfig har "turen" att bli en sådan :) )

kanske blev lite mycket men det är bara tips. Din grundhistoria är bra. Hade tänkt något liknande till Procyon, system Z (utan monarki och inbördeskrig)
Av ren nyfikenhet. Du skriver "drottningdömet Valkyria". Är det enbart kvinnlig tronföljd (vore roligt om jämställdheten slagit över) eller bara en drottning för tillfället?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Tack för feedback, alla tips är av värde :P En sak som påverkar mig lite i skissandet är min brist på uppfattning om hur många år det gått från etablerandet av kolonin tills nu. För att kunna ge en korrekt uppskattning av kolonins tillväxt behöver man ha ett litet hum iallafall.

Jag tänker mig att de som satsade på denna kolonisering valde att dumpa enorma resurser och pengar på koloniseringen. Typ sålde av nåt av jordens största företag och plöjde ner allt i ett par skepp. *Tror* att de borde ha kommit i den vågen då skeppen gick i nästan ljusfart och att de valde att lägga kolonin långt bort.

En skepp uppgraderas ofta flera gånger under sin livstid, det avstod man helt från att göra på Valkyria, däri låg den stora teknikskillnaden. Men man kan undra varifrån gruvkolonierna fick tag på avancerad elektronik och vapen...

CitatAv ren nyfikenhet. Du skriver "drottningdömet Valkyria". Är det enbart kvinnlig tronföljd (vore roligt om jämställdheten slagit över) eller bara en drottning för tillfället?

Svaret på den frågan fanns i början på texten:

Citatupprättade ett monarkiskt, matriarkalt styre med sin familj som tronföljare.

Så ja, det har bara varit drottningar som styrt på Valkyria. En tanke är att man kan inte utan DNA-prov vara säker på att "pappan" verkligen är pappan, men man kan vara väldigt säker på vem som är modern. Sen har det fötts väldigt få gossar inom den regerande familjen, det går rykten om genetisk manipulation, men inget är bevisat...

Sen älskar jag Star Wars och Mass Effect oxo, men det känns som att HH och ST har varit mest tongivande här. När det gäller min gubes överlägsenhet, så kan ju allt vara tur också  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

Citat från: humlan skrivet 23 juni 2014 kl. 16:59
Tack för feedback, alla tips är av värde :P En sak som påverkar mig lite i skissandet är min brist på uppfattning om hur många år det gått från etablerandet av kolonin tills nu. För att kunna ge en korrekt uppskattning av kolonins tillväxt behöver man ha ett litet hum iallafall.
Jag har sagt att första koloniskeppen landade för ca 100- 200 år sedan (på terraformade planeter) men det är inte helt bestämt. Om man räknar baklänges får man:
Nutid är etablerat till 48 år efter kriget på Jorden. Innan dess byggdes portalnätet för de inre kolonierna. Även med Jorden stora industrikapacitet tog det nog ca 30-50 år att bygga och skicka dessa (det var ny teknologi och kanske var de större än de man återupprättade kontakten med efter kriget).
Sedan portalerna uppfanns (ca 100 år före nutid) har man nog slutat skicka koloniskepp av den gamla varianten, istället väntade man på att portarna skulle bli klara. De inre kolonierna (samfundet) har alltså haft bättre förutsättningar att växa precis innan kriget (men skadades under kriget). Rådet diskuterar för tillfället vilken storleksordning som är rimlig befolkningsmängd på kolonierna, det lutar åt miljontals (upp till 100 miljoner för de allra största) men är inte bestämt.

CitatNär det gäller min gubes överlägsenhet, så kan ju allt vara tur också  8)
Om det bara var tur får han svårt att göra nya prestationer, om han nu inte är riktigt bra på att ha tur :)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Liten fundering:

Jag har kallat mitt skepp för H.M.R, Hennes Majestäts Rymdskepp... Men det låter ju lite fel, för det vanliga är ju H.M.S, Hennes Majestäts rymdSkepp.

Funderar på att byta, just för att det rullar av tungan bättre. Åsikter?
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

humlan

Med Scorfens intåg i "mitt" system, så tog jag mig tid att fixa lite sakfel i mitt utkast till bakgrund. Text i fetstil är de ändringar som gjorts, nu borde inget stå i direkt konflikt med Bortom Sols huvudhistoria?

---

Solsystemet, som planeten Valkyria ligger, i koloniserades tidigt av ett slutet sällskap som finansierat resan själva, den rika familj som stod för merparten av finansieringen upprättade ett monarkiskt, matriarkalt styre med sin familj som tronföljare. Ett rådgivande parlament, med möjlighet till veto, inrättades samtidigt.

Kolonin växte initialt väldigt fort, men tidigt insåg man att vissa vitala mineraler inte fanns lätt tillgängligt på planeten. När råvarutillgången började närma sig krisartade nivåer, så upptäckte man att det fanns ett överflöd med mineraler i ett närliggande asteroidfält.

Tillväxttakten blev återigen hög och stora gruvkolonier upprättades på ett par mycket stora asteroider som döptes till Riglus I-VII.

Efter en del tidiga problem med olagligheter och även olyckor i och omkring asteoridfältet, beslutades det att man skulle upprätta en polisiär rymdstyrka med uppdrag att bevaka rymden, som trafikpolis, ordningsmakt, räddningsstyrka och nationalgarde. Man byggde snabbt ihop ett antal skepp med lättare beväpning samt utrustning för bordning, bogsering och akut medicin.

