Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild][MOC] H.M.S Ganndul - Korvett av Tabak-klass

Startat av humlan, 02 juni 2019 kl. 14:46

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan



H.M.S Ganndul - Korvett av Tabak-klass

Längd: 50 Meter
Bredd: 18 Meter
Höjd: 8 Meter (utan landningsställ)
Beväpning: Övre kanontorn med 3 GAUSS, elektromagnetiska projektilkanoner. 2 längsmonterade partikelstrålkanoner. Finns även 4 missiltuber och 2 minutkast.

Tabak-klassen av korvetter var de minsta skeppen i Valkyrianska flottan där befälhavaren fick titulera sig "Kapten". De var små och snabba skepp, men utan särskilt kraftfull beväpning, då de togs fram för att primärt användas som räddnings och polisskepp. När Argus D'Marco fick sin första kommendering som kapten på Ganndul så var skeppen redan under avveckling.

Klassens ursprungliga uppdrag var främst rymdräddning, därmed så var alla Tabak-skepp utrustade med rejäla medicinska faciliteter och även med utrustning för rymdräddning. Skeppen byggdes för att snabbt kunna nå fram till nödställda, och de var långt efter sin storhetstid fortfarande de snabbaste skeppen i den Valkyrianska flottan.

Det var den snabbheten som gjorde så att D'Marco kunde hinna fram i tid för att knuffa asteroiden ur sin bana och därmed förhindra en total katastrof.

[META]

Varit småsugen länge på att bygga denna i minifig-skala, men även sugen på att bygga med inredning, nånting som jag kanske gör i LDD framöver. När jag insåg att mitt första projekt inte skulle hinna bli klart till Nordsken, så la jag ned det och stressbyggde denna. En annan tanke med bygget, var att prova bygga ett skepp genom att bygga en technic-stomme som sen kläs in med plates. Överlag är jag nöjd med resultatet, även om jag egentligen hade velat få den ca 15-20 studs längre. Även motorerna hade jag en annan plan för, men hade inte rätt sorts bitar för att bygga som jag först tänkte. Är dock nöjd med hur skepp och motorerna blev i slutändan. Vridstyvheten i bygget är god, den går att lyfta med en hand. Dock är den rätt baktung, men den saggar inte :)

Den är inte helt lik min microskala-förlaga, men den är jag som designat bägge så vi kallar väl det för kreativa friheter  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.