Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Fredrik

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 09 april 2010 kl. 11:51
Jag tvättar i diskhon, i med varmvatten och diskmedel. Ned med lagom med klossar och röra runt en stund. Sen sköljer jag i durkslag under kran (se upp med lösa småantenner och guldmynt, de går i varje fall genom mitt durkslag).

Sen häller jag upp på badlakan och sprider ut det för lufttorkning. Tar ett tag men blir rätt bra.

Jag tycker tvättmaskin låter som för stor reprisk.

Repiga rutor och andra klossar kan poleras med Häxan eller annat polermedel (tandkräm t.ex.) men är ett hårt jobb.

kan man polera repiga rutor? skulle gärna vilja veta mer om hur man gör de :)

brickson

Köpte tre modeller på blocket, 8274 Tröska, 8284 traktor och 8288 Kran och de stod på en hylla i köket hos säljaren med en massa andra modeller. Säljaren var rökare. Så alla tre modeller var täckta av fett från matos och luktade rök.
Så när jag kom hem plockade jag isär modellerna och la delarna i durkslag och körde allt i diskmaskinen på låg värme med YES maskindisktablett och bitarna blev som nya.
Hällde sedan ut bitarna på ett badlakan för torkning.
En människas karaktär är en människas öde

AndersI

Citat från: Fredrik skrivet 09 april 2010 kl. 12:18kan man polera repiga rutor? skulle gärna vilja veta mer om hur man gör de :)
Man inhandlar Häxans Kopparputs och lite bomullstrasor (inte papper eller trassel). Sedan är det bara att skvätta Häxan på trasan och trasan på fönstret och putsa, inte för hårt och inte för regelbundna rörelser och inte för torrt. Skölj i rinnande vatten då och då och inspektera. Fortsätt. Funkar även för repiga icke-fönster. Givetvis blir det inte perfekt, men det blir i alla fall bättre än innan.

Prova på slaskbit först.

Carl T

En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Art Vandelay

Som tur är har jag aldrig fått rökskadade bitar, men om man skulle få, går det att få bort?
Räcker det med vatten och en skvätt diskmedel eller är det kört?

Skafte

Förra gången försvann det faktiskt mer eller mindre av sig själv. Jag hällde ut allt från de rökiga påsarna (då hade jag bråttom att bygga en grej så jag hade inte tid att fundera så mycket). Nu har jag lagt ut allt så att det vädras, hoppas det försvinner. Man skulle kanske ställa en skål med ättika i närheten, det brukar "dra ut" röklukt. Eller bara tvätta bitarna. Men det är ju trist att behöva hålla på så när man köper "nya" bitar...

de Gothia

jag handlade av ussemo på tradera och hennes gubbar luktade alltid rök (dock var de fina gubbar till bra priser på den tiden! ;))

jag ställde dock upp dem och vädrade dem i en garderob hemma hos mina föräldrar och den lukten försvann alltid...

Skrytsson

Citat från: de Gothia skrivet 02 mars 2011 kl. 09:29
jag handlade av ussemo på tradera och hennes gubbar luktade alltid rök (dock var de fina gubbar till bra priser på den tiden! ;))

jag ställde dock upp dem och vädrade dem i en garderob hemma hos mina föräldrar och den lukten försvann alltid...

Annars funkar det bra att ta isär figurerna och lägga beståndsdelarna i en burk med vamt vatten och diskmedel. Lite mer problematiskt ifall de har mantlar, dock.

Jesperallen

Citat från: Skrytsson skrivet 02 mars 2011 kl. 12:10
Citat från: de Gothia skrivet 02 mars 2011 kl. 09:29
jag handlade av ussemo på tradera och hennes gubbar luktade alltid rök (dock var de fina gubbar till bra priser på den tiden! ;))

jag ställde dock upp dem och vädrade dem i en garderob hemma hos mina föräldrar och den lukten försvann alltid...

Annars funkar det bra att ta isär figurerna och lägga beståndsdelarna i en burk med vamt vatten och diskmedel. Lite mer problematiskt ifall de har mantlar, dock.

När jag köper större partier blandat  lägger jag alltid bitarna i blöt med varmt vatten och diskmedel. Senaste köpet var mycket rökskadat men efter en natt i baljan var lukten helt borta. Mantlar får man lägga platt på tork så blir de fina.


Tufs


Jesperallen

Citat från: Tufs skrivet 03 mars 2011 kl. 14:23
Hur lång tid tar det innan allt är torrt?


Jag brukar låta det ligga och torka på handdukar över en natt, kan dock fortfarande finnas vatten inne i klossarna. Baksidan är att tar torkandet stor plats så byggandet brukar bli plågsamt förhindrat under de perioder man köper på sig och ökar på samlingen.

shiftaltcmd

Torkar snabbare med bärrensare. Luften kommer åt från alla håll.

Sirre

Fick precis hem en klump begagnat lego som jag tänkte tvätta, men det är en del bitar med klistermärken på. Bör man vara försiktig och tvätta dem på något annat sätt så att de inte lossnar, eller kan man tvätta dem med de vanliga bitarna?

Tacksam för svar. :)

El Dingo

Citat från: Sirre skrivet 25 april 2011 kl. 22:54
Fick precis hem en klump begagnat lego som jag tänkte tvätta, men det är en del bitar med klistermärken på. Bör man vara försiktig och tvätta dem på något annat sätt så att de inte lossnar, eller kan man tvätta dem med de vanliga bitarna?

Tacksam för svar. :)

Enstaka bitar brukar jag putsa med våtservetter - babyservetter.

Jesperallen

Citat från: Sirre skrivet 25 april 2011 kl. 22:54
Fick precis hem en klump begagnat lego som jag tänkte tvätta, men det är en del bitar med klistermärken på. Bör man vara försiktig och tvätta dem på något annat sätt så att de inte lossnar, eller kan man tvätta dem med de vanliga bitarna?

Tacksam för svar. :)

Jag brukar sortera ut bitar med klistermärken och andra bitar som inte passar bra med vatten innan tvätten. Nya klistermärken klarar oftast vatten rikktigt bra men äldre typar brukar vara lite känsligare.
Som El Dingo skrev så kan man ju kosta på sig att torka av dessa bitar för hand.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.