När jorden förstördes och kommunikationen skars av, så var Valkyria ett stabilt , växande samhälle. Även om det dom som en chock, så gick livet vidare.

Men ute i gruvkolonierna så började man knorra och klaga på Drottningens styrande hand.

När gruvkolonierna på Riglus valde att utropa sig som självständiga, så var Valkyria helt oförberedd på detta. Dessutom visade det sig att kolonierna hade i smyg byggt upp en mindre flotta. Underlägsna i antal, men tekniskt överlägsna den mera polisiära Valkyrianska flottan, hotade gruvkolonierna med att anfalla själva Valkyria, om de inte fick igenom sitt krav på självständighet.

Enbart tack vare en ung och mycket djärv örlogskapten, som med hjälp av bluff, taktik och en del diplomati, lyckades få upprorsmakarna att ge upp, utan mycken blodspillan.

Efter denna chock insåg man på Valkyria behovet av en mera militärisk flotta som komplement till den polisiära och med nyöppnade portaler till andra system, så blev upprustningen hårt prioriterad.

Den unga hjälten fick Valkyrias högsta utmärkelse, Drottningens Välsignelse, och ett personligt tack från Hennes Majestät.

Förra veckan genomförde den första moderna, och mycket tekniskt avancerade, rymdkryssaren H.M.R. Valkyria sin jungfrufärd. Kapten ombord var den nyligen dekorerade och befordrade hjälten från Riglus III, eder Argus D'Marco (DV).
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

Citat från: Omikron skrivet 21 november 2015 kl. 13:46
Namn: Po

Po jobbar som apparatanalytiker på avdelningen för Stationens Kretslopp: Reparation Omkonstruktion Transformering Ekologisk Neutralbalans, kort och gott: SKROTEN. På grund av nedskärningar har Po tillsammans med sin syster Maxenth (ingenjör på SKROTEN) börjat drygat ut hushållskassan genom att fiffla med skrotningslistorna och därmed fått 'tillgång' till kasserade motorer, maskiner, datorer osv. Listan kan göras lång. På fritiden bygger Po och Maxenth apparater för mindre nogräknade kunder där garantier, spårbarhet och serienummer är av mindre betydelse eller där avsaknaden av dito är viktig.

Huvud: 3626cpb1057
Arbetskläder:

Välkommen!
Kul med nya spelare, nu känner jag för att göra klart mitt minikapitel.
Hoppas att du kommer trivas.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Citat från: EpsilonEta skrivet 21 november 2015 kl. 14:19
Citat från: Omikron skrivet 21 november 2015 kl. 13:46
Namn: Po

Po jobbar som apparatanalytiker på avdelningen för Stationens Kretslopp: Reparation Omkonstruktion Transformering Ekologisk Neutralbalans, kort och gott: SKROTEN. På grund av nedskärningar har Po tillsammans med sin syster Maxenth (ingenjör på SKROTEN) börjat drygat ut hushållskassan genom att fiffla med skrotningslistorna och därmed fått 'tillgång' till kasserade motorer, maskiner, datorer osv. Listan kan göras lång. På fritiden bygger Po och Maxenth apparater för mindre nogräknade kunder där garantier, spårbarhet och serienummer är av mindre betydelse eller där avsaknaden av dito är viktig.

Välkommen!
Kul med nya spelare, nu känner jag för att göra klart mitt minikapitel.
Hoppas att du kommer trivas.

+1

Jag har lite byggpaus just nu, men borde göra klart min pågående story... Kommer "snart"..

Med fler aktiva byggare så kommer inspirationen! Mera!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Omikron

Citat från: humlan skrivet 21 november 2015 kl. 15:24
Citat från: EpsilonEta skrivet 21 november 2015 kl. 14:19
Citat från: Omikron skrivet 21 november 2015 kl. 13:46
Namn: Po

Po jobbar som apparatanalytiker på avdelningen för Stationens Kretslopp: Reparation Omkonstruktion Transformering Ekologisk Neutralbalans, kort och gott: SKROTEN. På grund av nedskärningar har Po tillsammans med sin syster Maxenth (ingenjör på SKROTEN) börjat drygat ut hushållskassan genom att fiffla med skrotningslistorna och därmed fått 'tillgång' till kasserade motorer, maskiner, datorer osv. Listan kan göras lång. På fritiden bygger Po och Maxenth apparater för mindre nogräknade kunder där garantier, spårbarhet och serienummer är av mindre betydelse eller där avsaknaden av dito är viktig.

Välkommen!
Kul med nya spelare, nu känner jag för att göra klart mitt minikapitel.
Hoppas att du kommer trivas.

+1

Jag har lite byggpaus just nu, men borde göra klart min pågående story... Kommer "snart"..

Med fler aktiva byggare så kommer inspirationen! Mera!

Tack för mottagandet. Kul att kunna inspirera andra :). Jag har förberett min 'debut' i BS ett tag och har tre FB klara för att komma igång. Ska försöka lägga upp det tredje (två finns redan) inom kort.

EpsilonEta

Citat från: Omikron skrivet 22 november 2015 kl. 14:31
Tack för mottagandet. Kul att kunna inspirera andra :). Jag har förberett min 'debut' i BS ett tag och har tre FB klara för att komma igång. Ska försöka lägga upp det tredje (två finns redan) inom kort.
Ingen brådska. Vi andra måste hinna med också :)
Nä då, det är kul att det händer något.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.