Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Clarmo

Citat från: Magnus den store skrivet 15 september 2016 kl. 15:55
Citat från: Clarmo skrivet 15 september 2016 kl. 15:42
Få säljaren att deklarera försändelsen som gåva, då är det ännu större chans att du slipper tull och moms (beror givetvis på vilka belopp du köper för)

Det finns bl-handlare som avbryter en order och lämnar ett negativt omdöme p.g.a sådant agerande.

Ok det var mer än vad jag visste, jag har själv aldrig handlat från någon kinesiskt bl-butik. Jag vet bara att tex aliexpress gör så om man ber dom.

Magnus den store

Butikens ståndpunkt bör framgå av deras terms eller splash. En del är väldigt tydliga och principfasta. Står det inte där kan de vara mjukare. Har t.o.m sett att butiker fått negativa omdömen p.g.a av att de vägrat ljuga i varudeklarationen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Clarmo

Då har jag lärt mig något nytt, dock så har jag själv inga planer på att köpa från kinesiska bl-butiker.

Magnusengstrom

Det är även olagligt att göra så. Markera som gåva.

malmen

Citat från: Magnus den store skrivet 15 september 2016 kl. 15:40
Citat från: malmen skrivet 15 september 2016 kl. 15:29
Är det någon som handlat av kinesiska BL-butiker? Ibland har de extremt låga priser på det jag letar efter, främst minifigurer och delar.
Visst, frakt och tull/moms adderas ju, men ibland blir det billigare ändå. Men vågar man handla av dem? Man ju lite bränd av alla kloner och kopior som fluorerar från Asien.
Jo, det har hänt. Dock bara ganska små belopp där jag kunnat ta förlusten. Det jag köpt har varit unikt/ovanligt och billigt, så att jag misstänkte att det kanske var en klon eller tagit en annan väg från fabrik. Jag bedömer att det jag köpt är äkta.

På små försändelser slipper du ofta tull och moms.
Det låter ju inte jättefarligt med andra ord. De butiker jag har kikat på har dessutom haft idel goda omdömen. Men jag har tänkt ungefär i samma banor som du, att man får isf handla för en summa som man kan ta som förlust ifall det skiter sig.

Citat från: Clarmo skrivet 15 september 2016 kl. 15:42
Få säljaren att deklarera försändelsen som gåva, då är det ännu större chans att du slipper tull och moms (beror givetvis på vilka belopp du köper för)
Man kan ju alltid försöka, men som andra sagt finns det vissa BL-butiker som vägrar och det ska tydligen vara olagligt. När jag samlade på lite andra prylar i min ungdom gjorde vi ofta så, och oftast gick det igenom. Men nu tycker jag det allt som oftast failar i alla fall. Jag åkte t.om på tull och moms på ett par skridskor som faktiskt var en gåva...

KallEl75

Lånar denna tråd med följande fråga:

Skulle uppskatta förslag på bra bricklinkbutiker. ( Alltså butiker som har stort/bra utbud. ) Skall beställa en hel del vanliga bitar där många kommer vara av färgen vitt och vill därför väldigt gärna göra beställningen från en butik som inte slarvar och skickar med bitar som kan vara påtagligt solblekta eller har andra förfulningar på sig. ( Bör kanske observeras här att jag inte ser något problem om butiken säljer "sämre kvalitet på bitarna", men då skall det framgå av beskrivningen att de är just sämre. )

En bra butik har ju också bra service och är vänligt inställda till att lösa eventuella problem kanske skall tilläggas.


andli

Är det inte bara att satsa på bitar som är märkta new? Tycker jag fått bra kvalitet på bitarna då... iof bara lagt ca10 ordrar
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

KallEl75

Finns problem med att satsa på nya bitar om du skall använda dem till classical space modeller.

Alla de bitar som behövs finns inte som nya tyvärr och att blanda nya vita bitar med äldre blir ingen höjdare.

Skafte

Har du kollat förstaposten i tråden? Där finns en del rekommenderade butiker.

KallEl75

Är den uppdaterad?

Tyckte det såg ut som att den skrevs för ganska länge sedan nämligen.

swestar

En fråga. Hur i h-e kan man inom Sveriges gränser ta 53 kr i frakt för 2 minifigs. Kan någon ge mig en vettig förklaring till det.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Ozp

Citat från: swestar skrivet 14 juli 2017 kl. 22:00
En fråga. Hur i h-e kan man inom Sveriges gränser ta 53 kr i frakt för 2 minifigs. Kan någon ge mig en vettig förklaring till det.

Låter som skicka lätt.
http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard/brev-skicka-latt?gclid=EAIaIQobChMI7Iqj28mJ1QIVHowZCh30AgU9EAAYASAAEgK-XPD_BwE

Blir spårbart då.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Helgejohan3

Jag anbefalar New technic parts i Nederland hvis ni skal køpa technic:
http://newtechnicparts.brickowl.com/

ColA

Citat från: Ozp skrivet 14 juli 2017 kl. 22:09
Citat från: swestar skrivet 14 juli 2017 kl. 22:00
En fråga. Hur i h-e kan man inom Sveriges gränser ta 53 kr i frakt för 2 minifigs. Kan någon ge mig en vettig förklaring till det.

Låter som skicka lätt.
http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard/brev-skicka-latt?gclid=EAIaIQobChMI7Iqj28mJ1QIVHowZCh30AgU9EAAYASAAEgK-XPD_BwE

Blir spårbart då.

Det borde ju framgå på butikens terms samtidigt som du borde fått track nummer, annars har SU blivit lurad kan jag tycka. Minifigs kan du ju skicka upp mot 8-10 st för 7:-

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.